Gå till innehåll

Finansiera långfilm


gonefishing

Recommended Posts

Jag skulle behöva lite hjälp med var jag kan vända mig för att få någon att finansiera min film

samt hur jag ska bära mig åt för att intressera de som jag söker stöd hos.

 

Jag har budget, inspelningsschema, teaser, skådespelare, utrustning, rekvisita och manus.

Alltså allt utom pengarna.

 

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad behöver du pengarna till och hur mycket?

Finansieringsprocessen ser olika ut om du behöver 200 000 eller 15 milj. Är det en lågbudget high concept genrefilm kan du kanske crowd founda lite. Ett sätt är att söka kortfilmsstöd från sfi o lokalt resurscentrum men göra långfilm, låta team få in med lön som insatser osv. Men framförallt borde du fundera på hur filmen ska distrubieras. Oavsett vilket visningsfönster du tänkt dig kan de förköpa visningsrätten (webb, tv, bio).

Om du tänker dig ett "vanlig" finansiering måste du ha ett produktionsbolag med en erfaren producent. Isåfall skulle jag maila teasern till alla stora bolag och boka möten. Kan man se teasern nånstans nu? Vore kul att se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag behöver pengarna till resor, boende, mat och lön till skådespelarna och mitt team och sen behöver jag även rättigheter

till musiken jag tänkt ha med i filmen. Eftersom filmen handlar om musik är det en stor del.

Hela budgeten landar på ungefär 166.000, vilket gör den lågbudget. Jag har försökt med crowdfunding men fick inget napp.

Hur fungerar det med att köpa visningsrätt? Hur mycket kommer det att gå på? Hade först och främst tänkt DVD/blu-ray.

 

Jag har faktiskt tänkt på att skicka teasern till stora bolag, och funderar på att skicka den till Asymmetrical Productions som är min personliga favorit.

 

Teaser finns här: Into The Woods teaser 2012 on Vimeo

 

Men det är en första teaser och kommer göras om om den ska skickas till större bolag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju tyvärr många filmer som blir gjorda men som sedan inte når någon distribution alls, inte ens dvd. Nu kommer det ju en massa nätplattformar typ svtplay som visar film och nån av dom vågar kanske köpa visningsrätten. Vet inte riktigt vad det skulle ge, en vanlig långfilm betalar svt 1-2 miljoner för. Det finns ju såna som inte är traditionella tvkanaler också, typ pocketfilm etc.

Jag skulle verkligen satsa på ett kortfilmsstöd också. SFI ger mellan 100-400 tusen för en kortfilm och då får du kanske leverera en klipps kortversion också...'

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt sånt här går förstås lättare om du har ett bolag med dig. Har du några rädslor/principer mot det?

Pengar brukar komma från framförallt sfi och dom som sen ska visa filmen, alltså att man säljer visningsrätten innan inspelning. Men kolla m konstnärsnämnden tex. Men lite tänker jag också att är det inte smartare att göra en riktigt bra kortare film nu för att få mindre resurser nästa gång!?!?

Om en månad ska novellfilmerna vara inne. Kanske du kan skriva om den till 28 sidor?*(novellfilmssatsningen är ett samarbete mellan svt o sfi för halvtimmeslånga filmer och bugdeten är ca två milj, kräver ett prod bolag)

Och hur du ska kunna betala löner och ändå landa på 160 tusen förstår jag inte, hur många insp dagar? I ett sånt här projekt verkar det vettigare att alla jobbar gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Egentligen inte, den enda rädslan jag har mot bolag är att jag inte skulle få ha rätt att regissera och inte få final cut.

Jag skulle kanske kunna skriva om det till en kortare version, men jag skulle nog vilja ha den som det är.

 

Varför inte? Lönerna är inte jättehöga och det är inte många skådespelare med.

Vissa scener är redan inspelade och filmen kommer inte att bli jättelång. Jag har räknat med ca. 70-80 min.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...