Gå till innehåll

Musik på film utan tillstånd


Gamepost

Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar om man får lägga musik till en kortfilm som endast ska vara på YouTube utan tillstånd, jag funderar på att göra en film och jag hittade en låt av One Direction som passade perfekt, jag ska BARA använda den på YouTube, vad bör jag tänka på och får man göra så, jag tjänar inget på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det får du inte om låten i fråga är skyddad under upphovsrättslagen. Däremot så, om du undrar om någon kommer knacka på din dörr och tvinga dig betala ersättning -- Näh, ingen större chans. Youtube har programvara som automatiskt upptäcker låtar i videos och skickar ut meddelanden till bolagen i fråga och berättar att deras låt används - Sedan är det upp till dom att bestämma om de vill göra något åt det, som att te.x. låta Youtube mute'a ljudet i videon, eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är olagligt, ja. Likväl som det är att gå mot rött. Sunt förnuft tar dig långt, ingen kommer och sätter handbojjor på dig för att du går mot rött. Så länge du inte gör någon skada mot varumärket, i detta fall så behöver du inte oroa dig för några påföljder. Som Tolin sa så sköter Youtube det åt dig. Är det något fel och låten måste tas bort så får du helt enkelt en sämre status med ditt konto. Vilket innebär lite smått och mindre gott som begränsar high-end upplevelsen på tuben. Typ du kan inte ladda upp videos längre än 15 min framöver, svårare att bli partner och så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, tack för svar!

Jag är YouTube partner redan, men hur gör man ifall man får använda en låt men YouTube mutar den, jag vet att man kan kontaka YouTube angående det med någon dokument men om vi säger att personen säger bara ''Ja du får använda den'', borde jag skicka en dokument till den så att den fyller i och skickar till mig? Eller hur gör man då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, tyvärr är det upp till den som publicera att bevisa att man har rätt använda den. Hur man ska göra står Youtubes hjälp. ..tyvärr även här upplever jag Youtube väldigt knöliga att ha att göra med. Det brukar dyka upp i mailet om de upptäcker att ni använder musik/bild ni inte äger.

 

Oavsett kan du ju ta som "vana" att aldrig nöja dig med ett verbalt "Ja, okej" från ägaren. I denna branchen är det avtal och då skriftligen som raderar de flesta upphovsrättsliga problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...