Gå till innehåll

"Bara" Final cut pro X?


mästar

Recommended Posts

Verkligen stor tack för era svar! Lär mig otroligt mycket!

 

Men går det inte dela in programen i vad man gör med dom? Man har ett till att klippa och sen några till för effekter? Eller hur fungerar det? (har själv bara använt iMovie SOM HÖGST, så då förstår ni hur rookie jag är)

 

Om du är van användare av iMovie så tycker jag att du ska fortsätta använda FCPX (iMovie Premium). Skillnaderna är i grunden få. iMovie har t o m en del saker som FCPX saknar - men i grunden är det ju samma mjukvarukod. Det kan vara bra att inte lära om sina verktyg ibland. Bara man är införstådd med det faktum att proffsvärlden aldrig kommer att använda FCPX (om man nu tänker att man ska jobba som klippare eller liknande).

Länk till kommentar
Share on other sites

Adobe After Effects, Autodesk Flame är exempel på "effektprogram".

FCX, iMovie, FC7, Premiere Pro, Premiere Elements, Avid Studio, Mediacomposer, Pinnacle Studio, Sony Vegas mfl är "klippningsprogram", men många av dem har viss effektkapabilitet.

Sen finns det program för 3d, färgsättning/korrigering, ljudredigering etc. Men för det mesta klarar du dig bra med ett "klippningsprogram" då de flesta har enklare verktyg för detta. Kan vara bra att komplettera med ett program för att göra titlar och annan grafik, typ GIMP, Paint eller Photoshop.

 

 

Ofta är det enkelt att göra komplicerade saker (eller till synes komplicerade) med konsumentprogram som Premiere Elements och iMovie mfl. så länge man gör som programskaparna tänkt. Vill man göra annorlunda eller ha mer kontroll blir det direkt svårare. I prosumer-program kan det vara bökigare att göra samma sak, men man har full koll över hur det sker.

 

Du klarar dig långt på de enklare programmen, de är lättare att lära sig och du kan snabbare komma igång och få ut hyggliga resultat. De är dessutom oftast billigare. Men de har begränsningar som du kanske kommer att stöta på såsmåningom.

 

Så vad ska du skaffa? Ladda ner en demoversion och testa innan du köper, tveksam till om FCX finns som demo, men många andra finns i 30-dagars-prova-på-versioner. Titta på hemsidorna för Adobe, Avid, Corel, Sonycreativesoftware osv.

 

Men håll i huvudet att det är ett jäkla härke att exportera klippta grejer via FCPX XML till andra effektprogram. Och ljudprogram ska vi inte tala om. FCPX är i princip stängd för hela ProTools-världen (vilket per automatik borde få Apple att avlägsna "Pro" ur namnet men det är ju ett företag utan skam i kroppen som vi alla vet).

Länk till kommentar
Share on other sites

Adobe After Effects, Autodesk Flame är exempel på "effektprogram".

Mediacomposer, ....... är "klippningsprogram", men många av dem har viss effektkapabilitet.

.

 

Och här hade vi nästa stora felaktighet, tänkte först inte kommentera eftersom det föll på sin orimlighet ( hur blir de flesta tv program gjorda ? ) eller också lägga in en screengrab på de effekter som finns, jodå, också 3D.

 

Tror att uppåt 1000 + effekter ingår som standard, många realtid, bara att spela rakt ut utan att tillverka någon fil

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser inte var det skulle vara fel...

 

klassar jag mediacomposer som "klippningsprogram".

 

och det var där jag inte höll med dig, åsikter varierar, oj vilken massa färdiga projekt jag har gjort med detta " klippningsprogram" , också innehållande en del mycket avancerad effekter, och det mesta i realtid spelat rakt ut

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Är det alltså så att man har ett klippningsprogram och sen effektprogram vid sidan av i några fall?

 

Om man ska såga en planka. Kan man jämföra ett klippningsprogram med sågen och effektprogrammen med bockarna och tvingarna?

 

Hoppas något fattar vad jag är ute efter, hehe.

 

Vilka klippningsprogram är proffsprogram då om inte FCPX är det? Var versionerna innan det mer PRO så att säga? Går det att jämföra dem med iOS5 och iOS6? Dvs två olika program med det ena slutas uppdatera när det andra kommer ut osv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fogsvansen har du för att såga plankan, figursågen och sandpappret för att få det att se bra ut... Så svaret är delvis "ja". Ibland kan man komma långt med redigeringsprogrammet, men för mer precisa saker (animerad grafik, green screen, avancerad color grading) är enklare och effektivare i ett effektprogram.

 

FCP7 och FCPX är helt skilda produkter. Apple bytte kodbas totalt och började om från början med FCPX men utlämnade en hel del funktioner som professionella filmklippare ofta vill ha (vissa av dom är dock införda i uppdateringar). Om den är bra eller dålig låter jag andra svara på eftersom jag jobbar hos en konkurrent.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det alltså så att man har ett klippningsprogram och sen effektprogram vid sidan av i några fall?

 

Om man ska såga en planka. Kan man jämföra ett klippningsprogram med sågen och effektprogrammen med bockarna och tvingarna?

 

Hoppas något fattar vad jag är ute efter, hehe.

 

Vilka klippningsprogram är proffsprogram då om inte FCPX är det? Var versionerna innan det mer PRO så att säga? Går det att jämföra dem med iOS5 och iOS6? Dvs två olika program med det ena slutas uppdatera när det andra kommer ut osv?

 

Program som (iallafall i teorin) uppfyller kravet på "Pro": Avid Media Composer, Premiere Pro, Vegas Pro och LightWorks. FCP 7 hade stark ledning över alla dom här programmen. FCPX är iMovie med några GPU-effekter som kostar pengar.

 

Om det går att jämföra programmen med en mobiltelefon? Nej det tror jag inte. Men man kan nog göra liknelsen mellan mobiltelefoner så representerar redigeringsprogram för proffs ett syfte och då får du jämföra IOS med den militära versionen av Googles Android.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...