Gå till innehåll

DSLR, autofokus, stabilisering, AI servo, spegelfri?


mästar

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är ute efter en kamera att filma och ta foton med. Filma 80%, fota 20%. Ska mest filma olika typer av "extremsport". En kamera jag kan lära mig grunderna på men där jag ändå kan få till så bra filmer att jag vill fortsätta. En kamera där det faktiskt finns några grunder att lära sig tills jag har råd att uppgradera mig och förhoppningsvis då vet lite mer om vad det är jag är ute efter och vad jag saknar på kameran jag köper den här gången. Budget ca 5000-7000kr.

 

Jag är totalrookie på det här området och skulle behöva lite hjälp.

 

Jag har läst runt så mycket som möjligt och ofta återkommande är följande: DSLR, elektronisk sensor, autofokus, stabilisering, AI servo, sökare, filter, spegelfri? Vad är vad?

 

HD, DV, SemiPro?

 

Är plugg, glugg, lins, objektiv samma sak? Telezoom? Konvertrar? Vad bör man känna till där? Vad står måtten för?

 

Digital kamera, DSLR, systemkamera, videokamera, kompaktkamera? Vad är vad?

 

Mailade Cyberfoto och frågade om någon av dessa var något för mig:

 

Canon EOS 600D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS II digital systemkamera

 

Nikon D3100 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR + AF-S DX 55-300/4,5-5,6 G ED VR digital systemkamera

Nikon D3100 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR digital systemkamera

Nikon D3100 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR digital systemkamera

 

Nikon D3200 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II digital systemkamera

Nikon D3200 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR digital systemkamera

 

Nikon D5100 hus + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR digital systemkamera

Nikon D5100 hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II digital systemkamera

Nikon D5100 hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR digital systemkamera

Nikon D5100 hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G VR + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR digital systemkamera

 

Men fick dessa två som förslag istället:

 

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NEX5nsvart1855

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX1svart1442

 

Vad tror ni?

 

Tittar man efter samma sak vid 7000kr och 30000kr där det bara är sämre på dom billigare eller är det hela andra saker man tittar efter?

 

Vad bör man mer titta efter? Utgångar? HD? Mikrofoningång

 

Stort tack på förhand! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Den stora nackdelen du får tampas med vid extremsport är rolling shutter (bilden "böjer" sig vid snabba rörelser). CMOS Rolling Shutter

Går att arbeta runt med rätt stabilisering osv, men det innebär i regel att du måste köpa tillbehör som går på några tusen. Vad ska du göra? Stå i skidbacken kommer gå pissdåligt, däremot i mer kontrollerad miljö typ skate kan det funka utmärkt med lite träning.

 

600D får du tyvärr max 25fps i 1080, och ska du filma i det så kallade "720p" blir bilden väldigt lågupplöst, men, alla har olika krav... jag rekommenderar inte kameran, sålde min efter 2 veckor typ. "Digital crop" (zoom i video) låter coolt men är helt värdelöst, tyvärr.

 

NEX5N är en jäkligt bra kamera. 50fps i 1080p. Spöar 5dmk2 i iso (typ... jag har tagit long-exposure på stjärnhimmel och jämfört, nex5n's sensor är fantastiskt låg banding & noise). Det är ett AVCHD-hack på gång för video men det finns inget att ladda ned i dagsläget, vad jag vet.

 

Någon kommer garanterad säga Panasonic GH2 men jag avråder från den, på tok för hög rolling shutter, möjligen om du köper plugins till redigeringsprogrammet som "fixar" bilden, det låter som ett jävligt trist jobb dock om du frågar mig. Kameran är grym för spelfilm men inte för extremsport.

 

Fliker in att kit-objektivet till NEX5 är helt ok, inte lika bra som Canon/Nikons kitojbektiv men det gör sitt jobb och bra kvalitet. (Jag antar att din budget inkluderar objektiv... ja, objektiv måste man ha...)

 

Med din budget, skulle jag säga NEX5N. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av den nya Nikon, men de verkar ha skärpt till sig nu med deras senaste kameror. Om du inte har krav på stort skärpedjup kan du också överväga beg. HDV-kameror, typ Canon HV40 osv. Fast då har du inga stillbilder... å andra sidan bra autofokus & suverän bildstabilisering, zoom osv... välja kamera, dagens i-landsproblem :)

 

Stort tack för ditt svar!

 

Mycket av det är rena grekiskan för mig men jag googlar mig igenom det och försöker lära mig. =) Tittade precis på några som filmat med NEX5N på YouTube och är helt klart nöjd med resultatet. Är nex5n spegelfri? Vad innebär det? Några nackdelar med det eftersom alla dom jag länkade(som cyperphoto ej tipsade om) ej är det? Det jag ska filma är mycket cykel, motorcyklar, skateboard osv. Men skidor funkar alltså inte bra? Tex filma hopp från sidan? Blir en del musikvideos också - det beror så klart på vad man ska filma då - men kommer det ge så bra kvalitet så att det skulle kunna funka?

 

Angå objektivet, vad menar du med att man måste ha det? Kitobjektivet innebär att det är det som följer med va? Menar du att jag behöver ett utöver det?

 

Tack på förhand! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

NEX5N är spegelfri, ja. Det innebär i praktiken att du inte har några speglar som går upp till sökaren, det i sig påverkar nödvändigtvis inte bildresultatet i någon riktning. Att tänka på kan vara, att om man planerar att använda sökaren - dvs. det lilla kikhålet i toppen på de flesta systemkameror, så kan det vara bra att ha en riktigt skarp digital sådan. Om kameran är spegelfri dvs. som tumregel kan man säga att en kamera med speglar är mycket skarpare i sökaren än den med elektronisk/digital sökare.

 

Jag är också i behov att filma snabba rörelser precis som du. Velade mellan vilka kameror jag skulle köpa, men insåg med tiden att en Canon inte skulle fungera för mig. Det är helt enkelt inte nog tympligt med all kringutrustning, follow-focus och så vidare. Så jag köpte en mer uppsvullen kompakt istället - Sony HX100v. Jag rekommenderar den inte, så till vida du inte känner att du behöver en massa zoom (30x). Däremot Sonys system, har du ju den större sensorn på (bättre ljusupptagning - mörkerhantering, kortare skärpedjup), möjligheten till att byta objektiv, samt den inbyggda stabiliseringen (till skillnad från Canon). Där har du alltså en del att hämta.

 

Vad Oller menar med objektiven är bara att kit-objektiven som ingår i NEX-kamerorna är bra, men att du kan finna ett behov att köpa fler för att få upp bilden ytterligare ett par plan. Att tänka på är att NEX-objektiven är ganska dyra, men att det förstås finns adaptrar - en liten extra avgift bara. Men köper du en kamera själv, så märker du med tiden när du behöver ett nytt objektiv. Det är inget du behöver bekymra dig om idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, "E 18-55/3,5-5,6 OSS" är ett kitobjektiv. nex5n har ingen sökare alls (bara LCD). Kanske är en dealbeaker för vissa fotografer, själv använder jag LCD 99%...

 

ang. skidor tänker mer om du står på skidor att det skakar/vobblar som satan utan optisk stabilisering (kallas för IS hos Canon, OS av Sony, dvs kitobjektivet har stabilisering). hjälper inte så mkt mot just vibrationer utan du får "vågor" genom bilden av vibrationer, tänk mobiltelefon typ... inte så sexigt. Det är liksom avsett för foto, sen kan det funka fantastiskt ibland, typ canon 24-105L är riktigt grym för video. Men så kostar den detsamma som hela din budget...

 

tänk på att video-DSLR i denna prisklassen är ungefär samma grejer alltihop, mest "nördiga" skillnader... nex5n har precis som de andra rolling shutter, osv. Det är kompromisser helt enkelt. Filmar inte extremsport själv men det är många som använder DSLR så det går ju givetvis, poängen ligger dock i att det finns en risk att man "upptäcker" att man lagt många tusen på tillbehör som riggar, stabilisering osv...

 

...och upptäcker att man bränt samma pengar som en semipro videokamera kostar.

Länk till kommentar
Share on other sites

NEX5N är spegelfri, ja. Det innebär i praktiken att du inte har några speglar som går upp till sökaren, det i sig påverkar nödvändigtvis inte bildresultatet i någon riktning. Att tänka på kan vara, att om man planerar att använda sökaren - dvs. det lilla kikhålet i toppen på de flesta systemkameror, så kan det vara bra att ha en riktigt skarp digital sådan. Om kameran är spegelfri dvs. som tumregel kan man säga att en kamera med speglar är mycket skarpare i sökaren än den med elektronisk/digital sökare.

 

Jag är också i behov att filma snabba rörelser precis som du. Velade mellan vilka kameror jag skulle köpa, men insåg med tiden att en Canon inte skulle fungera för mig. Det är helt enkelt inte nog tympligt med all kringutrustning, follow-focus och så vidare. Så jag köpte en mer uppsvullen kompakt istället - Sony HX100v. Jag rekommenderar den inte, så till vida du inte känner att du behöver en massa zoom (30x). Däremot Sonys system, har du ju den större sensorn på (bättre ljusupptagning - mörkerhantering, kortare skärpedjup), möjligheten till att byta objektiv, samt den inbyggda stabiliseringen (till skillnad från Canon). Där har du alltså en del att hämta.

 

Vad Oller menar med objektiven är bara att kit-objektiven som ingår i NEX-kamerorna är bra, men att du kan finna ett behov att köpa fler för att få upp bilden ytterligare ett par plan. Att tänka på är att NEX-objektiven är ganska dyra, men att det förstås finns adaptrar - en liten extra avgift bara. Men köper du en kamera själv, så märker du med tiden när du behöver ett nytt objektiv. Det är inget du behöver bekymra dig om idag.

 

Stor tack för mycket bra svar! Lärde mig massor! =) B.la vad sökaren är och sitter. =) Angå objektiven då. Vad är det man vill och kan förbättra genom ett annat objektiv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, "E 18-55/3,5-5,6 OSS" är ett kitobjektiv. nex5n har ingen sökare alls (bara LCD). Kanske är en dealbeaker för vissa fotografer, själv använder jag LCD 99%...

 

ang. skidor tänker mer om du står på skidor att det skakar/vobblar som satan utan optisk stabilisering (kallas för IS hos Canon, OS av Sony, dvs kitobjektivet har stabilisering). hjälper inte så mkt mot just vibrationer utan du får "vågor" genom bilden av vibrationer, tänk mobiltelefon typ... inte så sexigt. Det är liksom avsett för foto, sen kan det funka fantastiskt ibland, typ canon 24-105L är riktigt grym för video. Men så kostar den detsamma som hela din budget...

 

tänk på att video-DSLR i denna prisklassen är ungefär samma grejer alltihop, mest "nördiga" skillnader... nex5n har precis som de andra rolling shutter, osv. Det är kompromisser helt enkelt. Filmar inte extremsport själv men det är många som använder DSLR så det går ju givetvis, poängen ligger dock i att det finns en risk att man "upptäcker" att man lagt många tusen på tillbehör som riggar, stabilisering osv...

 

...och upptäcker att man bränt samma pengar som en semipro videokamera kostar.

 

Stort tack igen för mycket bra svar och massa nya saker du lärt mig! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Då det är mest extremsport som ska filmas skulle jag ta en titt på GoPro HD Hero2 eller liknande actionkameror. Smidigare, mer robust, enklare och billigare. Men man har samtidigt inte lika mycket möjligheter att styra över bilden som man har med en systemkamera. Det går t.ex. oftast inte att byta objektiv utan man får leva med vidvinkeln som sitter på. En tanke kan vara att skaffa en actionkamera och komplettera med en systemkamera med bättre zoom. Med lite tur kan du kanske hitta en begagnad på blocket/tradera etc. så att det ryms i din budget.

 

Största skillnaden mellan spegelfria systemkameror och spegelreflexkameror är storleken, sen saknar de spegelfria som sagt ofta optisk sökare.

Canons nya spegelfria EOS M är i princip samma kamera som EOS 650D (utan optisk sökare då) t.ex.

Har du vänner/bekanta som har kamera kan det vara värt att köpa samma märke (om de har objektiv som du kan låna vill säga).

Länk till kommentar
Share on other sites

Stor tack för mycket bra svar! Lärde mig massor! =) B.la vad sökaren är och sitter. =) Angå objektiven då. Vad är det man vill och kan förbättra genom ett annat objektiv?

 

Du kan dels vilja ha mer vidvinkligt objektiv dels vilja kunna zooma in mer. Se Nikons objektivsimulation för exempel.

Sedan kan man vilja ha ett objektiv som släpper in mer ljus för att kunna filma/fota i mörkare förhållanden. Detta ser man enklast på objektivets Bländare. Värdet anges ofta som f1.4 etc. men är egentligen f/1.4, det är därför det kan låta märkligt att en större bländare till synes har ett lägre f-värde.

En annan effekt av att objektivet har större bländare är att man kan få ett mindre fokusdjup (ex. fokus i på ett avstånd mellan 100-102cm), vilket kan ge en schysst effekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då det är mest extremsport som ska filmas skulle jag ta en titt på GoPro HD Hero2 eller liknande actionkameror. Smidigare, mer robust, enklare och billigare. Men man har samtidigt inte lika mycket möjligheter att styra över bilden som man har med en systemkamera. Det går t.ex. oftast inte att byta objektiv utan man får leva med vidvinkeln som sitter på. En tanke kan vara att skaffa en actionkamera och komplettera med en systemkamera med bättre zoom. Med lite tur kan du kanske hitta en begagnad på blocket/tradera etc. så att det ryms i din budget.

 

Största skillnaden mellan spegelfria systemkameror och spegelreflexkameror är storleken, sen saknar de spegelfria som sagt ofta optisk sökare.

Canons nya spegelfria EOS M är i princip samma kamera som EOS 650D (utan optisk sökare då) t.ex.

Har du vänner/bekanta som har kamera kan det vara värt att köpa samma märke (om de har objektiv som du kan låna vill säga).

 

Tack för mycket bra svar och info! =) Tanken är att komplettera med en GoPro i framtiden när pengarna finns för det. :) Filmar andra och inte mig själv och då tänkte jag att en "vanlig" kamera var bättre. Men eftersom jag är megarookie på det här så har jag inte en aning om det är rätt tänkt. =) Vad jag förstått så monterar man GoPro-kameran på sig själv eller fordonet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan dels vilja ha mer vidvinkligt objektiv dels vilja kunna zooma in mer. Se Nikons objektivsimulation för exempel.

Sedan kan man vilja ha ett objektiv som släpper in mer ljus för att kunna filma/fota i mörkare förhållanden. Detta ser man enklast på objektivets Bländare. Värdet anges ofta som f1.4 etc. men är egentligen f/1.4, det är därför det kan låta märkligt att en större bländare till synes har ett lägre f-värde.

En annan effekt av att objektivet har större bländare är att man kan få ett mindre fokusdjup (ex. fokus i på ett avstånd mellan 100-102cm), vilket kan ge en schysst effekt.

 

Tack för väldigt bra info! Ska läsa det om och om igen och googla tills jag förstår allt. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för mycket bra svar och info! =) Tanken är att komplettera med en GoPro i framtiden när pengarna finns för det. :) Filmar andra och inte mig själv och då tänkte jag att en "vanlig" kamera var bättre. Men eftersom jag är megarookie på det här så har jag inte en aning om det är rätt tänkt. =) Vad jag förstått så monterar man GoPro-kameran på sig själv eller fordonet?

 

Man kan montera GoPro det är en av fördelarna med den, men man kan lika gärna filma med den själv. Den är dock ganska vidvinklig så det blir ofta bäst när man kommer nära. Ofta åker någon brevid och filmar eller står med kameran på en stav för bättre räckvidd.

 

Du kommer nog igång snabbare med en actionkamera, det är lite bökigare med en systemkamera men den har som sagt större inställningsmöjligheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkligen stort tack för era svar! Läser allt om och om igen och försöker googla det jag inte förstår - men det kan hända att jag kommer med en följdfråga vid ett senare tillfälle. :)

 

Det lutar åt att det blir NEX-5n för mig. För jag kommer inte ångra att jag köpte en spegelfri va? Att den saknar sökare? Jag är ju så rookie att jag när jag bara tittar på hur dom ser ut - så hade jag dömt bort den direkt i jämförelse med dom andra jag länkade. Hade föreställt mig att huset skulle se så där klassiskt systemkamera-aktig ut. Min förra kamera, en dv-kamera för runt 2500kr, ångrade jag direkt så jag hoppas att det inte blir lika den här gången. =)

 

Vad ger den här mig: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sel55210 "BARA" att man kan ta foton/filma längre ifrån? (ni hör hur rookie jag är) Inbyggd bildstabilisering - bra? E-systemet? Tittade under teknisk data men det ger mig tyvärr inte så mycket. Dumt att köpa den istället för att köpa någon annan och sen en adapter(heter det va)? För det var någon som skrev att den här (och andra till nex-5n är dyra? Såg dock en video där det var någon som köpt en adapter(?) och då fungerade den inte eftersom den ej kopplade ihop objektivet? Alltså ingen ström?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag börjar i slutet bland dina funderingar och arbetar mig uppåt. Det med att objektiv inte får någon ström när man använder adapter, handlar i regel om att du inte kan använda autofokus och autostabilisering från objektivet du sätter på. I NEX så är sistnämnda ett mindre problem, då, rätta mig om jag har fel, den har inbyggd stabilisering i huset.

 

Som Oller säga så är andrahandsvärdet på glas lite olika. Medan NEX ibland klassas lite som en leksaks/amatör-kamera utan samma möjligheter som en fullt uppblåst systemkamera (bland sk. proffs), så finns det inte samma marknad för att köpa/sälja saker "dyrt", utan du vänder dig till samma konsumentmarknad där en mobiltelefon halveras i pris bara genom att du tagit ur den ur kartongen, eller gamla digitalkameran blir snudd på osäljbar efter att du haft den några månader.

 

Angående kameror, så vill jag nog säga att det spelar ganska stor roll. Men det är inget du ser på utsidan. Störst är inte alltid bäst - men oftast mest hållbar. Professionella kameror, eller ja, dyrare, är oftast bara mer ruggade, samt har mer snabbknappar, en extra display, extra uttag (extern blixt, mikrofon) och lite sånt, detta medan själva innandömet i kamerorna är snudd på lika. Med det sagt så har dock allt fler funktioner letat sig ned i de billigare varianterna också, de sistnämnda, blixt- och mikrofon-uttag är snudd på standard i alla fullvuxna systemkameror idag. I slutändan så bör du fråga dig själv vilka funktioner du behöver. Något jag förespråkar jätte, jätte mycket är Sonys kameror. Man skulle nästan kunna tro att jag var säljare undercover för dem. Men de har mycket smarta funktioner, så som (ÅTERIGEN) autostabiliseringen som sitter i huset på de flesta av deras nya kameror, då kan man åstadkomma skapligt material - utan att ha stativ etc. vilket jag tycker är guld, även om det faktiskt kan gå ut lite över bildkvaliteten, vad gör det liksom, om man jämför med obrukligt, skakigt material? Det bästa av allt är att, eftersom det sitter i huset, så behöver du inte bekymra dig om vad du trycker ditt för objektiv sedan (du måste dock i regel fokusera manuellt ändå).

 

Det som gör Canon och Nikon bra är utbudet. Helt enkelt. Objektiv, tillbehör, pirat som orginal - det finns uppsjöar. Sonys fullstora kameror har dock en objektivfattning som även använts av Minolta tidigare, sedan 80-90-talet (tror jag), därmed finns en hel del att finna där. Vad andrahandsvärdet är, låter jag dock vara osagt. Sony Alpha SLT-A37 + 18-55/3,5-5,6 - Digital systemkamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information är en sådan kamera, på många sätt väldigt lik NEX-5n, men större.

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkligen stort tack för era svar! Som vanligt läser jag dom om och om igen tills allt sitter. =) Det jag är rädd för att just att köpa en kamera och sen när jag lärt mig lite mer och vill köpa några objektiv - så passar dom inte eller kostar X gånger mer än om jag köpt en annan kamera. Så nu vet jag inte alls vad jag ska köpa, haha. =) Förstår att jag inte får några riktiga proffsgrejer med budgeten jag har men vill så klart ändå har så bra saker som möjligt så jag får så bra resultat att jag inte tappar intresset. =) Har sett många bra klipp där dom listat vad dom använt för utrustning och det inte sällan legat i min budgetklass.

 

Varför sa han på Cyperphoto att jag i den prissklassen bör välja en spegelfri om jag ska filma? =) Av dom klippen jag sett så har dom aldrig haft det. Vet jag nu så här i efterhand när jag vet lite mer vad det innebär och är.

 

EDIT: Angå autostabilisering på NEX-n5 så står det inbyggd bildstabilisering på det stora objektivet jag länkade. Det måste innebära att det inte sitter i huset va? Gör autofokus alltid de?

Länk till kommentar
Share on other sites

Autofokussensorerna sitter i kamerahuset, men objektivet måste ha en motor för att kunna justeras automatiskt.

 

På nex är bildstabiliseringen i objektiven, på Sonys stora dslr, Alpha, sitter den i kamerahuset. Det gör den även på Olympus PEN.

 

Cyberfoto kan ha rekommenderat spegelfritt eftersom de ofta (om inte alltid) har autofokus som fungerar under videoinspelning, det finns på färre spegelreflexkameror (Sony Alpha och Canon 650d är exempel på undantag om jag ej minns fel). De fördelar som en spegelreflexkamera kan ha kommer främst till nytta vid stillbildsfoto.

Länk till kommentar
Share on other sites

Autofokussensorerna sitter i kamerahuset, men objektivet måste ha en motor för att kunna justeras automatiskt.

 

 

Måste? Jag har haft en Nikon SLR (alltså innan D kom) med af-motor i huset och ingen af-motor i objektiven.

 

Naturligtvis lite OT, men Nikons tidiga AF-objektiv går väl fortfarande att använda på exempelvis D800?

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som GutteG sa så beror rekommendationen av Cyberphoto på att de klarar av autofokus vid filmning. De flesta traditionella (spegelreflex) är rätt dåliga, för att inte säga oanvändbara för detta. Sony Alpha är dock inga traditionella spegelreflexkameror, inte de nyare kamerorna i alla fall, utan där sitter en genomskinlig spegel istället. Detta må vara tekniskt mumbojumbo, men detta leder i slutändan till att autofokus blir riktigt bra vid filmning. Då NEX (tydligen) inte har inbyggd stabilisering, så tycker jag att du ska snegla lite på A37:an, förutom storleken så kan jag inte komma på någon direkt nackdel. Personligen tycker jag också att det är bekvämare med något rejält att greppa, så att säga. Men som tidigare sagt, allt är väldigt subjektivt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkligen stort tack för era svar som vanligt! Har läst igenom det flera gånger och kommer läsa om tråden om och om igen. =)

 

Ja nu ju Sony Alpha SLT-A37 väldigt lockande också. =) Så jag bör i alla fall inte köpa en som inte är spegelfri (bortsätt från Sony Alpha SLT-A37 då) om jag vill få så bra film som möjligt i den prisklass jag befinner mig i?

 

Men hur är det med objektiven till Sony Alpha SLT-A37 då? Slipper jag sitta och ångra köpet pga av objektiven är mycket dyrare till den? Alt inte finns lika många eller vad det nu kan vara? Osv.

 

Är autofokus och autostabilisering? Googlar och söker på forumet men får inte ihop det. =)

 

EDIT: hittade en video med den:

Bara hos mig den är rätt dålig?

 

EDIT igen:

rätt så dåligt det där med? Vad krävs för att bli av med ljudet när man zoomar?

 

EDIT igen: vad är det man ska filma i för snyggast resultat vid musikvideos och tex skateboard. Vad är fps? ISO? 1080p 720p?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...