Gå till innehåll

Filmmusik, vad tycks


jakethesnake

Recommended Posts

Jag tycker om det, speciellt på slutet när det blir lite mer melodiskt och därmed mer känslosamt. Ibland låter det lite tunt, som en liten orkester i ett stort rum och vissa instrument som violinen håller inte för solospel riktigt, testa att dubblera/mångdubbla stråkarna, och kanske lägga ett annat soloinstrument på toppen t ex en oboe. Om man laddar upp i HD så blir ljudet bättre med (upp till 192kbps, vimeo klarar 320kbps).

Länk till kommentar
Share on other sites

Äventyrsfilm? Jag hade förväntat mig lite mer driv i slutscenerna, en jäktad hjälte gör sitt yttersta innan upplösningen. Men visst kan musiken fungera som en kontrast till det som sker på duken också!

 

Annars lät det bra, som att du träffat rätt: en ljudbild som jag föreställer mig kan accentuera det som skildras snarare än att utmärka sig eller vara för anonymt.

 

Skriv gärna en kort synopsis för scenerna det är tänkt att ljuda över om du vill ha mer konkret feedback, alla har kanske inte samma uppfattning om vad en äventyrsfilm är, och hur slutet utspelas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att ni lyssnat!

 

Oller: Tack ska du ha. Har ingen igentlig ambition av att hålla på med detta, men det finns lite mer på min myspace: Jakethetheamazingsnake | Kostnadsfri musik, turnédatum, foton, videos Betalt vill jag inte ha, men har du ett coolt filmprojekt på g, så hör av dig.

 

Sten: Jag förstår det du säger. Jag har en lång väg att gå när det gäller ljudmixning och mitt nästa projekt är kommer bli att gå över från garageband till Logic och där kan jag göra lite bättre och fylligare ljud. Tanken är också att hålla mig till minimalt ljud och inte full orkester (jag har trixat med stråkarna så att det ska låta mer minimalistiskt, annars tycker jag det låter för mycket disney) Men med Logic kan man kanske få fylligare ljud ändå.

 

Daac: Hehe, den här biten är efter finalen och uppgörelsen. Precis efter. (tänk sagan om konungens återkomst sista timmen)

 

Ska försöka skissa upp en synopsis här:

 

Handlar om en man och en hund i en postapokalyptisk värld som har tagit sig genom en farlig värld fram till räddningen. Precis innan de når dit tvingas hjälten och hunden slåss mot sina nemesis. Då han segrat börjar musiken. Han ligger på marken och stirrar ut i intet och drömmer sig bort. (drömmer om sin kvinna och sitt förflutna mm.)

 

1:15 kommer räddningen till honom. (en militärtrupp). De tar honom till en militärbas (som är räddningen)

Flashback:

2:45 Hjälten sitter vid en bäck och funderar på att ta livet av sig (detta är lite tunt och tråkigt, men ska vara en tyst scen).

3:25 Han hör något prassla bakom sig, tror att det är fara, men ser sedan för första gången att det är hunden.

3:55 Hunden visar att den vill att hjälten ska följa honom.

4:10 De springer iväg.

4:35 Han hittar en grotta (som kommer bli hans hem och skydd i fem år framöver).

Slut flashback

5:00 Tillbaks till militärbasen. Mannen sitter ner i sin trygghet och ser ut över militärbasen. Han klappar sin hund.

flashback

5:30 En backflash, mannen drömmer om sin kvinna.

Slut backflash

6:00 Zoom ut från mannen (helikopterperspektiv) Fade to: Sluttexter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Jättebra! Fortsätt såhär och var inte rädd för att leva ut din kreativitet. Jag fick inte riktigt "den" känslan. Du vet, när håren ställer sig rakt upp och man får rysningar längs hela ryggraden. Men ändå en jättebra och stabil produktion. Ljudmixning är verkligen inte lätt och det tar tid att lära sig men du är en bra bit på vägen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...