Gå till innehåll

Räknas detta som plagiat?


indiverse

Recommended Posts

Förra året producerade vi en reklamfilm som kallas för "Jag släckte ljusen" åt Brandskyddsföreningen i vår stad. Den skickades även ut till alla brandskyddsföreningar i Sverige, och de blev erbjudna att använda den befintliga versionen, alternativt vända sig till oss och be om en omklippning som passade deras region bättre. Vissa använde den befintliga versionen och vissa fick den omklippt. Filmen fick ganska stor uppmärksamhet och sågs av väldigt många människor.

 

Av en händelse så råkade vi få nys om att denna reklamfilm visats på TV i en annan del av Sverige, och det råder ingen tvekan om att det är vår idé tagen rakt av.

 

Vår version:

 

Deras version:

https://www.facebook.com/photo.php?v=317339831675163

 

Så vad ska man säga om detta? Vi utvecklade allt från idén till färdiga produkten, och det känns lite sådär att någon annan får credit för något som är vårt verk från början. Räknas detta som plagiat? Vad gör man i ett sådant här läge? Vill egentligen bara höra andras åsikter om detta.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tvivlar på att vi har många juridikinsatta här. En väg att ta är att göra en polisanmälan om plagiatet - En annan är att kontakta en advokat (via Svenska Advokatsamfundet?) och ta fallet direkt till åklagare. Fördelen med att kontakta en advokat först är att du/ni kan få lite råd och information om hur fallet faktiskt ser ut och hur det skulle drivas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns ju som att du/ditt företag är de enda som hamnar i skiten vid rättssak.

 

Å kund/ernas (Räddningstjänstens) vägnar är det ju snarast positivt med två reklamfilmer som liknar varandra. Sen att du stör dig på det är väl inte så konstigt, men IMO bör du stanna vid just en forumtråd på voodoo. It's kind of not worth it.

 

Någon har ju producerat reklamfilmen och någon har ju fått betalt för den. Att inte ta till rättsliga åtgärder ser jag som fel helt enkelt.

Om de inte vill driva det själv bör de iallafall göra en anmälan. Blir rejält arg när jag ser sånt här - För stöld är vad det är.

Som ett första steg kan ni ju ta kontakt med räddningstjänsten i laholm, kanske via deras fb-sida som hostar videon, och fråga hur de ställer sig till detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns ju som att du/ditt företag är de enda som hamnar i skiten vid rättssak.

 

Å kund/ernas (Räddningstjänstens) vägnar är det ju snarast positivt med två reklamfilmer som liknar varandra. Sen att du stör dig på det är väl inte så konstigt, men IMO bör du stanna vid just en forumtråd på voodoo. It's kind of not worth it.

 

Det är inte samma kund. Det är en annan Räddningstjänst. De som vi gjorde reklamfilmen för har fått reda på det, och de tyckte att det var förjävligt. De ska ta kontakt med de andra och se vad de säger. Sedan får vi väl se hur det utvecklar sig.

 

Vi var inte helt säkra på om den andra Räddningstjänsten hade pratat med Brandskyddsföreningen som äger rättigheterna till filmen, och det hade de tydligen inte, och då känns det ännu mer fel. Det är sant som Tolin säger, det är ju faktiskt någon annan som tagit vår idé och fått betalt för att producera den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om det är en civilrättslig fråga så skulle jag rekommendera dig att gå en annan väg: Medierna.

 

Dagens Media

Medievärlden

Resumé: Ettan

 

Det är många gånger effektivare att ta upp sådana orättvisor i pressen än bakom lykta dörrar (även om det är offentligt får ju sällan någon reda på det), och när det gäller upphovsrätt är det väl just det man vill ha, alltså kredd för sitt arbete.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Tänkte att ni kanske ville ha en uppdatering på situationen.

 

Vi kontaktade en kille på en reklambyrå här i stan som har koll på rättsliga grejer. Enligt honom var det helt befogat av oss att be om en summa pengar för det som faktiskt är vårt arbete i deras reklamfilm. Vi ringde då upp den räddningstjänsten och kom med ett förslag, utan några hot överhuvudtaget om att dra in advokater eller något liknande. Vårt förslag var dessutom fullt rimligt utifrån marknadspris. Vi får då som svar att vi kan få 5 000 kr, vilket var ett uppenbart hån enligt oss.

 

Sedan får vi också ett samtal några dagar senare där samma räddningstjänst ringer och berättar att de tagit kontakt med en advokat. För vad kan man undra... Vi har fortfarande inte yttrat ett enda ord som antyder att vi vill starta en juridisk process.

 

Jag tycker ärligt talat att sättet de beter sig på är löjligt. Har man trampat i skiten så tycker jag att man borde stå för det. Som sagt, ville bara uppdatera er om situationen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag misstänker att det är nödvändigt för dem att ta kontakt med en jurist för att se över situationen innan de går med på någon form av ordentlig överenskommelse, så se det inte som någon krigshandling. Stå bara på er och fortsätt be om ersättning. Det faktum att de erbjöd pengar till att börja med är i mina ögon ett tecken på skuld och att de vet om att de "trampat i skiten" som du själv säger.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Vi har sedan starten av den här tråden bytt namn till Ledge Film. Därför svarar jag med det här kontot.

 

Några fler uppdateringar? *Nyfiken*

 

Javisst! Ber om ursäkt att jag inte återkom tidigare. Kan ju säga att Tolin gjorde en ganska precis analys av situationen.

 

Det var en del telefonsamtal fram och tillbaka mellan oss och Räddningstjänsten i regionen i fråga. Det var självklart en del diskussioner, men vi stod på oss och bad om ersättning och höll på att vi inte ville ta till rättsliga åtgärder. De gick till slut med på en summa som båda parter tyckte kändes rimlig, skrev ett avtal och skickade faktura som var betalad i tid. Vi hade säkert kunnat få ut mer pengar om vi kontaktat en advokat, men då hade processen med största sannolikhet fortfarande varit igång än idag. Ärligt talat var det skönare med ett snabbt avslut. På den vägen var det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer inte åt länken på fb, är deras film borttagen?

Vem var det som gjorde den här fadäsen?

 

Yes. En del av dealen var att de skulle ta bort filmen från sociala medier. Den får bara visas på lokala TV-stationer i deras region. Vem det var som gav grönt ljus för att göra en kopia av vår film vet jag inte, och inte produktionsbolaget heller...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...