Gå till innehåll

Köpa eller spela in egna ljudeffekter?


david_de

Recommended Posts

Hej!

 

Vi har kommit fram till efterarbetet med vår kortfilm och stött på några frågor vi är nyfikna att få svar på. Hur brukar man göra i mer seriösa film-/kortfilmssammanhang, spelar man in sina egna ljudeffekter själv eller köper man dem i form av ljudbibliotek eller från sidor som Soundsnap eller liknande? Är det endast en fråga om ekonomi och tid eller kommer ljuden man köper inte att kännas "äkta"? Vår kortfilm är 10 min lång och det handlar om ca 50 ljud (allt från kaffekoppar som ställs på bord till hissljud). Vi funderar därför på att köpa ljud p.g.a. tidspress, men är tveksamma just p.g.a. dessa frågor...

 

Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en anledning till varför ljudmixers och ljudtekniker faktiskt är ett yrke folk lever på inom professionell filmproduktion.

Att bara slänga in en massa omgivningsljud på en timeline kommer inte att låta äkta på långa vägar nej, men med lite tweaking brukar de gå att integrera hyfsat. För "seriös" filmproduktion rekommenderar jag att man hittar någon som vet vad de sysslar med -- Många studios erbjuder även mixning och spelar in sina egna ljudeffekter, vilket Kan bli mer kostnadseffektivt än att köpa in ljudet separat och sedan anlita någon för att mixa det.

 

Är inte så insatt i "ljudindustrin", men kanske finns det mindre "nystartade" företag eller företagare som sysslar med mixning och foley till ett lägre pris. Kan föreställa mig att nånstans i landet sitter det en ung kille eller tjej i ett rum och spelar in diverse ljud och mixar, med drömmen om att en dag göra det åt "the big boys".

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan! Jag tycker att man skall försöka spela in så mycket som möjligt själv för att undvika alla standard ljudeffekter men vissa saker kan ju bli lite svårt som ex En Boing 747 etc! Foley gör otroligt mycket för en film och när man tittar sig omkring i sitt hem så finns det massor med saker som kan användas för att spela in ljudeffekter. Det är oftast bara fantasin som sätter sina gränser och eventuellt det tekniska kunnandet och tekniken för man bör naturligtvis ha någon form av skitbra mikrofon samt något att spela in på och dessutom klara av att hantera denna utrustningen.

 

Kort sagt! Har ni inspelningsutrustning så är det bara att göra en lista över vad som saknas i ljudbilden och sedan börja spela in... Det kan aldrig gå mer än åt pipan :-)

 

Lycka till

/Micke

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni behöver inte en überbra mik och övrig inspelningsutrustning till foleyinspelning. Det beror givetvis lite på vad man spelar in. Men ibland strävar jag efter att få foleyljudet mer skitet och då passar det 10ggr bättre att ta min zoom och spela in vissa saker hemma i lägenheten istället för i den tokisolerade trampstudion. Punkteffekter är enkelt att bara göra en lista på och sedan gå och spela in på lämpligt ställe. Det är värre med längre foleygrejer som man gärna vill ha bild till som steg och rörelser. Men det går att göra utan också, tar lite längre tid bara och krävs mer redigering i efterhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...