Gå till innehåll

Coming home in a bodybag. Lös idé


Pressen

Recommended Posts

Har en väldigt lös idé som jag behöver hjälp med. Jag har börjat grovsåga på följade synopsis, Observera grovsågat.

 

Karl är en känd baseballspelare men en dag får han reda på Något som tvingar honom tillbaka till det lilla samhälle han kommer ifrån. Väl på plats i sin hemby är inget som det verkar vara, människor beter sig frånstötande mot honom, Människorna har förändrats. I filmen kommer det att ske kontinuerliga flashbacks till Karls barndom (med särskild tyngd på 14-18år). Till slut är Karl en större konspiration på spåren. Filmen slutar med att Karl dör därav titeln som också är en referens till filmen "True Romance" som ungarna nämner ofta i barndomsdelen.

 

Tidiga utkast till karaktärer:

 

Karl ~30 Baseballspelaren som kommer hem

Kerstin ~55 Karls mamma, alkoholiserad.

Savannah ~30 Den person som Karl var kär i när han var liten, nu är hon WT-mamma.

 

 

 

Jag har även försökt att spåna lite på egen hand vad detta "Något" kan vara:

Karls syster försvinner.

Karls mamma mördas och polisen vägrar utreda.

 

Tacksam för idéer och förlåt ifall det känns osammanhängande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte bara fråga:

 

Efter öppningsscenen på 2-min så skall det ske en klippning till ett bildspel där karaktären bryter den fjärde väggen, skall jag då börja på ett nytt INT. Bild... eller knåda ihop det med öppningscenen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är dom på samma plats och sker det under sammanbunden tid? Då sker det inom samma scenrubrik.

 

Annars inte. Precis som vanligt!

 

 

Från Ferris Bueller's Day Off (shooting)

  8  CU. FERRIS                                                    8

    Ferris lets out a wheeze. His glassy eyes follow his parents
    to the door.

                             JOYCE (OC)
              We love you, sweetie.

                             TOM (OC)
              Call if you need us.

    They close the door. The lock clicks. Ferris' eyes shift
    from the door to CAMERA. A sly, little smile crawls across
    his lips.

                             FERRIS
              They bought it.

    The MTV theme music ROARS IN.

 

Men jag får villigt erkänna att jag inte riktigt hängde med på vad du ville visa. Bryta in mot kameran mitt under ett bildspel, huh? Bara med blicken eller med röst också? Det är inte så vanligt med dialog under ett bildspel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade tänkt mig mer såhär:

 

Öppningscen

Klipp

Det visas ett bildspel samtidigt som protagonisten håller en monolog.

 

Skall jag köra Bildspel på samma "scen" (skriver på Final Draft) eller skall jag börja på en ny scen?

Länk till kommentar
Share on other sites

MONTAGE och SERIES OF SHOTS sorterar som shots under en huvudscenrubrik.

 

Det är fortfarande oklart vad du vill visa med bildspelet;

- Protagonistens uppväxt eller temauppbyggnad? MONTAGE

- En sekvens under sammanhängande tid? SERIES OF SHOTS

 

Du kan spränga in Voice Over med din protagonist (eller vem det nu är som berättar). Avsluta med SLUT/END MONTAGE eller liknande.

 

Beroende på var och när bildspelet slutar kan du behöva en ny scenrubrik. Men om du hamnar på samma ställe, på samma tidpunkt, där nästa händelse tar vid - då kan du fortsätta utan ny slug (möjligen lägga in ett förtydligande om det krävs, typ BACK TO SCENE). Annars är det bara att sätta in en ny scenrubrik. Gör det som blir tydligast för den som ska läsa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade tänkt mig mer såhär:

 

Öppningscen

Klipp

Det visas ett bildspel samtidigt som protagonisten håller en monolog.

 

Skall jag köra Bildspel på samma "scen" (skriver på Final Draft) eller skall jag börja på en ny scen?

 

Det känns som du går händelserna i förväg här. Börja inte med manus innan du har klart för dig vad du ska skriva om. Du funderar på särskilda scener innan du ens har klart en ordentlig synopsis.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Varför inte? Den kanske utspelar sig i USA, Kuba eller Japan, trots att "Kerstin" klingar svenska ;-)

 

På tal om baseballspelare och film, men kanske inte just OP's idé:

 

Touching Home (2008) Amerikanskt drama med Ed Harris och Brad Dourif.

 

"När drömmen om att bli professionella basebollspelare går i stöpet för tvillingbröderna Winston, ser de bara en utväg - att återvända till hemstaden och sin hemlösa och alkoholiserade pappa."

 

(Går just nu på Canal+)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...