Gå till innehåll

Lisa - Vart är Nallen? - Kortfilm


bylletski

Recommended Posts

Oj jag fixar det sen, den ska heta Lisa och Nallen. lite feedback på storyn kanske? :D

 

Nej, men jag ska vara lite mer direkt nu, för ditt eget bästa :)

 

"En sportig familjebil kör på vägen,

i en normal hastighet."

-- Ingen skulle anta att bilen race'ar längst med vägen om du skippar den sista delen i meningen; Ganska onödigt att påpeka.

 

"I bilen sitter HENRIK, 35, han har kort brunt hår. KARIN, 33,

hon har långt blont hår. Lisa, 8, hon har långt blont hår"

-- Spelar det verkligen någon roll vilken hårfärg alla har? Producenter kommer bara fnysa åt tanken att casta för den här filmen, och har de en rödhårig favoritskådespelerska i tankarna kommer chanserna att manuset kastas ökas en hel del (Fast troligast är att de bara ändrar i manus- Men då kommer ju frågan om hur nödvändigt det är att skriva ut hårfärg från första början).

 

"HENRIK öppnar upp bagaget och tar

ut en picknickkorg. Lisa har en tygnalle i sin hand.

Henrik stänger bagaget och de går in i skogen."

-- Syftar du på bagaget eller bagageluckan? Och har Lisa en tygnalle när hon kliver ur bilen bör hon kanske hålla den redan i scenen innan, när de färdas i bilen.

 

"Karin sträcker ut handen mot henne, och Lisa tar ett fast

grepp. Dem kommer fram till en plats, där det inte finns så

mycket träd runt omkring."

-- Felaktig användning av kommatecken och Dem (Finns enkla grammatiska tips och tricks för att lära sig rätt användningsområden, se Google)

 

"Lisa står på marken och slänger blicken uppåt, mot ett stort

hål som finns på toppen av trädet. Hon lägger nallen på

marken. Sedan slänger hon blicken uppåt."

-- Tror du listar ut vad som inte sitter helt rätt här heller om du läser meningen.

 

Det här var i princip bara från en enda sida. Min poäng är att du Måste se till att korrekturläsa manuset innan du ber om feedback och se till att du skriver grammatiskt korrekt. Även om man skulle råka ha dyslexi eller andra svårigheter så finns det utmärkta verktyg på datorn att använda sig utav, eller om man har en vän eller familjemedlem man kan be kika på det. Utöver det måste du själv läsa igenom ditt manus och kolla efter slarvfel, som upprepande eller konstigt formulerade meningar etc.

Att jag är såpass direkt om det är för att du aldrig kommer få ditt manus läst eller tas seriöst av producenter o.dyl om det inte är korrekt skrivet. Jag kan tvinga mig själv att se bortom stavningen länge nog för att se att du har en fin historia att berätta, men handlingen spelar föga roll om språket inte sitter.

 

Angående beskrivningarna så är det som jag svarade på ditt PM, att det nästan är mindre som är bättre, så länge det inte har en direkt koppling till handlingen. För utseende kan du använda adjektiv som "Attraktiv", "Maskulin", "Ovårdad" etc för att beskriva karaktärer vars yttre ska spegla deras inre.

 

Du har sköna idéer för manus och ett tydligt driv att skriva och bli bättre, så jag hoppas verkligen att du satsar järnet på språket nu :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är den rättade versionen!

 

Och här är den rättade rättade versionen!

- Nä, men jag la in anteckningar i PDF-dokumentet som markerar alla fel (44 totalt). Aldrig använt kommentarsfunktionen förut så säg till om de inte syns på din dator :bire

Lisa och nallen - Noteringar.pdf

 

- För övrigt så var det ett gulligt manus rent story-mässigt :) I rätta händer kan det säkert göras nåt fint av det. Enda tipset är att du utvecklar hela hund-historien -- Kanske ser vi hundens ägare stå och gapa åt hunden i början eller nåt sånt? Något som förklarar varför Lisa bara får den helt plötsligt i slutet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Har inte läst ditt manus, men reagerade på felstavningen i titeln. Eftersom att var och vart är vanligt förekommande ord så kan jag tänka mig att det finns många grammatikfel i texten. Det är något som producenter är mycket kinkiga om. Så se till att rätta texten innan du försöker ge ut ditt manus. Som du redan har märkt så är det många här som har reagerat på grammatikfelen.

 

Men iallafall så är det inte något du behöver bry dig om alltför mycket. Man förstår ju ändå vad du skriver. Det har ingenting att göra med hur bra storyn är. Be bara någon att rätta ditt manus efter att du har skrivit det:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...