Gå till innehåll

Överföra 3d-animation till vita duken


andreasingo

Recommended Posts

Hej!

 

Är en nybörjare som håller på med ett 3d-animationsprojekt som jag kommer jobba med i cirka 8 månader (planerat i alla fall). Jag jobbar på en vanlig PC med hyffsad processor och skärm (inte high-end). Det jag undrar är hur uppenbara

bristerna i kvaliten på den färdigrenderade filmen blir när man tar en film som ser bra ut på en normal PC, upplösning 1280X850 pixels, och smäller upp denna film på vita duken?

 

Är slutresultatet ok eller är bristerna allt för uppenbara?

 

Om bristerna är uppenbara, vad ska man tänka på för att få till en hyffsad kvalite från början?

Bättre upplösning förstås, men hur är det med texturer, 3d-modeller och liknande? Kan tänka

mig att alla brister som finns från början bara blir ännu större när man ser filmen på en enorm duk.

 

Vad bör man tänka på helt enkelt? Ska visa filmen på filmfestival är det tänkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Jättebussigt att du vill hjälpa mig! Jag använder Autodesk Maya 2011 för modellering, texturering och animering, renderingsmotorn Mental Ray för slutresultatet. Photoshop för att skapa 2D-bilder, Pinnacle Studio 14 för videoredigering. Jag försöker åstadkomma ett intressant slutresultat, inte fotorealistiskt, snarare en mjukare drömlik look. Tilläggas bör väl att jag skapar filmen för stereoskopisk 3d, alltså behöver man 3d-glasögon. Det man undrar är hur färdigrenderade bilder i 1280x850 ser ut om man smäller upp dem på bioduken? Blir det "pixligt", "hackigt" och fult. Eller funkar det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte jättemycket om det, men om jag inte misstar mig så är de digitala projjorna bara på 2K. Alltså är det inte jättemycket större än 1080p så det borde inte se helt fy skam ut. Men jag kan som sagt inte så mycket om biografer så jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Egentligen har mina grejer framförallt gjorts för TV. Mina senaste grejer kommer upp på duken i slutet av året på en lånfilm. Har tyvärr inte sett ännu hur det ser ut på duk ännu.

 

1. Jag skulle rendera allt i 1920x1080 eller 2048x1024

2. se till att dina texturer är högupplösta på sånt som kräver det. Kanske inte en blomma som är längst in i rummet men sånt som är nära kameran.

3. Se till att du UV mappat ordentligt så att du inte får streching eller liknande artifakter.

4. För att det inte ska hacka eller se strobbigt ut måste du ha röreleoskärpa (motion blur)

5. Ljussättningen är väldig viktig precis som i alla typer av rörlig bild.

6. Jag kör inte Mental Ray längre så jag blivit lite rostig men se till att ställa in den ordentligt så att du får ut bra kvalitet.

7. Rendera till nått bra format som t.ex. TIFF (16bit)

 

Skicka en stillbild render till mig så kan jag kika på det och ge fler tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för dina tips! Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får. :)

 

Ska tänka på det med rörelseoskärpan och upplösningen, har inte tänkt på rörelseoskärpa förut!

 

Jag har inte fått ut några bilder än, men får jag ut en så lägger jag upp den här.

 

Tack än en gång!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte jättemycket om det, men om jag inte misstar mig så är de digitala projjorna bara på 2K. Alltså är det inte jättemycket större än 1080p så det borde inte se helt fy skam ut. Men jag kan som sagt inte så mycket om biografer så jag kan ha fel.

 

OK! Ska tänka på detta med 1080p. Just nu har jag kört med lägre upplösning beroende på min dators begränsningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...