Gå till innehåll

"Danger: It's Your Lucky Day", 3 sidor


daac

Recommended Posts

Detta är en kort och absurd historia om tvära kast i livet, skriven på (amerikansk) engelska.

 

Jag tror Daniel Hållquist har varit inne på liknande sorts svart humor. Ni som läst hans alster här kanske känner igen tonen, även om denna är något, ska vi säga, saftigare?

(Om du ser detta Daniel, hoppas du gillar den! :birp )

 

 

Förutom sedvanlig kritik på struktur och formatering m.m. är jag nyfiken på om ni tycker storyn är för saftig, eller ni tycker den funkar som det är?

Sedan är jag osäker på om mannen som ringer upp protagonisten är tillräckligt trovärdig. Tips på förbättringar mottages tacksamt.

 

Har haft tankar på att göra storyn än grymmare, genom att indikera att protagonisten precis fått reda på att hon är gravid (t ex i första scenen kan man se henne titta på test-stickan med det blå plus-tecknet), men kände att det blev ett snäpp för mycket. ... Eller ska man gå All-in? §e

Danger-Its Your Lucky Day.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Formateringen har jag inga klagomål på alls. Strukturen kändes bra: början, mitten och slut med god balans. Språket såg jag inga stavfel eller grammatiska problem i spontant. Det var kärnfullt och målande beskrivet. Så, så långt allt tipp-topp.

 

Jag tycker att äckelfaktorn tar lite för mycket utav storyn. Det vänder sig i magen på mig. Jag tycker ändå att jag hållit hinkar åt kräkande barn, tvättat golv, lakan och tapeter med spyor och borde vara rätt så härdad. Om hon hade varit sjuk och spottat blod hade det varit mycket mindre EEEGH! och storyn hade fortfarande haft sin poäng. Nu känns det inte bara äckligt utan snudd på osannolikt att hon skulle fortsätta köra - man brukar ju må illa först och inte vara alltför förvånad när man kräks.

 

Din idé om att hon skulle vara gravid ger storyn en alldeles för allvarsam och tragisk ton än vad jag tror du strävar efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Désireé, bra observationer!

 

Får villigt erkänna att den är mustig (ett bättre ord än saftig i sammanhanget?), rent av lite för äcklig ens för min egen smak. De mest komiska effekterna jag ser, utan att gå in på detaljer, är vindrutetorkarna och slutklämmen - fast sånt är förstås subjektivt. I sjukare stunder kan andra delar också ses som komiska (åt det absurda hållet).

 

Mina tankar har vandrat från att göra den grymmare, svartare och lämna det komiska - till att göra den "renare" och mer komisk, i stil med vad du föreslår. Det kommer nog bli minst två drafter till med olika inriktning på som jag får sova på sen innan jag bestämmer mig. Det är fördelen med korta snuttar, så enkelt att göra om utan att det påverkar resten, som i en feature!

 

Ska också ta fasta på det du skriver om att hon fortsätter köra när hon mår illa. Tanken, som jag missat att beskriva, var att hon släpper gaspedalen och bilen saktar ner, men allt går så snabbt att hon inte hinner stanna. Eftersom bilen då har låg fart blir det högre sannolikhet i det som kommer efter, så att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej namne,

 

Jag gillade det och du behöver enligt mig inte ändra ett dugg utav det du har skrivit, men om du vill pyssla med svart humor så var inte rädd för att gå för långt. Jag ser gärna att du gör hennes dag ännu värre, tex att samma dag som hon ska köra upp till någons begravning upptäcker hon att hennes pojkvännen varit otrogen. Efter det rullar det på precis som du har skrivit det.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

@Daniel tack för titten!

 

Tror du har rätt i att det inte hinner bli tillräckligt stor kontrast mellan otur och tur. Det kan absolut ta några fler svängar i början - manuset är kort så det finns plats!

Däremot kommer jag inte använda graviditetsgrejen, det blir för grymt - sorglig svärta utan humor. Dina idéer låter mycket bättre, ska fundera vidare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...