Gå till innehåll

Adobe Encore för pressa DVD


OP5

Recommended Posts

Skall skicka en DVD för pressning. Är en DVD video, har inte gjort nån meny utan vill att filmen startar direkt.

Undrar lite över settings i properties: I både Override och Title button så har jag inte valt något utan står bara "not set".

När jag tar check project så säger den 1 errror: Title Romote not set. Skall jag ändra den?

Något annat jag bör tänka på ang settings innan jag skickar till press?

Kan inflika att jag bränt projektet till en DVDr och den funkar bra som jag vill.

När jag skall exportera så bad press stället om en ddp, men jag hittar ingen stanns i Encore CS3 jag kan

göra en ddp? Kan CS4 göra det?

Annars, vilket skall jag välja? Har inte DLT, så då återstår bara DVD disc, DVD folder, och DVD image...

Länk till kommentar
Share on other sites

Skall skicka en DVD för pressning. Är en DVD video, har inte gjort nån meny utan vill att filmen startar direkt.

Undrar lite över settings i properties: I både Override och Title button så har jag inte valt något utan står bara "not set".

När jag tar check project så säger den 1 errror: Title Romote not set. Skall jag ändra den?

Något annat jag bör tänka på ang settings innan jag skickar till press?

Kan inflika att jag bränt projektet till en DVDr och den funkar bra som jag vill.

När jag skall exportera så bad press stället om en ddp, men jag hittar ingen stanns i Encore CS3 jag kan

göra en ddp? Kan CS4 göra det?

Annars, vilket skall jag välja? Har inte DLT, så då återstår bara DVD disc, DVD folder, och DVD image...

 

Tidigare har det varit så att en DVD-video måste ha en meny för att uppfylla dvd-specifikationerna. Då har jag lurat det hela genom att sätta first play till timeline/filmen och sen sätta timeline-end action till en meny som varit svart med en knapp att välja återstart av filmen. Det har funnits dvd-spelare som inte klarat att spela upp en dvd-video utan meny. Möjligen behövs ingen meny längre, för det har varit ändringar senaste åren i specifikationen. Bl a kan man numera göra pressade dvd utan tom Audio-ts-mapp.

 

De presserier jag haft att göra med senaste åren har alla accepterat mastrar på DVD+R, DVD-R och DVD+R DL. Däremot borde du behöva en ddp-fil om presseriet ska lägga in regionkodning/kopieringsskydd. I Sony Architect som jag använder numera kan man lägga ddp-fil på valfritt media, typ stort usb-minne, usb-disk. Detta gick i alla fall inte förr på Encore.

Länk till kommentar
Share on other sites

men inte CS4 eller? har CS4 några möjligheter som inte CS3 har vid export? undrar så jag inte sitter o installerar CS4 i onödan-

 

Är det ddp-exporten som spökar?

 

Måste du exportera till ddp för att få de funktioner som man enbart kan få vid ddp-export?

 

Måste du välja ett presseri som enbart accepterar ddp-fil?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det ddp-exporten som spökar?

 

Måste du exportera till ddp för att få de funktioner som man enbart kan få vid ddp-export?

 

Måste du välja ett presseri som enbart accepterar ddp-fil?

 

Nej, detmåste jag naturligtvis inte. hsh, kan CS4 exportera ddp?

 

Vad menas med override?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tidigare har det varit så att en DVD-video måste ha en meny för att uppfylla dvd-specifikationerna. Då har jag lurat det hela genom att sätta first play till timeline/filmen och sen sätta timeline-end action till en meny som varit svart med en knapp att välja återstart av filmen. Det har funnits dvd-spelare som inte klarat att spela upp en dvd-video utan meny. Möjligen behövs ingen meny längre, för det har varit ändringar senaste åren i specifikationen. Bl a kan man numera göra pressade dvd utan tom Audio-ts-mapp.

 

De presserier jag haft att göra med senaste åren har alla accepterat mastrar på DVD+R, DVD-R och DVD+R DL. Däremot borde du behöva en ddp-fil om presseriet ska lägga in regionkodning/kopieringsskydd. I Sony Architect som jag använder numera kan man lägga ddp-fil på valfritt media, typ stort usb-minne, usb-disk. Detta gick i alla fall inte förr på Encore.

 

Tror inte att en DVD utan meny skall vara något problem. Faktum är att en del lågprisutgåvor av gamla filmer saknar meny.

Min egen authoring funkar perfekt, förutom att vissa spelare är kännsliga för + och - skivor.

Länk till kommentar
Share on other sites

kan nån tipsa om billigaste stället att pressa?

 

Låt google bli en bra ingång.

 

Frågar du om offert hos svenska mellanhänder får du vanligen ett pris som ligger 100% över baltländer och sydostasien. Men det går att komma ned i priser närmare baltländerna även i Sverige om man har ett antal titlar per år som man vill lägga ut på pressning. Det finns ett svenskt företag som gör reklam för prisgaranti, men deras grundoffert är lite föråldrad i prisbilden. Senaste fem åren har priserna rasat. Man pressar normalt 400-500 ex för samma pris som man kan robotbränna inkl laserskrivaromslag på 100-150 ex, om vi pratar om små upplagor. Skillnaden är vanligen att presserierna är noga med rättigheter etc på det material man pressar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...