Gå till innehåll

Spelet - Synopsis


bylletski

Recommended Posts

Typ: Action och thriller

 

Ett gäng ungdomar sitter en kväll och har ett lan party, hemma hos en kompis. Några av dem

är kända i spelen för att dem spelar så bra.

Men när en av dem börjar tröttna på spelen dem spelar. Så

början den personen att tanka ner ett spel från en okänd torrent sida, och startar det.

Det spelet måste dem spela i deras stad i verkligheten för att överleva.

 

 

Var jag för otydlig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill ogärna avslöja hela filmen.

 

Typ: Action och thriller

 

Ett gäng ungdomar sitter en kväll och har ett lan party, hemma hos en kompis. Några av dem är kända i spelen för att dem spelar så bra.

Men när en av dem börjar tröttna på spelen dem spelar. Så

början den personen att tanka ner ett spel från en okänd torrent sida, och startar det.

Det spelet måste dem spela i deras stad i verkligheten för att överleva.

 

Ungdomarna får uppgifter om vad dem ska göra, för att ta sig vidare i spelet.

Huvudkaraktären i filmen är Pontus som ungdomarna är hemma hos.

Pontus försöker att klara spelet genom att hitta den som styr det, och eliminera honom. Pontus försöker undvika att bli eliminerad, så som hans kompisar också.

 

Motståndaren är Henrik. Han styr spelet och ger svårare och svårare uppgifter, för varje gång. Henrik vet vart ungdomarna befinner sig tills dem gör sig av med sina mobiler.

Efter att mobilerna är borta från ungdomarna, börjar Henrik att göra spelet svårare.

Han skickar ut män som ska söka efter ungdomarna och till slut eliminera dem.

 

Men lyckas han?

Länk till kommentar
Share on other sites

Typ: Action och thriller

 

Ett gäng ungdomar sitter en kväll och har ett lan party, hemma hos en kompis. Några av dem

är kända i spelen för att dem spelar så bra.

Men när en av dem börjar tröttna på spelen dem spelar. Så

början den personen att tanka ner ett spel från en okänd torrent sida, och startar det.

Det spelet måste dem spela i deras stad i verkligheten för att överleva.

 

 

Var jag för otydlig?

 

lan party -> lanparty, nätverksparty

dem spelar så bra -> de spelar så bra

på spelen dem spelar -> på spelen de spelar

spelar. Så början -> spelar, så börjar

torrent sida -> torrentsida

måste dem spela -> måste de spela

 

Språket, min vän, språket. Skilj på "de" och "dem" och särskriv inte. Förutom det ovan är det väldigt många "spelar", "spel", "spelen" och två "börjar" tätt på varandra.

 

Vad jag vet laddar man inte ner spel från torrentsidor, utan torrentar, som med hjälp av fildelning mellan olika datorer plockar ner helheten. Det finns egentligen inget skäl att ladda hem just en torrent. Det viktiga är att hen laddar ner ett okänt spel.

 

Är det viktigt att några av dem är kända för att de spelar så bra?

 

Det är lite tråkigt när du inte berättar något om personerna utan benämnder alla som "personer" eller "ungdomar". Det du beskriver blir mer ett fenomen, än en historia.

 

Jag tänkte faktiskt också på Jumanji. Sen tänker jag på en annan film som jag såg i datorspelens gryning om en kille som trodde att han spelade ett spel, men i själva verket fick det att se ut som ryssarna höll på att bomba Usa med kärnvapen och höll på att utlösa ett kärnvapenkrig, men jag minns inte vad den hette.

 

På vad sätt blir det farligt? Utsätter de andra för fara? Skulle gärna vilja få någon hint om vad som gör dataspelet farligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Désireé, du tänker nog på Wargames (1983)? WarGames (1983) - IMDb

 

 

Några liknande som baserar sig på att gäng ungdomar/någon hjälte som hamnar i knipa när de spelar ett spel:

 

Stay Alive (2006) - Stay Alive (2006) - IMDb

"For a group of teens, the answer to the mysterious death of their old friend lies within the world of an online video game based on the true story of an ancient noblewoman known as the Blood Countess."

 

Gamer (2009) - https://en.wikipedia.org/wiki/Gamer_%28film%29

"Reality and video games merge in this high-concept sci-fi action thriller: In the not too distant future, mind-control technology allows humans to control the actions and movements of other humans, allowing reclusive billionaire Ken Castle to create the ultimate video game. It's called "Slayers," and it's a mass-scale, multiplayer online first-person shooter that's as controversial as it is popular."

 

 

Hursom, jag tror det finns något bra i din idé bylletski. Fortsätt utveckla den!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det viktigt att några av dem är kända för att de spelar så bra?

 

En rimlig anledning vore ju att deras 'kändis status' just utmärker dem som mål.

 

Förutsatt nu att en person står bakom det här.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Off-topic, men ang. språkmissarna i manuset. Som är oroande många i allmänhet bland folk som skall föreställa manusförfattare i mitt tycke.

Jag citerar hemsidan ord.se

"Ett gott råd till dem som har problem med de och dem är kanske att det är säkrare att skriva ett de än ett dem om man är osäker. De är mycket vanligare än ordet dem. Alltså är chansen större att det blir rätt med de. Och framför allt: ett felaktigt de märks mycket mindre än ett dem på fel ställe."

 

Slutcitat.

 

För den osäkra finns ju tricks som att ersätta med "vi/oss" för att känna vilket som stämmer. (vi=de, oss=dem)

 

ex. "måste dem spela" (fel) -> "måste oss spela" (fel) -> "måste vi spela" -> "måste de spela"

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...