Gå till innehåll

storleken på gubbarna& sånt?


Isabella

Recommended Posts

Hej. Jag håller på att "forska"/googla om animation. Tänkte Kanske göra en animation kortfilm på hösten o vintern till slutarbete.

 

- Hur stora skall gubbarna vara för att man kan använda en vanlig digital systemkamera och linser?

 

Skulle vilja ha lite skärpedjup och ansiktsuttryck. Jag tror inte att jag får ha en hel studio till mitt förfogande.

Jag har en macro lins och en 18-105 mm och en zoom 70-300 mm (som är mer zoom på digitala). Kan hända att jag får låna till linser om de behövs.

 

- Hur mycket tål en Nikon D90 men slutaren? Och när man använder live view. de blir nog över 1000 bilder lätt. Pappa äger hälften av kameran, sku int villja söndra den, han blir sur.

 

- Kan man göra kamerarörelser med stop motion. Jag kolla Nighmare before Christmas och där använde de en komplicerad förprogrammerad robot kamera. Har int råd och tid och kunskap med det precis. hehe. Finns det enklare sätt?

 

- Hur får man gubbarna att stå på ett ben utan att de välter? spikar på fötterna?

Länk till kommentar
Share on other sites

- Hur stora skall gubbarna vara för att man kan använda en vanlig digital systemkamera och linser?

Beror självklart på vilken lins du använder och hur lång ifrån du placerar kameran.

 

 

Skulle vilja ha lite skärpedjup och ansiktsuttryck.

Du tar bilder för stop-motion, det är väl bara att zooma digitalt.

 

Kan man göra kamerarörelser med stop motion. Jag kolla Nighmare before Christmas och där använde de en komplicerad förprogrammerad robot kamera. Har int råd och tid och kunskap med det precis. hehe. Finns det enklare sätt?

Ja.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Jag håller på att "forska"/googla om animation. Tänkte Kanske göra en animation kortfilm på hösten o vintern till slutarbete.

 

- Hur stora skall gubbarna vara för att man kan använda en vanlig digital systemkamera och linser?

 

Beror på hur nära du vill vara med kameran.

Under 35mm och du kommer i vidvinkelområdet med den effekt och perspektiv det kan ge. För lång brännvidd och du riskerar rörelseoskärpa vid långa slutartider.

 

Skulle vilja ha lite skärpedjup och ansiktsuttryck. Jag tror inte att jag får ha en hel studio till mitt förfogande.

Jag har en macro lins och en 18-105 mm och en zoom 70-300 mm (som är mer zoom på digitala). Kan hända att jag får låna till linser om de behövs.

 

Med en makrooptik får du väldigt kort skärpedjup. Det kräver ofta att man bländar ner makrooptik rejält för att inte få skärpedjup på under milimeter.

Nedbländade objektiv kräver ordentligt med ljus.

 

- Hur mycket tål en Nikon D90 men slutaren? Och när man använder live view. de blir nog över 1000 bilder lätt. Pappa äger hälften av kameran, sku int villja söndra den, han blir sur.

 

Slutaren är specad för 100000 cykler tror jag. Ibland går de sönder vid 30000, ibland håller de 150000 eller längre.

Det kostar några tusen kronor att byta den. Därefter är kameran som ny igen.

 

- Kan man göra kamerarörelser med stop motion. Jag kolla Nighmare before Christmas och där använde de en komplicerad förprogrammerad robot kamera. Har int råd och tid och kunskap med det precis. hehe. Finns det enklare sätt?

 

Ställa kameran på något med hjul/räls och flytta den fritt efter måttband?

 

- Hur får man gubbarna att stå på ett ben utan att de välter? spikar på fötterna?

 

Spraymount på deras fötter?

Länk till kommentar
Share on other sites

För att få en karaktär att springa eller hoppa i luften brukar man på professionell nivå använda sig av ställningar. Man tar sedan bort ställningarna i post genom att ha fotat en clean bildruta utan karaktären. Sedan blir det en jävlans massa rotoscoping. Rör sig kameran blir det dock mycket svårare.

 

Kamerarörelser i Stop-Mo är svårt på en lågbudget nivå. Dock kan du göra rätt schyssta grejer med enbart panorering, tiltning och höja/sänka stativet (förutsatt att en har en vev dvs stativ av den billigare sorten).

 

Cheers!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

- Hur får man gubbarna att stå på ett ben utan att de välter? spikar på fötterna?

 

Det beror pa vilket underlag du kommer ha dar karaktarerna skall rora sig. Du kan antingen ha tiedowns med muttrar i fotterna och skruvar i bordets undersida, spikar igenom fotterna eller gangade spikar som du skruvar in i fotternas undersida och trycker ner i underlaget. (Om det ar mjukare underlag) Nagon form av stallning som extra stod ar att foredra, atminstone om karaktaren gor mer avancerade rorelser. Du kan ganska enkelt bygga enkla varianter sjalv.

 

Tex:

 

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/285451_224560810918948_6233887_n.jpg

 

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/284958_224560950918934_4947630_n.jpg

 

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/284256_224560874252275_8180829_n.jpg

 

Fore och efter retushering:

 

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/309861_249148068460222_1554444196_n.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...