Gå till innehåll

Casting för barn


Lunaa

Recommended Posts

Hej!

 

Jag kommer om drygt en vecka ha en casting för pojkar mellan 6-9 år för en huvudroll i en kortfilm. Jag kommer ha haft kontakt med alla innan, då de kommer få en tid och sådär. Frågan är - hur bör jag lägga upp det? Hur brukar man testa barnets skådespeleriförmåga? Jag tänkte mest prata med det och be det berätta om sina intressen. Då bör jag få ett ganska bra hum om hur barnet är, för det är väl det som är den stora frågan när det gäller så pass små barn? Har ni några tips?

 

EDIT

 

Jag bör kanske lägga till att det är en roll med ganska mycket, men korta, repliker. Inga stora känsloutbrott eller avancerat skådespeleri.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar alltid göra lite små tester som att sätta dom i olika situationer och se hur dom själva hanterar det. Utan att ge dom repliker. T.ex.

Ring din syster och be henne skynda sig hem. Säg att du låst ut dig, du har tappat nyklarna. (på lotsats såklart)

 

Sen kollar jag hur bra dom är på att sätta sig in i systerns situation mer än sin egen.

t.ex. om dom bara argumenterar för sig själv och inte har empati för att systern måste kanske avsluta det hon håller på med för att skynda sig hem så är dom mer eller mindre uteslutna. Men om dom istället börjar argumentera åt båda hållen.... då vet jag att dom kan se situationer från olika vinklar och inte bara sin egen. Det är viktigt för mig iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...