Gå till innehåll

Eftertexter och STIM


katja

Recommended Posts

Hej. jag är en ny medlem, och tycker att det här forumet verkar suveränt.

 

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig. Just nu håller jag på med att skriva eftertexter till en kortfilm. Vad är det som måste finnas med när man skriver in vilka låtar man har använt, och kommer de efter i bokstavsordning.

 

Sen undrar jag också om hur STIM fungerar, då inget av musiken är skriven till filmen. Hur funkar STIM om man skickar till en filmfestival, och hur funkar det med STV. Det vore skit kul om man fick visa upp den någonstans, och kanske till och med betalt....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
%2$s skrev:
Vad är det som måste finnas med när man skriver in vilka låtar man har använt, och kommer de efter i bokstavsordning.


Jag är inte så haj på det där, men det ska väl i princip bara framgå vem som gjort verket och vilket verk det rör sig om (titeln). Årtal är väl knappast nödvändigt, men skivbolaget kanske vill ha med sitt namn. Det är nog beroende från fall till fall. Hör med upphovsmannen - då blir det ju garanterat rätt.

%2$s skrev:
Sen undrar jag också om hur STIM fungerar, då inget av musiken är skriven till filmen. Hur funkar STIM om man skickar till en filmfestival, och hur funkar det med STV. Det vore skit kul om man fick visa upp den någonstans, och kanske till och med betalt....


Du ansöker om licens hos STIM för att visa din film med musik (kolla www.stim.se för mer info). Skickar du den till en filmfestival brukar de nästan alltid kräva att du har rättigheterna till musiken.

Vad är STV förresten?
Länk till kommentar
Share on other sites

hmm.... jag undrar också lite över det här med tillstånd att ha musik...

jag ansöker först om en licens till STIM, står det på deras sida. Men hur gör jag det? Och säger jag bara vilken låt av vilket band eller så jag vill ha och så betalar jag en summa?

Och måste jag skriva att jag har rätt tilll de här låtarna på eftertexterna? Hur kollar man upp ifall en film har tillstånd?

Får man använda låtarna till flera filmer?

Det här blev lite mycket, men tack på förhand:D

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
Och måste jag skriva att jag har rätt tilll de här låtarna på eftertexterna? Hur kollar man upp ifall en film har tillstånd?


Jag tror inte det är nödvändigt att ange att man har rättigheterna till musiken i själva filmen. Däremot om någon juridisk person, eller upphovsmannen, frågar ska du väl kunna styrka att du har rättighetern. Men jag är inte säker på det!

%2$s skrev:
Men hur gör jag det? Och säger jag bara vilken låt av vilket band eller så jag vill ha och så betalar jag en summa?


Ring till STIM och fråga. ;)

%2$s skrev:
Får man använda låtarna till flera filmer?


Mja, köper du rättigheter till det så ska det nog inte vara några problem. Vad jag vet så går det väl på ett titoal tusen (?) för att köpa loss rättigheter för endast en enskild visning. Dock är jag inte säker på detta heller!!
Länk till kommentar
Share on other sites

Skickade ett mail till stim för flera månader sedan om det här och mitt minne är lite dimmigt, men du betalar inte en klumpsumma utan per besökare, om den skall visas på filmfestival. Du får betala för varje produktion du använder musiken till.

 

Att köpa rättigheten till musiken tror jag är en omöjlighet, men rätten att använda den en gång går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste även ha tillstånd från artisten/skivbolaget. A-Teens kanske inte vill vara med i någon lågbudget-splatter eller liknande. Och hur mycket pengar de vill ha varierar nog en hel del.

Vet att Terry Gilliam inte hade råd med en Rolling Stones låt till filmen "Fear And Loathing in Las Vegas".

Men så länge vi snackar film för videofestivaler och liknande så tycker jag att man inte behöver bry sig om rättigheter... det är ändå ingen annan som gör det.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
Men så länge vi snackar film för videofestivaler och liknande så tycker jag att man inte behöver bry sig om rättigheter... det är ändå ingen annan som gör det.


Det kan jag hålla med om till en viss del. Är det Malin, 13 år, som filmat av hunden och skickat in filmen till en videofestival med lite pålagd pop tycker jag att man kan ha överseende. Och vice versa, en "större" filmare bör nog betala för sig.

Upphovsbrottet i sig är ju detsamma, men båda har ju inte samma avsikt med musiken i filmen.
Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...