Gå till innehåll

iMac eller datorbygge?


singoz

Recommended Posts

Hej!

 

Antingen hade jag tänkt köpa en iMac 27", eller bygga en egen dator. Max 20 000:-, men det gör såklart inget om det skulle bli mindre.

Jag redigerar full hd-material från DSLR (Canon 60D), och vill kunna arbeta fullt ut i Adobe CS6 utan lagg, hack eller några andra problem. Senare kanske jag även kommer använda DaVinci Resolve 9, och vill ha tillräckligt med kraft för detta också.

 

iMac specifikationer:

 

27" 2560x1440px

3,4GHz i7

16 GB RAM

1 TB Serial ATA

AMD Readon HD 6970M 2GB GDDR5

 

Eller eget byggd windows-pc:

 

Chassi

 

OCZ agility 120gb SSD

 

Seagate Barracuda 2TB 7200rpm

 

4x8GB RAM

 

ASUS GeForce GTX 560 TI DCII TOP 1GB

 

Blu-Ray brännare

 

Intel Core i7-3770 3.4GHz

 

Asus P8Z77-M Pro Intel Z77

 

1000W Nätaggregat

 

2x Acer 23" Full HD LED

 

Windows 7 Ultimate 64bit

 

Och nu vill jag inte veta vad ni tycker är bäst av Mac/Windows då jag själv kört både och i många år nu, utan jag vill veta vilken maskin jag kommer få ut mest kraft med. Samt om ni har något tips jag borde byta ut i PC-konfigurationen.

 

MVH Anton.

Länk till kommentar
Share on other sites

Länk till kommentar
Share on other sites

Apple kommer antagligen att uppdatera iMac inom kort, så om du funderar på mac kan det vara värt att vänta till slutet av sommaren. Dock kommer du fortfarande att få mer för pengarna med pc-alternativet.

 

Varför Win7 Ultimate? Kommer du utnyttja bitlocker? Annars finns det inte någon större vits med det. Du klarar dig till och med bra med Home premium om du inte kör obskyra program som bara gillar XP eller sitter på ett företagsnätverk, då kan det vara vissa fördelar med Pro. Tänk bara på att det ska vara 64bitarsversionen. Här kan du se skillnaderna mellan Home, Pro och ultimate: Compare Windows - Microsoft Windows

 

Nätagget verkar överdimensionerat, 600W bör räcka även om du överklockar processorn. (GTX570, 580 kort är dock ganska hungriga och kan behöva mer effekt. 560 och 600-serien är strömsnålare och klarar sig) eXtreme Power Supply Calculator

 

Det är fortfarande begränsad tillgång på GTX600-kort så priserna kan komma att sjunka när marknaden dämpats något. Du skulle kunna köra med processorns inbyggda grafik så länge. Du kommer dock att få en ordentlig fartökning med ett gforcekort (med Cuda och minst 1GB minne) i Premiere.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte arbetar väldigt mycket med redigering klarar du dig nog ett tag på GTX560.

Planerar du att ha många hårddiskar i datorn tycker jag nog att du ska ha 800-1000W på nätaggregatet ändå.

Jag kör dock ett GTX680 och det går faktiskt blixtrande snabbt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag vet. Apple kommer troligen med nya iMacar redan i år. Möjligtvis redan vid Mountain Lion-släppet. Men verkar som de flesta tycker att Windows-pc:n kommer gå bra mycket snabbare, och vem säger nej till det? :)

 

Jag skrev fel i min uppdaterade konfiguration. Det ska stå Windows 7 Professional 64bit och inte Ultimate! :)

Men ja, det får väl bli ett 680. Men kvittar det vilket märke det är av? Tänkte mig ju MSI.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grafikkorten får jobba mycket hårt om du kör PPro med CUDA acceleration (vilket är hela poängen med ett nVidia-kort) så köp inget billigt skräp - lägg gärna en 500-ing mer för ett bra märke.

MSI räknar jag som OK, inte mer (andra kanske har andra åsikter).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej.. Några sista ord på slutgiltiga konfigurationen?

Du bör absolut ha minst en till hårddisk om allt skall gå smidigt. Att ha en disk med media på och sedan rendera till en och samma disk slöar ner en del, speciellt efter ett tag då den börja bli full och fragmenterad. Två diskar är minimum. En disk = Flaskhals. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det är något jag kan uppgradera senare.. Just nu har jag faktiskt noll pengar kvar till något annat. :)

 

Jag håller med Rogge. Vänta hellre tills du har råd med en disk till. En av de sista sakerna man vill behöva spara in på i början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om dom missade det (jag gjorde det först) men du har TVÅ diskar väl? En för media och en för Operativsystemet?

Sen går det givet fortare om du har operativ på disk 1, media på disk 2, renderar till disk 3.

 

Men det är inget krav...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om dom missade det (jag gjorde det först) men du har TVÅ diskar väl? En för media och en för Operativsystemet?

Ja, han har två som jag uppfattade det, en SSD för operativ och en 7200 för media. Jag var lite otydlig dock när jag skrev två diskar, jag menade två diskar förutom disken för operativsystemet. (Jag borde ha skrivit tre med andra ord.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag kommer ha en SSD för operativsystem, och programmen väl? Och sen en 7200 för media.. Och sen ska jag köpa en 7200 till så snart som möjligt.. Men med "renderar till" en tredje. Vad menar ni då? Exportering t.ex? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom att tänka på en annan sak också. Klarar de kablar och adaptrar jag tänkt köpa full hd? Jag tänkte mig 2x DVI-VGA Adapter och sen med två stycken VGA-kablar koppla in i de två skärmarna. Funkar det med Full HD? :)

 

Varför inte köra med hdmi? Både grafikkort och skärm stödjer det. Skulle satsat på en DVI->hdmi-adapter för skärm 2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...