Gå till innehåll

Bränna en DVD skiva med hög kvalitet som möjligt


Story2Script

Recommended Posts

Hej,

jag har precis redigerat klart min kortfilm på ungefär 5 minuter och funderar på hur man får ut det maximala (kvalitetsmässigt) man kan utav en DVD skiva.

Syftet är att skicka till filmfestivaler runt om i landet och även utomlands.

 

Kanske bör tillägga att det är filmat med en DSLR (codec: h264, prores 422 i FCP7) med full HD upplösning(1080p), filmat i 24 fps. Använder en iMAC som redigeringsdator.

 

När redigeringen blev klar i FCP, körde jag Create Quicktime Movie (current settings) och fick ut en "masterfil" på 3 GB. Den filen vill jag sedan använda till att skapa DVD filerna(audio/video).

 

Har googlat runt, men hittar olika svar och är inte säker på vilket som passar mig.

 

Jag provade själv att bränna en DVD skiva lite snabbt, och märkte att filen endast blev 200 mb (audio+video).

 

Då undrar jag, vilka inställningar och program brukar ni använda? Är det lönlöst att använda HD-DVD skivor?

 

Programvaror till vårt förfogande:

-iDVD

-FCP 7

-Compressor

-DVD Studio Pro

 

För att förtydliga ytterligare så är det dessa inställningar jag syftar på:

Bitrate?

CBR/VBR? Multipass?

Two pass?

Fps?

File format?

Video format? PAL/NTSC.

 

Inget fancy när det gäller meny och liknande. Det är okej om filmen spelas upp direkt vid insättning av DVD skivan.

 

Tack på förhand!

 

/Nemo

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kommer säkert att få mer handgripliga råd av andra som jobbat med detta mer än jag, men jag har ändå en del erfarenhet som kan vara till nytta.

 

Det finns inget sätt att trolla fram bättre kvallitet ur en DVD än formatet faktiskt klarar av. Du har filmat i HD och gör du en DVD av det, kommer du alltid att få en kvalitetsförlust, det är oundvikligt.

 

Jag skulle rekommendera dig att göra en BluRay utav filmen istället. Då tappar du inte i kvalitet (om du väljer samma inställningar som du filmat i).

 

En del filmfestivaler kräver att man skickar in just en DVD, men då är de medvetna om att filmen rent tekniskt har tappat i kvalitet och om filmen blir nominerad begär de att få in en visningskopia i BluRay eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det _går_ att bränna högupplösta dvd:er, men det är bara vissa blurayspelare som klarar av att spela upp dem. Ett annat alternativ är att spara i h264 format direkt på skivan, men det är inte heller alla spelare som klarar av det så inget av dessa är lämpligt att använda om inte det efterfrågas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du bör göra så här:

 

Ta in din master i exempelvis Compressor för att komprimera om den till det format som DVD kör på, MPEG-2. Compressor har en del hyfsade presets för detta men jag tycker att du ska göra en egen med följande inställningar:

File format: MPEG-2

Video format: PAL

Framerate: 25fps

Mode: One pass CBR- CBR står för Constant Bitrate, som då i motsats till VBR, variable Bitrate, håller samma bitrate genom hela processen. Bitrate är mängden data som skrivs per sekund, alltså högre bitrate= större fil. Two pass VBR är bra när man har många filmer, eller en lång film, som ska skrivas på en DVD. Då gör programmet först en genomkörare av filmen och kollar var det krävs högre bitrate och var den kan, så att säga "slappna av" och sänka bitraten för att spara plats. Därefter gör den komprimeringen på riktigt. En two pass VBR tar alltså dubbelt så lång tid. Varför jag menar att det i ditt fall är bättre med CBR är att du bara har en film på 5 min och således inte behöver oroa dig för platsbrist.

Bitrate- 9Mbps - Varför snåla liksom, det får ju plats.

 

Kör ut filen och dra sedan in den i DVD studio pro. Om du kan få tag på det tycker jag att Adobe Encore är lättare att använda. I båda programmen finns verktyg för att göra menyer och knappar osv.

 

Värt att nämna är att både Encore och DVD studio pro kan göra MPEG-2 komprimeringen själva, men att det är bättre att använda Compressor för du får mycket bättre överblick över vad som händer med din film.

 

Gör du så här får du en DVD, visserligen i SD ja, men som ser så bra ut som SD kan göra på en DVD. Vilket också är fullt tillräckligt för att skicka till festivalerna.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...