Gå till innehåll

Resereportage


Désirée

Recommended Posts

Jag har faktiskt undrat lite grann också hur man gör det för att liksom fånga ett intresse. Jag tänkte faktiskt prova att med bruden göra ett matreportage i Europa på ett roligt sätt. Men en generell tanke är ju att man gör en fet research om någonting och sedan gör det som en film eller typ som en sketch och det känns som att tyngden ligger på researchen och faktan sen hur man återspeglar det gör nog detsamma eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte direkt men det gäller som allt annat - kolla vad som finns - vad som är bra och dåligt med de reportage som finns. Gör helt enkelt ett bra journalistiskt jobb. Däremot är det svårt att sälja sådan reportage. Vad för längd hade du tänkt dig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte direkt men det gäller som allt annat - kolla vad som finns - vad som är bra och dåligt med de reportage som finns. Gör helt enkelt ett bra journalistiskt jobb. Däremot är det svårt att sälja sådan reportage. Vad för längd hade du tänkt dig?

 

Det jag var inne på var att på en eller två minuter "fånga" en plats. I det här fallet en slottsruin. Behovet är för en websida, och inget som jag behöver sälja.

 

Jag hittade ett tips som baserade sig på stillbilder som gick ut på att först ta en översiktsbild över så stor del av platsen som möjligt och sen gå in på närbilder. Jag tänkte jag skulle testa detta koncept fast med film.

 

Ett av del bästa "reportage" jag har sett i den still jag vill ha är Sven Hörnells bildspel av "Hotell Frys Ihjäl". Men jag gillar rörliga bilder bättre.

 

Men en generell tanke är ju att man gör en fet research om någonting och sedan gör det som en film eller typ som en sketch och det känns som att tyngden ligger på researchen och faktan sen hur man återspeglar det gör nog detsamma eller?

 

Jag tror inte att det är detsamma hur man återspeglar faktan, men du gav mig en bra idé med att kanske ta med historiska bilder också.

 

 

Min ambitionsnivå är inte att bli regissör, men jag har historiskt gjort ett antal riktigt bra bildspel till musik, och jag tänkte jag skulle jobba vidare med den talangen och utveckla mig lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du funderat på ton? Till exempel - hur personligt ska det vara - reporter i bild? Anslag? Personligen gillar jag personliga resereportage - där personen bjuder på sig själv på riktigt. Kanske börja med varför man brinner för den här platsen. Alternativ med någon person med anknytning till platsen.

 

Ett resereportage jag gjorde om Siaröfortet för länge sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...