Gå till innehåll

sjunka ner genom marken


Fuertas

Recommended Posts

Hej!

Nån som har något tips på hur man enkelt får det att se ut som om någon stående sjunker ner genom marken? behövs bara en halv sekunds slutresultat.

Tänkte först "höja upp" en bit jord framför personen, men när man ser bakgrunden blir det fel objekt som rör sig..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle ha gjort det i post, t.ex. i After Effects och inte på riktigt.

Vet nu inte om du har tillgång till After Effects eller kunskap om programmet etc. Därtill har jag ingen klockren tutorial att erbjuda dig men här är några som tillsammans borde göra det du efterfrågar möjligt.

 

För att jobba med en kille som försvinner d.v.s. går upp i rök eller försvinner ner i marken kan man använda två överliggande videor, likt denna tutorial: VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals

 

Samma teori som ovan fast med masker inblandat om än även en massa annat om partiklar m.m: VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals

 

Enkel teori om hur man jobbar med portabla green screens (mycket lämpligt i detta fall): VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals

 

och lite mer om hur man kan få en person att uppstå eller försvinna etc:

VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals

 

samt lite ang att tracka fast element på backen t.ex. jord som faller undan eller så för att ge mer realism: VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals

 

Hoppas detta hjälper, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ska personen sjunka helt genom jorden eller bara t.ex. halva kroppen? Min tanke är att man alltid ska försöka lösa saker med specialeffekter framför posteffekter, speciellt om man är osäker på digitala effekter.

Hur vore det att helt enkelt gräva ett hål, placera personen ovanpå detta hål med någon form av plankor som tillfälligt kan hålla honom uppe tills dess att själva "sjunk"-delen ska spelas in och då genomföra den här halvsekunden som ska vara med tills dess att resultatet sitter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Min tanke är att man alltid ska försöka lösa saker med specialeffekter framför posteffekter, speciellt om man är osäker på digitala effekter.

Min tanke är att man inte bör försöka på specialeffekter om man är osäker på det också - Slöseri på allas tid om det misslyckas.

Nä, vet du inte hur du gör något så hittar du någon som vet! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Min tanke är att man inte bör försöka på specialeffekter om man är osäker på det också - Slöseri på allas tid om det misslyckas.

Nä, vet du inte hur du gör något så hittar du någon som vet! :D

 

Det är ju därför han frågar här :)

 

Ett tips:

Gräv en grop, ta två rep - typ 8 meter långa som sträcker sig ned i gropen och som sedan sträcker sig åt höger och vänster.

Placera personen som ska sjunka ned i gropen, stående på repen. Köp en presenning eller ett lakan, gör ett hål i mitten så att en kropp kan sticka upp.

Spänn presenningen över hålet, kanske förankra runt kanterna. Personen sticker upp överkroppen genom hålet.

Täck presenningen med jord. Låt två andra stå på var sin sida och sträcka på repet så att personen i hålet kommer upp en bit.

Filma och låt repet sakta bli slakare så sjunker personen ned...

 

Kan kanske fungera utan rep också :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...