Gå till innehåll

allmänna frågor om olika graders utbildning


Isabella

Recommended Posts

ja. försöker göra det klart för mej här nu och behöver hjälp

 

-media assistent på yresskola/institut efter grundskolan (som inte kostar) eller vuxenutbildning (som kostar)

-ett eller två årig folkhögskola (kostar det?)

-kandidat/bachelor

-magister

-doktor

 

i Finland finns det universitet eller yrkeshögskola. Vad är skillnaden mellan yrkeshögskola i Finland och högskola i Sverige?

 

är magisterexamen ett eller två årig? hur många stude/högskole poeng skall man ha innan man söker till magisterexamen?

 

Jag studerar just nu till Kandidat (240 studiepoäng) 4 års studier med praktik. Men på wikipedia står det att man kan få kandidatexamen bara på 3 år. Hur många poäng skall man ha då?

 

Edit: jag pratar alltså om filmutbildning

Länk till kommentar
Share on other sites

Examen - Wikipedia

 

Grundnivå:

Högskoleexamen 2 år (120 hp)

Kandidatexamen 3 år (180 hp)

 

Avancerad nivå:

Magisterexamen 4 år (240 hp)

Masterexamen 5 år (300 hp)

 

Forskarnivå:

Licentiatexamen 7 år

Doktorsexamen 9 år

 

För att gå över till "nästa" nivå så måste man ha en examen på föregående nivå (dock inte högskoleexamen).

 

60 hp = 1 års heltidsstudier. Det ovan gäller alltså Sverige och 9 år för doktorsexamen är alltså totalt sett. Finland ingår i Bolognaprocessen och bör därför ha samma examen som oss.

Länk till kommentar
Share on other sites

jaha, man ska söka på Wikipedia innan man frågar i forum. Men har googlat runt lite och märkt att "högskoleexamen" finns inte i Finland. Man kan säga att man har en högskoleexamen här först efter 3 ½ år/ gått i yrkeshögskola. Det finns vissa vuxen utbildningar på 2 år men de är inte på "högskole nivå"

 

Här e kandidatexamen oftast 3½ till 4 år.

Magister examen på aalto universitetet tvåårigt och omfattar 120 sp.

De hade inte översatt fakta om doktorexamina till svenska men hittade detta och copy pastade

 

Vid Högskolan för teknikvetenskaper avläggs teknologie licentiat- och doktorsexamen. Den ungefärliga tiden för att avlägga teknologie licentiatexamen är 2 år. För teknologie doktorsexamen är den ungefärliga studietiden 4 år.

 

Rätta mej om jag har fel. Ni kanske jag tror jag har det på klart nu men det finns luckor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här e kandidatexamen oftast 3½ till 4 år.

 

Nej, en kandidatexamen är tre års heltidsstudier (180 hp). Även i Finland.

 

Enligt den finska utbildningsstyrelsen är det yrkeshögskoleexamen som är 3,5 till 4 år. De har ingenting med universiteten eller högskolorna att göra, det är bara namnet som är förvillande likt. Yrkeshögskolor sysslar inte med teori eller vetenskap på samma sätt som universitet eller högskolor, utan arbetar mer praktiskt inriktat. Det ger heller ingen kandidatexamen eller liknande.

 

Utbildningsstyrelsen - Utbildning och examina

Länk till kommentar
Share on other sites

okej. jag disskuterade med svenska medstuderande igår. Vi blir kandidater när vi blir utexaminerande, men vi studerar ett år mer än de från sverige behöver göra.

 

Nja, er utbildning är uppenbarligen fyra år. Men för en kandidatexamen krävs det bara tre års heltidsstudier. :) Man kan ju plugga flera år utan att vara behörig för att ta en examen, till exempel genom att man inte väljer tillräckligt många poäng i ett huvudområde och så vidare. Jag hoppas detta klargjorde dina frågor.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Gäst Hackspett

Åh! Vilken bra tråd. Har också varit ruskigt förvirrad i vad som är vad när det gäller examina. Tack Pace för klargörandet :)

 

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2.1 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

Spamlänk till dejtingsida borttagen.

 

Mvh Voodoo Film forum

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...