Gå till innehåll

Göra eget "damm"


HamGamgi

Recommended Posts

Ska spela in några scener där jag vill få till riktigt skönt damm, framförallt från fötter som går och att det ska damma till riktigt när fötterna tar i golvet. Vet dock inte riktigt vad jag ska använda för att få till det bäst, lokalen där vi ska spela in är inte speciellt dammig i sig så jag tror vi behöver ta dit en del. Någon som har några tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Slipdamm från trä virvlar rätt rejält och är oftast grått/brunt/skitigt i färgen av sig självt. Annars borde det gå att blanda ut det med lite vanlig matjord och/eller färga in. Jag menar alltså slipdamm och inte sågspån... testa en skolas träslöjdssal och fråga om du får tömma ut deras spånutsug. Det bygger upp stora säckar av sådant på sådan inrättningar så det finns att ta av. Du kan behöva sila ut de större träspånen med ett durkslag eller liknande är klart.

Jag har själv alltid minst en sådan sopsäck stående som jag hämtar på skolor, för slipspån är bra att dryga ut spackel och bygga texturer med då man bygger modellandskap...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Pröva med aska?

 

Ta och bränn upp en säck kol från lövträd, det blir en fin och lätt aska efter det som du kan använda som damm

Alltså samma kol som du kan köpa i affären när du ska grilla.

 

Kol från barrträd fungerar nog också bra.

 

då kommer du få allt ifrån ljust, nästan vit aska, till mörk/mörkbrun aska.

 

se till så att askan är ordentligt torr, sen kan du stör ut det med hjälp av en sil eller liknande så att det lägger sig som ett damm.

 

ska du ha närbilder så kan du äöven stör ut fin fin sand, sanden bidrar till att få en yta som inte bara är dammig utan även lite "kornig" om du vill ha en smutsig yta, som tex ett golv.

 

testa dig fram =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...