Gå till innehåll

Hitlerdokumentär... research... var när hur?


jonkanon

Recommended Posts

Det var ohyggligt längesen jag var här nu, men nu är jag här i alla fall.

 

Håller på och ska skriva budget och synopsis för ett dokumentärprojekt som rör nazityskland. Ja, ännu en dokumentär av alla dessa miljoner med dokumentärer om andra världskriget.

 

Tror dock jag funnit en vinkel m.m. som gör att den är berättigad att existera.

 

Jag vet hur man gör en vanlig film, men dokumentär har jag ingen erfarenhet och heller ingen aning om något nästan. Produktionstekniskt är inget bekymmer men nrä det kommer till förberedelse och research så vet jag mycket lite. När man googlar bör man veta vad man googlar efter så att säga. Gissa hur många träffar man får på hitler, dokumentär och arkriv....

 

Så någon här borde ju ha koll. Var finner man alla dessa rörliga bilder, stillbilder och textdokument från Tyskland i tiden runt andra världskriget? Vad brukar man få använda, och under vilka rättighetsavtal? Ni fattar... det mesta är intressant att veta inom det hela.

 

Detta ämnar inte bli ett futtigt projekt. Men jag måste kunna beräkna om det kostar 500,000 eller 10 miljoner. Nu tänker ni att ett riktigt projekt ska inte göras av någon så ovetandes som jag. Då säger jag. Varför har ingen gjort det förut. Finns säkert en miljon dokumentärer i ämnet och ingen går igenom det som detta ämnar ta upp.

 

Håller lite på vinklingen, vill ha min usp i fred en liten stund. Detta är en egobransch där många tar för sig på andras bekostnad, men också en bransch där många människor crowd sourcar fram till fantastiska möjligheter. Så jag ska bara uppnå verkshöjd och förhoppningsvis knyta lite pengar till det innan jag avslöjar detaljer.

 

Vem vet, kanske behöver jag lite expertis sen som då givet får fakturera också.

 

Någon av er som har lite kunskap i researchens ädla värld?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...