Gå till innehåll

Komma på titel.


Recommended Posts

Hej.

 

Jag vill bara se och veta hur ni tänker och kommer på egna titlar till era filmprojekt. Titel är för mig det svåraste att komma på.

Ni kanske behärskar några intressanta tips på hur man lätt kommer på titeln till sin film?

 

Let inspiration strike. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Titel är jättesvårt, finns ju inget fel i att använda en arbetstitel som man sen kan ändra när man börjar marknadsföra sin film.

Personligen ogillar jag filmer med huvudkaraktärens namn som titel, typ "Lincoln", Johan Falk", "Beck" osv.

Jag brukar ta en replik ur filmen, det gör titeln mer intressant, dramatisk och skapar nyfikenhet tex. på mina filmtitlar: "Monika är död!", "Du är min hjälte". Eller beskrivande av situationen i filmen: "Två bröder en begravning" (som också hänvisar till en annan mer känd film).

Eller kanske bara döpa den efter en enskild händelse i filmen, min långfilm heter "Viskningen"

 

Fråga folk i din produktion vad dom tycker filmen borde heta, de kanske har någon bra idé.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst lovemovies

Titeln är vanligtvis det absolut sista som jag bestämmer mig för. Det kan bli knas att komma på titeln i början eftersom man kan snöa in för hårt på vissa teman. Låt den komma när den vill är mitt tips :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Med tanke på att denna tråd ligger under "För- och Eftertexter" så känns det väldigt mycket som att filmen är gjord utan att ni har en titel. . . Fullständigt obegripligt för mig som skriver filmmanus. Sätta titel är en av de fem första grejerna jag gör, för man måste ju veta vad det är manuset ska handla om.

 

Titeln för mig är en säljande sammanfattning av filmen i så få ord som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...