Gå till innehåll

Du & Gud (sketch)


Recommended Posts

”DU & GUD”

 

INT. STRAND - DAG

 

Det är en kall höstdag, mulen och grå. Havet stormar. Höga vågor sköljer upp över stranden, medan ERIK, 25, går runt och pratar med sig själv.

 

Tona till svart:

 

Text: Du får runt och pratar, med dig själv och med Gud.

 

Erik sitter med huvudet böjt och gnuggar händerna mot låren några gånger. Han tittar ut över havet och pratar upprört för sig själv. Kinderna är blöta av tårar.

 

Tona till svart:

 

Text: Du pratar och du pratar, men Gud syns inte till.

 

Erik pratar för sig själv, djupt plågad.

 

Tona till svart:

 

Text: Är det just därför du pratar för dig själv? Därför att han har övergivit dig? Lugnar det tjattrande ljudet av din kluvna tunga?

 

Cirka tio meter längre bort skriar människofåglarna, 4 män utklädda som fåglar, medan de springer runt och viftar på armarna.

 

Tona till svart:

 

Text: Fåglarna ömkar dig, de tycker du är en ynklig figur.

 

Stranden är öde och det enda som hörs är människofåglarnas skriande.

 

Erik tittar upp mot himlen medan människofåglarna dansar runt honom.

 

Tona till svart:

 

Text: Du ser upp mot himlen, rädd och kall, förvirrad och arg, och du säger: “Jag vet att det jag gör är nödvändigt”.

 

Erik viskar orden för sig själv. Människofåglarna skrattar sig fördärvade.

 

Tona till svart:

 

Text: Av någon anledning får det här fåglarna att brista i skratt, de skrattar och de skrattar och de skrattar.

 

Erik ställer sig upp och ser på människofåglarna, som fortfarande skrattar, och skriker åt dem med gråten i halsen.

 

Tona till svart:

 

Text: Det är först nu du förstår att ni aldrig någonsin kommer kunna bli vänner. Hur ska de kunna förstå dig? Du? En människa?

 

Erik börjar slåss med människofåglarna, som snart flyr.

 

Tona till svart:

 

Text: Var är Gud, frågar du dig själv. Var? Var?!

 

Vinden blåser. Erik ser sig ryckigt omkring. som om han söker efter något.

 

Tona till svart:

 

Text: Varför vill han inte prata med dig? Vad har du gjort honom?

 

Erik vadar ut i vattnet, huttrar.

 

Tona till svart:

 

Text: Du kan inte leva utan hans kärlek. Du måste få prata med honom!

 

Vågorna sköljer över Erik, som tappar balansen och får sig en kallsup.

 

Tona till svart:

 

Text: Farväl grymma värld!

 

Erik blir alltmer orkeslös, får kallsup efter kallsup. Plötsligt får han syn på Gud, en reslig man med grå stänk i håret. som står och ser på honom ifrån stranden.

 

Tona till svart:

 

Text: Gud!

 

Gud vadar ut i vattnet och drar upp Erik på stranden.

 

Erik ser in i Guds ögon. Blå. Outgrundliga.

 

Tona till svart:

 

Text: Han älskar dig, trots allt!

 

Erik ler lyckligt, Gud ruskar bistert på huvudet.

 

Tona till svart:

 

Text: Eller?

 

Gud ger Erik örfil efter örfil.

 

Tona till svart:

 

Eftertexter.

 

Havet stormar. Höga vågor sköljer upp över stranden, medan ERIK, 25, går runt och pratar med sig själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag ser ordet "sketch" så tänker jag på något som är riktigt roligt, med en punchline. Det kan man inte påstå att jag tyckte om detta manus. Den var inte rolig, men konstig. Det behöver inte vara negativt att den är konstig. Det beror ju lite grand på vad du vill uppnå.

 

Det finns vissa mindre formatfel, som att Eriks replik "Ok" inte står som:

ERIK

Okej

 

Och karaktärerna har inte stora bokstäver första gången vi stöter på dem.

 

Men för att se till innehållet. . .

 

En konstig värld är helt okej, men det kan lämna läsaren/tittaren mer förvirrad än insiktsfull. Jag gillade idén med ängeln och Erik, men jag hade svårt att ta till mig att Ängeln bara sa precis det som hände och vad Erik tänkte, saker som kändes som om vi som tittare skulle kunna förstått det själva. Det blev lite mer som en störande voice over. Jag tror att du skulle kunna göra den karaktären mycket mer spännande.

 

Människofåglarna är vad? Är de utklädda människor som du skrivit i manus? Vad gör de där? Representerar de någon dröm Erik har?

 

Sitter Erik på stranden för att han är på väg att gå och dränka sig? Det är det intrycket jag får.

 

Intressant läsning i vilket fall. Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag ser ordet "sketch" så tänker jag på något som är riktigt roligt, med en punchline. Det kan man inte påstå att jag tyckte om detta manus. Den var inte rolig, men konstig. Det behöver inte vara negativt att den är konstig. Det beror ju lite grand på vad du vill uppnå.

 

Jo, visst är det så, men inte alltid. Jag personligen älskar konstig humor.

 

Ett exempel:

 

Roligt, nja, konstigt, ja. Men det är just det jag tycker är roligt med det, typ vad fan är det här? Det tvingar en att tänka efter: Hur känner jag inför detta?

 

En konstig värld är helt okej, men det kan lämna läsaren/tittaren mer förvirrad än insiktsfull. Jag gillade idén med ängeln och Erik, men jag hade svårt att ta till mig att Ängeln bara sa precis det som hände och vad Erik tänkte, saker som kändes som om vi som tittare skulle kunna förstått det själva. Det blev lite mer som en störande voice over. Jag tror att du skulle kunna göra den karaktären mycket mer spännande.

 

Du har en poäng, men det kan bli svårt, faktiskt. Jag skrev låten för över två år sen och hela poängen med sketchen är att fungera som en slags musikvideo, det finns alltså inte så mycket tid till att utveckla varken karaktär eller handling.

 

Har du något tips på hur jag kan göra det på den kort tid jag har, 2:30?

 

Människofåglarna är vad? Är de utklädda människor som du skrivit i manus? Vad gör de där? Representerar de någon dröm Erik har?

 

Nej, det är vanliga måsar :) Vissa människor, som Erik, kan känna avund för hur djur lever när de lever i naturen. Det tycks enklare, tycker de, och de önskar att de också skulle kunna ta en del utav det, men det kan de inte, därav Eriks ilska.

 

Men jo, jag har tänkt mig att skådespelarna ska klä ut sig i fågeldräkter.

 

Sitter Erik på stranden för att han är på väg att gå och dränka sig? Det är det intrycket jag får.

 

Ja. Behövs det förtydligas, tycker du?

 

Intressant läsning i vilket fall. Lycka till.

 

Tack, Désirée. Bra kommenterar. Som vanligt.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har en poäng, men det kan bli svårt, faktiskt. Jag skrev låten för över två år sen och hela poängen med sketchen är att fungera som en slags musikvideo, det finns alltså inte så mycket tid till att utveckla varken karaktär eller handling.

 

Har du något tips på hur jag kan göra det på den kort tid jag har, 2:30?

 

Kul idé med en musikvideo. Nu känner jag inte till låten, men sponant skulle jag försökt med något i still med:

 

ÄNGELN

Fåglarna ömkar dig, dom tycker du är en ynklig figur.

 

ÄNGELN

Dom skrattar åt dig.

 

ÄNGELN

Ni kommer aldrig någonsin att bli vänner. Hur ska dom någonsin kunna förstå dig?

 

ERIK

Vad begär ni av mig?! Jag bad inte om det här! Jag bad inte om att födas! Jag bad inte om att förbannas med ett samvete! Jag bad inte om någonting av det här!

 

ÄNGELN

Tiden är förbi då du kan skylla på någon annan. Det här gäller bara dig. Du står ensam.

 

(Och här kommer Gud gående, dvs han står ensam inför Gud och kan inte skylla sina handlingar på någon annan)

 

Ängeln talar här om för Erik vad fåglarna tycker och tänker, som vi inte kan förstå. Han talar till Erik, inte runt honom.

 

Ja. Behövs det förtydligas, tycker du?

 

Nej. Åtminstone inte om Eriks utbrott sägs av Erik själv och inte citeras av Ängeln. För då vet vi att det är Eriks tankar och inte Änglen som påstår. Men på det stora hela, så tror jag nog att man förstår det.

 

Hade du däremot inte tänkt dig att han skulle dränka sig, så hade nog bildspråket varit missvisande.

 

 

Tack, Désirée. Bra kommenterar. Som vanligt.

 

Tack så mycket. Det värmde.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul idé med en musikvideo. Nu känner jag inte till låten, men sponant skulle jag försökt med något i still med:

 

ÄNGELN

Fåglarna ömkar dig, dom tycker du är en ynklig figur.

 

ÄNGELN

Dom skrattar åt dig.

 

ÄNGELN

Ni kommer aldrig någonsin att bli vänner. Hur ska dom någonsin kunna förstå dig?

 

ERIK

Vad begär ni av mig?! Jag bad inte om det här! Jag bad inte om att födas! Jag bad inte om att förbannas med ett samvete! Jag bad inte om någonting av det här!

 

ÄNGELN

Tiden är förbi då du kan skylla på någon annan. Det här gäller bara dig. Du står ensam.

 

(Och här kommer Gud gående, dvs han står ensam inför Gud och kan inte skylla sina handlingar på någon annan)

 

Ängeln talar här om för Erik vad fåglarna tycker och tänker, som vi inte kan förstå. Han talar till Erik, inte runt honom.

 

Bra förslag, men om du lyssnar på låten:

, så förstår du säkert varför det inte går att genomföra.

 

Det är nämligen en spokenwordlåt och all av ängelns dialog och vocie over är själva texten som framförs.

 

Leker med tanken att berättaren ska vara anonym, en okänd röst som man aldrig ser i bild?

 

Då kan jag kanske något mer med ängeln.

 

Eller så stryker jag honom helt och hållet.

 

Eller så struntar jag i att göra en musikvideo, gör som du föreslår och gör en riktig sketch av det istället.

 

Vad återstår att se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra förslag, men om du lyssnar på låten:
, så förstår du säkert varför det inte går att genomföra.

 

Hm, nä det förståss. Vad som ska sägas är ju liksom spikat.

 

När jag lyssnade på sången så såg jag en mycket närgången kamera som liksom var röstens POV. Men där ju något helt annat än manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej, jag har ångrat mig, struntar i att göra en musikvideo och gör en sketch sistället.

 

Kort handling:

Erik samlar mod för att dränka sig, samtidigt som måsarna irriterar honom och skyddsängeln betraktar honom tyst. Mot slutet räddar skyddsängeln honom på något vis, viskar förnuft?

 

Hur gestaltas det bäst, tycker ni?

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...