Gå till innehåll

STIM&NCB?


palle

Recommended Posts

tjena,

 

Allt är en enda stor röra angående STIM och NCB fast jag har varit i kontakt med båda fler än en gång. Har även varit i kontakt med EMI. Det jag undrar är vad är rätt och vad är inte rätt. Det är såhär att för den musik jag först ville ha och i den mängd exemplar osv jag ville ha så skulle det kosta mig ett minimum på 7000:- vilket man lugnt kan säga är över en stundents budget utan inkomsst. Så då läste jag i en annan tråd att någon skrev att om upphovsmannen eller skivbolaget gav sin tillåtelse(gratis eller för en liten summa) säger att det är OK att använda deras musik i filmen, måste jag ändå kontakta STIM och betala dom ändå, eller måste jag kontakta dom för att säga att det och det bandet kommer medverka eftersom skivbolaget sagt att de e ok.

 

Jag frågar eftersom jag fick tillbaka ett svar från ett skivbolag som sa i princip "varsågod att använd musiken i din produktion, men du kommer ändå inte runt STIM".

 

Om någon kan reda upp allt för min förvridna hjärna så vore jag glad!

 

Peace

Länk till kommentar
Share on other sites

STIM är en intresseorganisation för offentligt framförande av upphosvsrättsskyddade verk. STIM vill ha betalt varje gång ett upphosvsrättsskyddat verk framförs offentligt (som tex en filmvisning) för att ersätta artisten för framförandet. STIM har egentligen inte skit att göra med det avtal du gör med upphovsrättsinnehavaren om användadet, men dock framförandet. Om artisten inte vill ha någon ersättning för framförandet eller visningen, skall inte heller STIM ha någon ersättning.

 

Det som kanske förstör hela rasket är att om artisten är STIM-ansluten så vill STIM ha in pengarna i alla fall när filmen visas, för att sedan ersätta artisten (som sen ersätter dig, eftersom ni gjort upp om att det skall vara gratis).

Konsekvensen är att om artisten själv vill arrangera en konsert med sin egen musik, så måste artisten betala in STIM-avgift till STIM som sedan ersätter artisten. Bra va? Alltså, STIM kräver inte in pengar för att lägga pengarna på egen kistbotten utan pengarna skall ersätta artisten för det offentliga framförandet.

 

NCB är de som tar betalt för, och vidarebefordrar avgifterna för filmframställning. För nordisk och ickenordisk musik förhandlar man individuellt dvs man kan komma överens om gratis, och då vill inte NCB ha något betalt heller. För beställningsmusik finns ingen förhandlingspossition utan det är det tex 25 spänn/sekund för nordisk musik.

NCB vill dock ha kopieringsersättning för filmmediat som är 13 öre per sekund, dvs är det ca 45 minuter musik och 50 kopior så blir det väl ca 17000 spänn. Detta är inte förhandlingsbart. Detta gäller endast förlagd musik av artister som är STIM-anslutna. Är inte artisten STIM-ansluten så är de inte intresserade alls. Inte heller om musiken som spelas saknar upphovsrätt.

 

Tricket här är att man anlitar endast artister som inte är STIM-anslutna och gör upp avtal med artisten att användandet och framförandet skall vara utan ersättning. Om de inte komponerar egen musik låter man dem spela icke upphovsrättskyddad musik.

 

För musik vars alla upphovsmän (textförfattare OCH tonsättare) varit döda i 70 år saknar upphovsrätt och är helt fria att använda helt utan ersättning. Dock är framförande av fria verk upphovsrättskyddade, så kan inte använda Luis Armstrongs inspelning av GO MARCHING IN, men däremot spela in en egen version eftersom upphovsmännen varit döda i mer än 70 år.

 

STIM/NCB svarar rätt så vettigt på telefon 08-783 88 15 och lite oklar hemsida finns på http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/AllDocuments/35E4D44AE4ED2250C1256BE4003FC312

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, om jag inte ska visa filmen offentligt, utan ENBART sälja den så spelar det ingen roll om artisten I fråga är stim ansluten? Om skivbolaget säger: varsågod, och jag itne ska visa den offentligt så har itne STIM nåt att säga till om. Har jag fel?

 

tack!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan nog inte svara på det i så generella termer. Det beror väl på vem som är köpare? Slutkonsument med vilkor om enskild visning eller om du säljer till ett distrubitionsbolag eller teve. Det beror också på vilkoren och förutsättningarna, vilken artist det är och om denne är stim-ansluten eller inte. Antagligen vill NCB har ersättning per sekund gånger antal kopior om artisten är stim-ansluten och det är inte förhandlingsbart. Det är därför det blir så himla rörigt när du ringer STIM och frågar.

 

Beskriv scenariot du vill göra så finns det säkert en prislapp på det.

 

Exempel; Du avtalar med din kompis som är fena på att spela musik att du får använda hans musik avgiftsfritt i din film och du har för avsikt att deltaga i en filmfestival med filmen. Allt grönt. Du vinner och får lite pengar.

Så du bestämmer dig för att bränna kopior av filmen och sälja dem. Då kommer kompisen och säger att han vill ha 10% av försäljningen. Antagligen kommer han få rätt eftersom ni har avtalat om filmfestivalen, inte om försäljning. Det är lite samma sak med STIM och NCB med.

 

(observera att avtal är lite krångliga: Om ni avtalar om 10% av försäljningen så så är det på försäljningen. Om det är 10% av vinsten så är det på vinsten efter det att utgifterna är betalda. Så 10% av försäljningen kan bli en riktig förslustaffär om man inte klarar utgifterna...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, jag kommer enbart sälja produkten till privatpersoner, ingen distributör eller till nån TV kanal. Någon av artisterna är Stim ansluten och någon är det ej. Egentligen så ska man skita i alla STIM anslutna artiter då?

 

peace

Länk till kommentar
Share on other sites

Som tur är, är jag ingen representant av varken STIM/NBC eller någon artist. Jag är inte ens expert utan den enda erfaren jag har är att jag kan läsa. För att vara säker så aktar man sig för allt vad STIM heter enligt mitt mycket personliga tycke.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill bestämt minnas att filmer inte räknades in i STIM alls.

Dom räknas inte som en samling verk alls utan som ett komplett, där all förhandling inför filmen mellan parterna är allt som händer, undantaget ett ev skivsläpp av låtarna ifråga. Men det är en helt annan sak.

 

Det finns extremt mycket myter om vad STIM är & vad dom gör, den största är tveklöst att STIM skulle skydda låtarna åt en. Det gör dom INTE.

Skydd & bevisföring vid ev tvist får man sköta själv.

Om jag inte missuppfattat nåt grymt, så är även STIMs inblandning i filmer åsså överdriven.

 

Trots allt, ska en bio/tv-kanal betala både för visning av filmen & sen en extra avgift för varje låt i den så skulle det bli en GRYM mängd pappersarbete, för att inte tala om problem.

 

Är väldigt säker på min sak, men ska försöka kolla upp det ordagrannt nu i dagarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Vill bestämt minnas att filmer inte räknades in i STIM alls.[/citat] Filmen som sådan skiter STIM i, utan det är de enskillda musiksnuttarna i filmen de är intresserade av. Egentligen är detta bara intressant om man kilar ner till skivaffären och köper den musik man är intresserad av, och försöker göra avtal med denna musik. Om man anlitar sina garagespelande kompisar och gör ett avtal med dem, så kan man lugnt ignorera STIM. STIM visar bara intresser för sina medlemmar.

 

Fast det är lätt att vara kritiskt mot STIM. Jag tycker inte man behöver vara det. De tar betalt och delar ut pengarna till artisterna, tex om man startar en radiostation så betalar man artisterna via STIM. Inte så konstigt. Så, om man har förhandlat med en STIM-artist om att det inte skall kosta något, så gäller det naturligtvis även STIM-avgiften, även om det blir mycket krångligare.

 

Lite fult tycker jag det låter, att skivbolaget säger, "använd musiken utan avgift, men STIM kommer du inte undan". Då är det inte avgiftsfritt.

 

Lite som meta-ämne som inte riktigt hör hit; Det finns så många lokala garage-band som spelar så himla bra och som behöver all chans i världen att nå ut med sin musik. Jag tycker det finns alla skäl i världen att stödja dessa musiker. Som bonus får man också unik musik till sin film och man får orginalitet på sin film. Bra va.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...