Gå till innehåll

Förbättring av ljud


Vito Gogola

Recommended Posts

Jag sysslar för tillfället med ett projekt och har märkt att vissa scener har ganska störiga bakgrundsljud (exempelvis från den närliggande motorvägen, blåst etc.). Det är inte så pass farligt att man inte hör dialoger, men jag undrar om det finns någon inställning/filter i Final Cut Pro, där man kan förbättra ljud (t. ex. få just störiga bakgrundsljud att vara mindre framträdande).

 

Söker helst en lösning i Final Cut Pro om det finns, men nämn gärna om det finns en lösning i andra ljudprogram eller redigeringsprogram (har exempelvis tillgång till Adobe Premiere Pro om det nu finns någon lysande lösning att finna där).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan Vito

Mikael Körner här med några förslag. Izotope RX är ett perfekt program när det gäller brus och andra oönskade ljud men det kostar tyvärr en liten slant. Kolla deras websida här iZotope RX - Complete Audio Restoration: Declipping, Declicker, Hum Removal, Denoiser, Spectral Repair, Restore, Remaster, Download

Är det bara några få ljudfiler så kan du skicka skicka dom till mig så kan jag ta en titt på det hela men är det massor så kan du testa ett par "notch filter" på väl valda frekvenser lite beroende på vad det är för typ av oljud.

Jag har dessutom för mig att FCP har någon form av brusreducering som även kan användas till detta men allra bäst blir det nog om du använder IZotope RX som även finns som plug-in.

 

Lycka till med skapandet

/MIcke

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är av den anledningen man har en ljudtekniker. ;)

Använd inte miken som sitter på kameran. Gärna en bättre mik, och den skall inte heller sitta på kameran.

Spela in så rent det går, med mikarna närmre, tänk på riktningen.

Då får man ett bra grundljud som man sen i ljudmixningen kan lägga ett eget, mer kontrollerat, och bättre bakgrundsljud under.

Ibland kan det löna sig att byta inspelningsplats. Det skulle man ju gjort om fotografen gnällde...

 

Det blir oftast inte bra när man ska ta bort störningar efteråt. Att göra rätt från början är alltid rätt, och det enklaste.

Länk till kommentar
Share on other sites

Izotope är grymma men observera att det inte bara att trycka på en knapp. Det underlättar om man kan ljud och vet ungefär vad de olika rattar och knapparna betyder. Izotope är ett i mängden av verktyg man kan använda för att få bort brus, klick och brum. Och ofta kombinerar man det tillsammans med EQ, kompressor och manuell volymdragning.

Så nej om du inte känner att du kan något om ljud så hade inte jag rekomenderat att köpa Izotope, skicka då hellre materialet till en ljudläggare med verktygen och betala för jobbet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag håller helt och hållet med er andra gällande Izotope RX! Det är ett grymt bra verktyg som kan rädda många dåliga inspelningar men personligen så tror jag att om folk varit lika noga med ljudet som med bilden under inspelning och kanske rentav haft hörlurar och lyssnat så hade man kunnat undvika alla dessa livräddningsförsök.

 

Själv tycker jag dock att det är väldigt trevligt att hjälpa filmskapare med ljudläggning även om det tyvärr ganska ofta innebär att försöka rädda kassa ljudfiler pga dåligt kablage etc

 

/Micke

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...