Gå till innehåll

Om Sponsring


Recommended Posts

Har någon här erfarenhet av att skaffa sponsorer till dokumentärfilmer? Hur mycket kan man be om, och vad bör man erbjuda i gengäld?

 

Jag skall filma under ett år har tänkt att lägga ut nya klipp på Youtube kanske ett par gånger i veckan, så sponsorernas namn/logo skulle visas över 100 gånger i samband med att nytt materal läggs ut på nätet. Och givetvis i eftertexterna och tryckt material.

 

Kan någon på ett ungefär säga vad som är brukligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

En grej som är bra med sponsring är att det blir jättelätt en snöbollseffekt. Om du får en sponsor, så blir det lättare och lättare ju fler du får, för då kan du säga till de nya att "de här företagen sponsrar oss redan".

Men att få pengar tror jag inte på. Större chans att få pengar via crowdfunding.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det låter lite konstigt att producera en dokumentärfilm med hjälp av sponsorer. Vet inte vilket ämne det är du ska göra filmen/filmerna om men ofta brukar det ses ganska oseriöst och "köpt" att göra en dokumentär med en massa sponsorer i slutet, men som sagt det har ju helt och hållet att göra med vilket ämne du gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Morgan Spurlock lyckades ju, men så handlade hans film om produktplacering :e Säkert kan du lyckas skaffa sponsorer, men då måste du jobba hårt, sälja in dig själv och ditt projekt, samt se saken ur sponsorernas synvinkel: vad kan de få ut av det här? Även crowdfunding kräver hårt jobb, du kan inte förvänta dig att folk ska hitta till ditt projekt, utan du måste hela tiden sälja in det, och ja, tänka som en marknadsförare helt enkelt! Lycka till! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kanske är konstigt att be om sponsring för dokumentärer? Kanske beror det på vad man tar emot? Inspelningsutrustning t.e.x. kanske kan passera utan kommentarer. Men om man gör en positiv film om bananindustrin, och är sponsrad av chiquita, då kanske ett och annat ögonbryn höjs. Jag får fundera på det när det blir aktuellt, men som det verkar just nu så är det inget jag behöver bekymra mig om :) Men...kan man välja sida, och kan man i så fall acceptera sponsring från den sidan utan att man behöver ses som köpt? Och om en dokumentärfilm om bergsklättring blir sponsrad av Hilleberg och Haglöfs så är det inget som stör mig i alla fall. Men som Bleckert säger, det har antagligen att göra med ämnet man väljer vad som ses som OK eller inte.

 

I mitt fall så skall jag göra en film om samerna i Sverige, och belysa deras situation både från ett historiskt perspektiv och hur det ser ut idag. Jag har sökt om ekonomiskt bistånd från sametinget och berörda kommuner, och sponsring från b.l.a. Visit Sapmi. Och bara för att ingen skall sväva i ovisshet; skulle någon av sponsorerna/finansiärerna börja ställa krav på hur filmen skall vara, då skulle jag inte ta emot något.

 

Crowdfundingen tänkte jag jobba lite mer aktivt med. Sponsringen har jag redan givit upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

I mitt fall så skall jag göra en film om samerna i Sverige, och belysa deras situation både från ett historiskt perspektiv och hur det ser ut idag. Jag har sökt om ekonomiskt bistånd från sametinget och berörda kommuner, och sponsring från b.l.a. Visit Sapmi. Och bara för att ingen skall sväva i ovisshet; skulle någon av sponsorerna/finansiärerna börja ställa krav på hur filmen skall vara, då skulle jag inte ta emot något.

Har du kontaktat SVT?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...