Gå till innehåll

Räknas som svart arbetskraft?


EzekielMartyr

Recommended Posts

Hej!

Det här är mest en teoretisk fråga då jag alltid kör med frivilliga aktörer men den slog mig när jag satt och funderade lite.

 

Om jag i min film vill hyra in skådespelar, om så bara folk från den lokala teaterföreningen, och sen ge dem ersättning för det i form av pengar,

räknas det då som svartjobb om man inte skattar de pengarna?

Eller får man göra så? (Betala skådisarna direkt)

 

Hur ligger det till egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill minnas att man kan betala ut lön/ersättning på max 999 kr/år/person utan att det skall skattas/redovisas. Kolla med Skatteverket eller ditt lokala skattekontor.

 

Milersättning till de medverkande för att de kört egen bil är skattefritt upp till 17kr/mil. ;-)

Du kan betala ut högre milersättning men då skall det överskjutande beloppet skattas.

 

Skatteverket skriver följande ang. ungdomar (gäller per år):

Skolungdomar och studerande kan tjäna upp till 16 699 kronor utan att betala någon skatt. Om så är fallet för dig kan du fylla i ett intyg och lämna direkt till din arbetsgivare, helst innan du börjar jobba. Du behöver alltså inte lämna någon uppgift till Skatteverket.

 

Sista alternativet är ju att betala i "natura". Men det blir kanske jobbigt om det är många inblandade.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Peter R]Jag vill minnas att man kan betala ut lön/ersättning på max 999 kr/år/person utan att det skall skattas/redovisas. Kolla med Skatteverket eller ditt lokala skattekontor.

 

Milersättning till de medverkande för att de kört egen bil är skattefritt upp till 17kr/mil. ;-)

Du kan betala ut högre milersättning men då skall det överskjutande beloppet skattas.

 

Skatteverket skriver följande ang. ungdomar (gäller per år):

Skolungdomar och studerande kan tjäna upp till 16 699 kronor utan att betala någon skatt. Om så är fallet för dig kan du fylla i ett intyg och lämna direkt till din arbetsgivare, helst innan du börjar jobba. Du behöver alltså inte lämna någon uppgift till Skatteverket.

 

Sista alternativet är ju att betala i "natura". Men det blir kanske jobbigt om det är många inblandade.[/citat]

 

 

Ja det är naturligtvis sant, men haen eller hon man ger lönen till ska inte tjäna in pengar någon annanstans vilket logiskt sett skulle innbära att anställa arbetslösa personer som garanterat inte får arbete det senaste året om man vill ge lön skattefritt.

Jag förmodar att det flesta tjänar mer än 16 000 kr per år om man inte bor hemma.

 

Om man betalar ut lön skattefritt till en person precis vad gränsen går vad man får tjäna per år skattefritt, får denna person inte tjäna något mer, då får man betala ut skatten i efterhand som restskatt.

 

Men är det inte kommersiella syften tror jag det inte är nån fara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man anställer någon även om det är för en struntsumma skall man väl betala arbetsgivaravgifter och sociala avgifter om den man anlitar inte har F-skattesedel?

Om jag ger (lite) pengar till min arbetslöse granne för att måla mina köksluckor och han saknar f-skattesedel så är det svartjobb, så vitt jag vet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Peter R]Jag vill minnas att man kan betala ut lön/ersättning på max 999 kr/år/person utan att det skall skattas/redovisas. Kolla med Skatteverket eller ditt lokala skattekontor.

 

Milersättning till de medverkande för att de kört egen bil är skattefritt upp till 17kr/mil. ;-)

Du kan betala ut högre milersättning men då skall det överskjutande beloppet skattas.

 

Skatteverket skriver följande ang. ungdomar (gäller per år):

Skolungdomar och studerande kan tjäna upp till 16 699 kronor utan att betala någon skatt. Om så är fallet för dig kan du fylla i ett intyg och lämna direkt till din arbetsgivare, helst innan du börjar jobba. Du behöver alltså inte lämna någon uppgift till Skatteverket.

 

Sista alternativet är ju att betala i "natura". Men det blir kanske jobbigt om det är många inblandade.[/citat]

 

Nu måste jag rätta mig själv eftersom jag strulat till det. Jag har kollat upp det lite mer och så här ligger det till: Du kan betala Nisse upp till 1000kr utan att DU behöver betala sociala avgifter. Nisse däremot måste skatta för sina 1000kr. Eftersom det är småsummor kan Nisse säkerligen vänta med att skatta för pengarna tills det är deklarationsdax. Enligt tidigare regler var det du som betalar lönen som är skyldig att betala in skatten åt Nisse men det regelverket är ändrat - men jag är osäker på den punkten - ev. kan Nisse själv betala in den. Men det är alltså inte skattefritt för Nisse om det inte är 16999kr/per totalt. Tjänar Nisse mer är 17000kr får han en kvarskatt som skall betalas. Hur som helst så måste den som betalar lönen meddela skatteverket att lön har betalats ut till Nisse och de räknar då ihop det för hela året.

 

Nu är vi närmare sanningen ....

:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men samtidigt tror jag man kan se mellan fingrarna. Att ge en lite summa åt ett par skådespelare som gör en tjänst tycker inte jag man kan säga svartjobb, det är lite grovt. Det är annat om det är kommersiella syften. Själv tycker jag det är väldigt nära om man jämför med att få pengar när man fyller år eller dyl. Skulle verka konstigt om man var tvungen att betala skatt för födelsdagspengar.

 

Belöning ser inte jag som riktig lön så länge man inte gör något i kommersiella syften.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mickels]Men samtidigt tror jag man kan se mellan fingrarna. Att ge en lite summa åt ett par skådespelare som gör en tjänst tycker inte jag man kan säga svartjobb, det är lite grovt. Det är annat om det är kommersiella syften.

[/citat] Att se mellan fingrarna kallas hos skattemyndigheten att fuska. Jag tycker inte heller att det borde spela någon roll om jag ger min arbetslöse kompis en 1000-lapp för att måla om mina köksluckor. Det är ju knappast i komersiellt syfte. Dock vet jag inte hur många som brukar se mellan fingrarna. Det tror jag var och en får själv avgöra.

 

[citat=Mickels]Själv tycker jag det är väldigt nära om man jämför med att få pengar när man fyller år eller dyl. Skulle verka konstigt om man var tvungen att betala skatt för födelsdagspengar.[/citat] Man är tvungen att betala skatt för födelsedagspengar och gåvor. Men om det är mindre än 10000 per år och person så är det gratis. Detta brukar rikt folk nytta för att föra över fastigheter åt sina barn utan att betala arvsskatt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så då innebär det att man måste betala skatt på det man får i födelsedagspresent om det överstiger 10 000. De som jobbar tjänar ju mer än så, om jag fattat det rätt så räknas allt till någon form av inkomst.

 

Enligt lagen så måste man alltså betala skatten på den 500-lapp man fick av en släkting och inte får något mer det året som present eftersom man jobbar ju också, så det där med 10 000 rinner ju ut i sanden.

 

Jag kan dock med stor säkerhet säga att ingen följer dessa lagar med gåvor.

 

Men hur är det med varor man redan köpt? Man måste ju tex betala vinstskatt.

Vad får man för straff? Kanske inte är straffbart om man bryter mot dessa presentregler?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mickels]....man måste betala skatt på det man får i födelsedagspresent om det överstiger 10 000. [/citat] Nu är inte jag någon skatteexpert, men det är riktigt. Man kan inte få en bil i födelsedagspresent utan att betala gåvoskatt.

 

[citat=Mickels]De som jobbar tjänar ju mer än så, om jag fattat det rätt så räknas allt till någon form av inkomst.[/citat] Jo, men det är skillnad på inkomst av förvärvsarbete och inkomst av kapital. Man får tex inte kvitta inkomster mellan inkomstlägena. Sen finns ju som sagt gåvoskatt, arvsskatt, fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, realisationsvinstskatt. Det sistnämnda innbär att om man köper en hygglig bil och säljer den med vinst, skall vinsten beskattas.

 

[citat=Mickels]

Enligt lagen så måste man alltså betala skatten på den 500-lapp man fick av en släkting och inte får något mer det året som present eftersom man jobbar ju också, så det där med 10 000 rinner ju ut i sanden.[/citat] Nejdå, det är skillnad på inskomstskatt och gåvoskatt.

 

 

[citat=Mickels]Jag kan dock med stor säkerhet säga att ingen följer dessa lagar med gåvor.[/citat]Det får nog du svara för själv.

 

[citat=Mickels]Men hur är det med varor man redan köpt?[/citat] Moms kallas det, när du köper varan. Momsen är 25%. Det brukar de som handlar prylar via internet utanför EU snabbt lista ut. Har du ovanligt mycket prylar så att man kan kallas förmögen skall man betala förmögenhetsskatt.

[citat=Mickels]Man måste ju tex betala vinstskatt. Vad får man för straff? Kanske inte är straffbart om man bryter mot dessa presentregler?[/citat]

Straffskatt och om brottet är uppsåtligt, fängelse. Fast det gäller ju att de listar ut det. Lokala skattemyndigheterna kan säkert svara på detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...