Gå till innehåll

Vilka utbildningar har ni sökt till hösten?


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Det var en klyftig Flashbackare som hittade på ett PDF-dokument, dolt i någon underdomän på antagning.se. Med högsta sannolikhet, exakt det som blir publikt på torsdag. Allt verkar genuint och så, trots det lever hoppet om att den inte riktigt stämmer, och att jag faktiskt kommer in. Hoppas kan man ju alltid.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Jippi", fjärde i reserv första antagningen i Falun... får hoppas att de "läckta" dokumenten bara är någon slags preliminär statistik. Annars så blir det väl att man sitter och, lite nervöst snurrar på stolen i väntan på besked från andra antagningen.

 

Fjärde reserv är rätt goda chanser ändå :)

 

När jag kom in så var det 2-3 som inte dök upp och en till som hoppade av efter en dag. Då fanns det dock inga reserver!

Länk till kommentar
Share on other sites

Fjärde reserv är rätt goda chanser ändå :)

 

När jag kom in så var det 2-3 som inte dök upp och en till som hoppade av efter en dag. Då fanns det dock inga reserver!

 

På tal om det, hur många antogs det "på din tid"? Jag har för mig att det stått 30, och varit 30 varje år. Men jag kan ju ha fel? Nu stod det dock att det endast var 21 antagna. Lite konstigt om de sänker antalet platser i takt med att utbildningen blir populärare.

Länk till kommentar
Share on other sites

På tal om det, hur många antogs det "på din tid"? Jag har för mig att det stått 30, och varit 30 varje år. Men jag kan ju ha fel? Nu stod det dock att det endast var 21 antagna. Lite konstigt om de sänker antalet platser i takt med att utbildningen blir populärare.

 

Min klass var kanonliten, men klassen efter mig var 21 och var full. Tvivlar på att det finns resurser på att få 30 platser eg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min klass var kanonliten, men klassen efter mig var 21 och var full. Tvivlar på att det finns resurser på att få 30 platser eg.

 

Tänka sig. Nåja, då får vi väl se då. Jag tvivlar på att folk är lättvindiga med platserna, nu när konkurrensen är så pass tung. 17,99 var lägsta antagna förra året, då var det ändå flera hundra färre som sökt. "Chansen" är ju dock att det är akademiker på villovägar som kanske drar sig ur. Men vi får väl se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sökte digital visualisering på campis i12 i eksjö och kom in :)) så någon annan här som sökt dit och kommit in?

 

För övrigt så studerade jag också manusprogrammet i falun från 2010 till 2012, vet inte om det hjälpte när man sökte in.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Kom in på Film och TV-produktion på högskolan Dalarna! :D Fast fick inte reda på det förrän igår p.g.a strul med ansökan o.s.v. så nu söker jag desperat boende för fulla muggar. Om någon är i behov av inneboende i sin lägenhet, en så kallad "kompis-bo", så är det bara att hojta till. Alternativt att någon vet var jag kan vända mig för att få tag på boende. Är redan inskriven på Kopparstaden men där ekar det tomt, har kollat på dalastudent.se men nästan alla annonser där är ca ett halvår gamla eller ännu äldre. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Aja, antagen är jag iaf, får väl tälta mig igenom tre år i värsta fall. Allemansrätten ftw! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 2 år senare...
  • 1 år senare...

Hur har det gått för er som kom in?

 

Har själv funderat på att söka i flera år nu, inte riktigt bestämt mig för vilken av skolorna, men det lutar mest mot Falun. Det är nära hem, och är inte riktigt någon storstadsmänniska. (Gick gymnasiumet i Falun).

 

Hållet på med film på fritiden i flera år, så kan alla basic grejer, gjort några riktigt amatörmässiga reklamfilmer, börjat skriva på några manus osv. Men nu är jag sugen på att bredda kunskapen och ta tag i mitt intresse på riktigt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte svarat på denna tråd tidigare så vitt jag vet och det var rätt länge sedan jag började plugga video/TV/film men jag tror ändå jag har rätt vettiga tankar då jag brinner för att hjälpa folk med filmskapande, håller kurser, hjälper folk rent generellt privat etc.

 

Allt beror på.

Börja med att ställa dig frågan vad du vill uppnå med dina studier.

 

Rent generellt skulle jag dela in anledning till filmstudier i 5st fack, detta är min egen rätt oempiriska kategorisering.

 

1. Nätverkande. - Dvs bygga ett nätverk av folk (ev kurskamrater) som i framtiden kan hjälpa dig med allt möjligt, från att anställa dig i sina projekt och rekommendera dig till att hjälpa dig i dina projekt m.m.

 

2. Fot in i branchen. - Hjälp med praktik och kontakter in i branschen dit du vill.

 

3. Teoretisk vetenskaplig kunskap. - Dvs om du vill lära dig om akademiska discipliner inom film så som filmteori, filmhistoria etc dvs filmvetenskap.

 

4. Teoretisk praktisk kunskap. - Dvs om du vill lära dig hur man gör film, från manus och finansiering till inspelningens olika faser, roller, tekniska redskap etc.

 

5. Hands on kunskap. - Dvs att få testa utrustning och att helt enkelt få erfarenhet av inspelningar och testa diverse roller m.m.

 

 

Vad är det här för svammel?

Jo så här tänker jag. Om du väljer att plugga film i Prag, Australien eller för den delen Dalarna så begränsar du dig till stor eller viss mån till den geografiska zonen i avseende punkt 1 och 2. Det nätverk du bygger kommer inte hjälpa dig att få filmjobb om du senare vill flytta någon annan stans eller på orten om där saknas filmindustri. Om ditt mål i första hand är att skapa dig ett nätverk så leta efter en utbildning som skapar nätverk där det görs mycket film samt där du kan tänkas bo. Om ditt mål är att få in en fot i branschen via kontakter från utbildningen, sök en utbildning som har de ingångspunkter in i branschens du söker efter.

 

Vad gäller punkt 3 så är många utbildningar på universitet och högskolor inriktade mer mot den och det kommer ge dig väldigt bra förutsättningar för fortsatta akademiska studier men kanske inte så stor förståelse kring hur man spelar in film och ej heller bättre förutsättningar för att jobba med film rent praktiskt i framtiden, iaf inte mer än marginella förbättringar.

 

Om det är teoretisk kunskap om själva inspelningarna du är ute efter bör du leta efter en utbildning där de gör sådant som du vill göra och där de har sådan utrustning som du vill jobba med. Dock skulle jag säga att denna punkt fixar du bäst hemma vid datorn genom att kolla på tutorials och bakomfilmer m.m. rörande film.

 

Och hands on dvs punkt 5, ja det kan vara trixigt. Har man inte vänner att göra film med eller tillgång till utrustning så finns det många olika alternativ varav ett är olika utbildningar men då gäller det att utbildningen har bra utrustning och personer som verkligen är duktiga på det de gör, så väl lärare som elever. Om alla elever är amatörer och lärarna har noll koll lär man sig inte mer än det man gör om man leker sig fram med polarna, snarare tvärtom.

 

Rent generellt så skulle jag försökt skapa mig en plan som sagt, vad vill du och vart vill du? Vill du jobba med film som fotograf, producent etc i den s.k svenska filmindustrin om fem år så skulle jag se mig om efter möjlighet att få praktik eller göra gratisjobb på filminspelningar helt enkelt. Är en utbildning vägen dit, svårt att säga men vissa utbildningar ger absolut inkörsportar och möjligheter att ta sig in i filmindustrin, dock lär du behöva lämna dalarna för det och det finns snabbare och bättre sätt att ta sig in än en utbildning innan själva praktiken, de flesta praktikanter börjar ändå med att köra bil, koka kaffe eller dra fram kablar till kameran etc.

 

Vill du göra egen film och växa själv som egensinnig filmmakare skulle jag ställa mig mycket tveksam till filmutbildningar, speciellt då de innebär studielån m.m. Är pengar inget problem så kan du skita i det men jag skulle annars säga att leta upp din (en av dina) lokala filmkonsulent(er) och bara be om att få komma på besök, ta en fika etc. https://filmidalarna.se/om-oss/personal

Därefter se till att gå på alla träffar, försöka nästla dig in. Har de kurser? Har de utrustning du kan lära dig? Vad finns det för nätverk och vad gör dessa figurer, kan du hänga med på något hörn och hjälpa till och sno med dig några av dem till dina egna projekt? Blandar du det med att plöja tutorials, litteratur om manusskrivande, podar etc så kommer du ha en långt mer mångfacetterad och solid grund än någon filmutbildning kan ge dig.

Detta gäller allt förutom långfilmsproduktion. Vist kan även denna väg vara en väg in, men den är svårare än att helt enkelt börja praktisera på långfilmer.

 

Filmbranschen är en så djävulskt liten och hård bransch, så väl långfilmssidan som den för reklam och företagsfilm. Om du ämnar slå dig in där så behöver du ett ofantligt driv och lite tur på det för att kunna försörja dig. Ibland kanske det känns som om en utbildning fixar biffen och så är man inne, men man får inget gratis bara för att man gått en utbildning och även om man som av en händelse får det så kommer man vara ute ur den lika snabbt som man kom in om man inte har drivet att ta sig dit själv. Därför skulle jag säga att det bara är ytterst få tillfällen jag skulle rekommendera filmutbildningar. De få undantag jag ser är:

.allmän förkovran

.knyta kontakter

.få möjlighet och finansiering att ägna sig åt sin passion tillsammans med likasinnade för en period

.få testa på utrustning som man inte har tillgång till (förutsatt att skolan har sådan)

.få möjlighet till bra praktik.

 

I alla andra fall tror jag att det finns vettigare vägar in.

 

Lycka till hur som helst och ha det gott, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan flika in jag också, ser att jag skrivit här tidigare, för drygt fem år sen. Hade då precis gjort en övergång från att vilja syssla med 3D och animation, till film, typ i mån av att hålla i en kamera - klippa etc. Hur branschen såg ut i Sverige, visste jag väl inte så mycket om egentligen, förutom den generella bilden som spreds om att det ju var "svårt att få jobb inom media". Är man duktig på det man gör, så tror man ju gärna att man är bra nog för att få ett jobb också, men hur det än var så valde jag att inte börja i Dalarna - utan sysslade med andra saker i ett par år för att sedan påbörja en yrkesutbildning inom TV-produktion.

 

Lärde mig under den tiden betydligt mer än vad som förväntades inom de områden jag var intresserad av, men insåg att utbildningen i sig, även om man använde samma verktyg, inte inriktade sig på en värld som jag var intresserad av. Svängde därför av och började jobba med "film och diverse" i en mindre stad. För, för mig var det inte längre en fråga om att få- eller inte få jobb, utan snarare att upprätta en situation att trivas med.

 

Från min utbildning så hänger knappt 1/3 kvar i branschen. Ungefär 2/3 fick till en början jobb och har vid någon tidpunkt kunnat försörja sig, men sedan dragit sig tillbaka pga. att branschen inte var vad de hade tänkt sig. De flesta som jobbar aktivt idag gör det som assistenter i diverse TV-produktioner, någon enstaka har lyckats jobba sig upp till koordinator-jobb, platschef etc (ca. 3 år efter avslutad utbildning).

 

Inom film, såväl som TV i Sverige produceras det mesta enligt givna format. Huruvida att jobba med film är kreativt när man jobbar i "produktion" låter jag vara osagt. Vill man jobba mer kreativt, så kan det vara rimligare att satsa på att bli t.ex. civilingenjör i medieteknik och nästla sig in på något av de stora bolagens R&D-avdelningar eller liknande. Åtminstone bör man ha en mycket smidigare bana in i branschen på det sättet, än om man börjar som assistent och satsar på att "ha lite flax".

 

Vill man jobba som ass, koordinator, klippare, foto eller vad sjutton som helst i run of the mill-produktioner så är det en god egenskap att vara ganska visionslös. Eller åtminstone kunna förtrycka viljan att skapa. För det finns väldigt sällan tid eller pengar att göra något meningsfullt. Bättre är att bli jävligt snabb på att producera efter de givna formaten, hålla deadlines och vara allmänt kompetent och pålitlig.

 

Vill man ha en mer kreativ roll, exempelvis regissör, AD, CD - etc. så bör man i min bok inte gå en filmutbildning. Möjligtvis STDH, om man nu kommer in där. Snarare bör man dock lägga sin energi på att bygga upp en egen stil, verkshöjd - att göra något unikt 8och bra) som ingen annan gör. Det kan givetvis vara bra att gå åtminstone någon typ av utbildning, där man förhoppningsvis lär känna andra kreativa att stötas och blötas mot. Men bara för att man går en utbildning finns inga garantier på att man träffar dessa människor (enligt egen erfarenhet).

 

Ovanpå det har vi också frågan kring varför film ska skapas, vilka filmer som är värda att göra etc. Och att många av de filmer som faktiskt görs och har kommersiell framgång endast är re-iterationer på redan uttjatade koncept. Medan de som möjligtvis driver mediet framåt, sällan har samma budgetar och förutsättningar att faktiskt ge folk skäliga gage. Att kunna finna sig i att det man gör inte är så meningsfullt i the bigger picture, samt att jobba mycket, för ofta bristfälligt betalt eller under tveksamma villkor, är lite av nyckeln till att etablera sig.

 

Nu känns det som att jag konkatenerat ner extremt mycket negativitet i ett enda inlägg, men jag tror att det är lätt hänt att det projiceras utåt att något skulle vara på ett visst sätt, medan det i 95% av fallen inte är det. Många har bilden av att syssla med film är kreativt, jag skulle argumentera att det i många fall, inte är mer kreativt än att jobba som exempelvis elektriker. Fråga dig själv vad som drar dig till film. Är det att just få syssla med film? Eller har du en inre skaparglöd?

 

Om man vill jobba i kontexten film, men inte är så mån kring exakt vad så kan det vara vettigt att ha en annan typ av utbildning än generell filmutbildning i ryggen. Lite som jag var inne på med medieteknik. Exakt vad, förutom det är jag dock osäker på - och det varierar tillika beroende på om man vill jobba mer "redaktionellt"/kommunikativt eller i produktion.

 

Vill man vara kreativ, tror jag att man har mycket mer att tjäna på att lära sig tekniken upp till en viss nivå och ha ett intresseområde som man har en lite unik take på. Söka jobb eller praktik hos mindre aktörer, så som framgångsrika Youtube-kanaler som drar åt det lite mer innovativa hållet - och helt enkelt omsvepa sig i en kreativ miljö, hellre än en på hög nivå producerande. För jag är ganska övertygad om att det är ett skepp som har seglat, det kommer komma något nytt som tar över deras space förr eller senare, och då är det mycket bättre att vara kreativ - än en person som är jävligt snabb på att klippa Paradise Hotel-avsnitt, så som Paradise Hotel-avsnitt ska vara.

 

Tilläggas ska att det alltid en finns behov av bra berättare, oberoende av vilket format man rör sig inom. Vill man gå åt det hållet, har man kanske mer att gagnas av en kommunikationsutbildning och ett brinnande filmintresse, t.ex.

 

Att göra film på lite eget bevåg kan också vara en väg, men huruvida du får stöd till egna produktioner eller inte bygger till stor del på om du berättar rätt typer av historier. Sånt som ligger i tiden, och gärna på ett innovativt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...