Gå till innehåll

Vad Hade Du Gjort?


seananton

Recommended Posts

Hejsan svejsan!

 

Har nyss registrerat mig och vill gärna höra era synpunkter på mitt manus som jag skrev för några dagar sen. Skriv gärna vad ni tyckte om dialogen, karaktärerna och om det är något berörde er extra mycket. Tänker inte avslöja så mycket om handlingen, vill inte spoila något! Ska regissera och har castat skådespelare till det hela!

Vad Hade Du Gjort.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Spontant reagerade jag på att du beskriver kameraarbetet in i detalj - Vanligtvis är det fotografen som har det huvudsakliga ansvaret för bildutformning. Du använder också Dem felaktigt väldigt ofta vilket gör att det hela känns lite lustigt att läsa. Ett trick brukar vara att byta ut de/dem mot vi/oss och se vilket som passar.

"Dem är inte imponerade." -- "Oss är inte imponerade"; låter ju inte helt rätt. "Vi är inte imponerade" låter lite bättre, och då kan vi fastslå att det är De.

"De är inte imponerade."

 

De - Vi

Dem - Oss

:bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Formatmässigt en smärre katastrof, men du ska själv regissera så jag tänker inte gnälla mer om det.

 

Dialogen var onaturlig här och var; speciellt mellan Simon och Pelle, och Simons "försvarstal". Platt och "skrivet", inte naturligt talad.

Däremot gillade jag att läraren inte trodde på Pelle.

 

Slutet kändes överpedagogiskt, som något en ambitiös lärare skulle visa på en högstadieklass och tvinga klassen diskutera efteråt.

Men man skulle kunna diskutera om det är fegt att inte visa slutet, eller smart.

 

En mellanväg är att klippa in ett mellanspel, och sen avsluta som du hade valt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så rätt Mr A :)

 

Om man är osäker är det ett knep att snabböversätta meningen ifråga till engelska. Jag inbillar mig att folk har bättre koll på engelskan vad gäller detta. De flesta av oss vet nog att man inte säger "them came home", utan "they came home" - alltså "de kom hem".

Man säger inte heller "give the money to they", utan "give the money to them" - alltså "ge pengarna till dem"

 

Del av kaka

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har redan fått en del synpunkter på formatet och grammatiken, så jag ska inte kommentera det.

 

I första scenen reagerade jag på detta:

"Dörren öppnas. En elev kliver in. En ny person.

Läraren reser sig upp. Direkt får den här killen onda blickar mot sig."

Jag gissar att det är den nya eleven som kommer inte, som får onda blickar på sig, men syftningen är faktiskt på läraren. Du inte har presenterat könet på varesig den nya personen eller läraren och de onda blickarna står i anknytning till läraren.

 

I nästa scen när Pelle försöker få vänner så står det väldigt lite av vad som säjs. Hur försöker han komma in i samtalet? Skriv vad vi hör och ser. Det skulle vara mycket tydligare hur de behandlar Pelle och hurdan Pelle är om du skriver ut det. Börjar han prata om något helt befängt som rosa spunnet socker, eller något som faktiskt är relevant och kanske klokt? Ignorerar de andra vad han säger, eller stirrar de dumt på honom när han säger något?

 

"OMG"?! I en dialog? Nä, knappast. Säger människor "omg" nuförtiden?

 

Göteborska och finlandssvenska är inte särdeles lika. Varför den associationen?

 

Det var kopiöst vad alla svär och allting är jävla hela tiden. Skulle inte Pelle och Simon sticka ut mer hur de pratar?

 

Jag känner inte att det är realistiskt att läraren skulle reagera som han gjorde i dialogen med Pelle. Om han känt sig angripen, skulle han satt taggarna utåt och atackerat Pelle och påstått att han kom med falska anklagelser eller fantiserade. Om han varit en bra lärare, men tvekat på om Pelle talade sanning, skulle han kort och gott sagt att han skulle kolla upp saken. Att bara säga att "Nej, det stämmer inte" det är är för orealistiskt. Sen är lärare i regel inte så korkade att de inte ser och hör vad som pågår; däremot finns det dom som väljer att inte se och höra för det är bekvämare för dem.

 

Jag tycker att historien slutar innan den ens har börjat. Du har visat en setup, men varken mitten eller slut på historien. Ingen har utvecklats eller förändrats, situationen är samma som den var i början. Det här är en bra början på en historia, men den kan inte vara slut här.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...