Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hollywoodarbete

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard Hollywoodarbete

Hej!

Som några av er kanske redan vet så är jag i Hollywood nu, jag blev kontaktad av en chef på ett företag (True Vision Entertainment) som sett mina filmer på vimeo och frågade om jag ville testjobba för dom.
    Jag sa till han att det skulle vara jättekul men att jag inte hade pengar till det då jag bara var en student, men han sa att kan jag fixa ledigt från skolan så betalar dom biljett och boende, så då fanns det inga tvivel längre.

Hur som helst så tänkte jag uppdatera här vad jag får göra och hur det är!

Jag skriver när jag får tid, vilket inte kommer bli så ofta men jag ska försöka hålla er uppdaterad och beskriva hur det är att jobba här.
    Senast redigerad av david- den 2012-04-07 klockan 00:43.

Medlem
    Reg.datum
    apr 2011

Standard

Kul att höra, grattis och lycka till. Du kommer göra ett kanonjobb!

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Nu har det gått tre dagar sedan jag landade här. Man ser verkligen när man åker igenom staden att allt handlar om entertainment som film och tv. Det är stora affischer på nya filmer överallt och allt är väldigt stort.

Människorna är mycket trevliga än vad jag förväntade mig, jag trodde dom skulle vara upptagna och instängda men alla säger hej till en när man möter dom på gatan och många börjar prata med en, så det är väldigt trevligt.

Där jag jobbar så är vi 4 stycken på kontoret där alla har olika uppgifter. Just nu har jag till uppgift att redigera två filmer, en promo-film till en filmfestival och en behind the scenes film till festivalen. Amerikaner jobbar otroligt hårt och ambitiöst för även om det är ganska chill på kontoret då man kan prata, äta kolla på youtube och sånt så kan dom jobba från 8 på morgonen till 9 på kvällen. Men så länge man tycker om det man gör så blir det inte ett problem.

Nu ska jag fortsätta jobba!

Besatt medlem
    Reg.datum
    jan 2011

Standard

Åh! Stort Grattis till dig David! Udda sätt att bli kontaktad på, onekligen. Fast utvecklingen går ju framåt och internet är ju en oerhört bra plattform! Det mesta jag sett från dig har varit bra och du kommer lyckas utmärkt!

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Smörgåsmannen Visa inlägg
    Åh! Stort Grattis till dig David! Udda sätt att bli kontaktad på, onekligen. Fast utvecklingen går ju framåt och internet är ju en oerhört bra plattform! Det mesta jag sett från dig har varit bra och du kommer lyckas utmärkt!
    Tack så mycket! Jag håller med, det är verkligen konstigt, och framför allt tur! Jag lever på min tur förstår ni
    Tack igen!

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Har just träffat en kille som ljussatte delar av Avatar. Dom här i studion nu och filmar en scen till någon film. Coolt att se proffs hålla på med RED kameror och sånt!

Nybörjare
    Reg.datum
    okt 2011

Standard

Hej David, gratulerar till ditt jobb! Mitt namn är Kent Karlsson och jag har själv bott och arbetat där i många år, är nu i Sverige. Ville bara föreslå att om du får sponsorship och stannar där ett tag kontakta The Editors Union, kontoret ligger på Sunset precis före West Hollywood börjar. https://www.editorsguild.com/index.cfm? Jag vet inte om du behöver ett social security nummer..i varje fall lycka till med allt!

Kent Karlsson - Composer/Sound Designer

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Composer/Sound Designer Visa inlägg
    Hej David, gratulerar till ditt jobb! Mitt namn är Kent Karlsson och jag har själv bott och arbetat där i många år, är nu i Sverige. Ville bara föreslå att om du får sponsorship och stannar där ett tag kontakta The Editors Union, kontoret ligger på Sunset precis före West Hollywood börjar. https://www.editorsguild.com/index.cfm? Jag vet inte om du behöver ett social security nummer..i varje fall lycka till med allt!

Kent Karlsson - Composer/Sound Designer
    Tack så mycket Kent! Vad spännande att du gjort det, jag tror verkligen det hade varit intressant att jobba här i några år!

Jag ska kolla upp det där, tack så mycket!

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Idag är det måndag och en ganska stressig dag, vi ska ha ett möte senare idag där vi ska diskutera med ett band om deras musikvideo som vi ska spela in, men just nu har vi en av beyonces förra bandmedlemmar utanför i studion som några ska fotografera. Under tiden sitter jag på kontoret och redigerar två stycken promofilmer till deras filmfestival ICS.

Nybörjare
    Reg.datum
    maj 2011

Standard

Vad har du för visum?

Besatt medlem
    Reg.datum
    jun 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av edegeer Visa inlägg
    Vad har du för visum?
    Jag var också lite nyfiken på det här, men tror Praktikarbete tillåts i enklare visum och att detta är vad han har.
    TOBIAS NILSSON - F I L M F O T O G R A F

http://www.imdb.com/name/nm5000908/

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tolin Visa inlägg
    Jag var också lite nyfiken på det här, men tror Praktikarbete tillåts i enklare visum och att detta är vad han har.
    Precis, jag fixade bara ESTA så var det lugnt. Det är antagligen något slags turistvisum. Då jag inte får något speciellt betalt här borta så var det inga större problem.

Besatt medlem
    Reg.datum
    jun 2011

Standard

Glöm inte att ta visitkort från varenda tomte du stöter på!

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Gårdagen och idag har varit jobbigt. Igår jobbade vi från klockan 8 på morgonen till 2 på natten, sen fortsatte vi klockan 7 imorse och ska hålla på till 8 ikväll.

Igår var det en musikvideo som skulle spelas in här, det var riktigt proffsig utrustning som RED kameror och bra ljussättning så det var intressant att se på, men jag var inte med i produktionen utan satt på kontoret och jobbade med redigering till en promofilm.

Idag har vi spelat in en dansgrupp som hade en otroligt bra och intressant koreografi. Nu sitter jag och redigerar den och kommer lägga till lite vfx som lens flares bland annat. Sen blir det dags för lite grading vilket kommer bli riktigt kul!

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Nu har jag äntligen kommit hem! Skönt, samtidigt som jag saknar att vara omgiven av filmskapare

Skrev ett inlägg på facebook som sammanfattade en del, så jag kopierar in det här:

I've got requests from some of my followers that I should do a sum of my trip in LA, Hollywood:

Long story short, I've been working hard on an entertainment company called True Vision Entertainment where I've shot, edited and graded a lot of different projects. We've been working on short films, individual scenes, dance films, promo films and upcoming features.

Most important I think, is that I've met a lot of professional filmmakers, editors and cinematographers. It has been very helpful to see their workflow, discuss scenes, lightning and storytelling.

To explain Hollywood and how you work here is kind of hard though it depends on what you're doing. If you're an editor you can be located somewhere else and just have the files being sent to you, even though it's probably a good thing to be able to visit the stage and see the shooting with the director.

If you're a cinematographer you must be able to travel a lot, and work for different kind of projects. Compared to, at least Sweden, where it's good to own a camera, it's more common to rent cameras and other equipment here.
    You usually give the employer three choices of budgets that they can give you:
    lower budget = low quality
    medium budget = medium quality
    higher budget = higher quality
    In that way you can more easily choose what camera you should rent when you know the type of budget you'll get.

In general, Hollywood has a high tempo where you work on projects as fast as you can, then immediately start a new project.

It has been a great time and I love it here. Would really like to work here, no doubt!

If some of you are interesting and got question, just write to me.

Besatt medlem
    Reg.datum
    jun 2011

Standard

Fast det här med "To explain Hollywood" tycker jag ändå inte skiljer sig från Sverige rent utförandemässigt. Att Vi inte är Hollywood är ju självklart, men de enda projekten jag arbetat på där kameran eller större delen av utrustningen inte var inhyrd har varit mindre indie-projekt. Samma med hur de olika yrkena går till, Editor och Cinematographer. Granted, vi använder oss inte av cinematographer på samma sätt utan delar väl mer av det yrket mellan A-fotot och elektrikern, men sättet du beskriver de olika yrkena skiljer sig i mina öron inte särskilt mycket.

Kul att ha dig tillbaks iaf!
    Om alla begåvade filmskapare kidnappades till USA i din ålder hade Sverige inte legat bra till

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tolin Visa inlägg
    Fast det här med "To explain Hollywood" tycker jag ändå inte skiljer sig från Sverige rent utförandemässigt. Att Vi inte är Hollywood är ju självklart, men de enda projekten jag arbetat på där kameran eller större delen av utrustningen inte var inhyrd har varit mindre indie-projekt. Samma med hur de olika yrkena går till, Editor och Cinematographer. Granted, vi använder oss inte av cinematographer på samma sätt utan delar väl mer av det yrket mellan A-fotot och elektrikern, men sättet du beskriver de olika yrkena skiljer sig i mina öron inte särskilt mycket.

Kul att ha dig tillbaks iaf!
    Om alla begåvade filmskapare kidnappades till USA i din ålder hade Sverige inte legat bra till
    Så kan det säkert vara, som ni vet så är jag inte så rutinerad inom filmindustrin än, jag pratade mest utifrån så som jag jobbat och jobbat med, och då har det mest varit att man redan äger en kamera som man använder. Men det är säkert som du säger att man i större sammanhang och i större städer har lättare tillgång till att låna och att det då är ett vanligare alternativ

Det är kul att vara tillbaka! Tack så mycket!