Gå till innehåll

Streck vid blur-effekt


Recommended Posts

Tanken är att ett klipp till min kommande film ska vara suddigt.

Jag klipper i FCP och har testat samtliga blur-effekter för att sudda ut klippet, det som fungerade bäst var "Gaussian blur".

Dock blir det som streck likt en oljemålning. Efter försök i andra program som After effects m.m. så vill det ändå inte fungera tyvärr.

Vet någon vad som kan vara problemet? Ni får gärna anta utmaningen och försöka göra en blur som är jämn och fin.

Skriv här så skickar jag över klippet!

 

Såhär ser det ut:

Det kanske inte syns så jättemycket just i detta klipp dock, titta under de första sekunderna så hoppas jag att ni förstår.

Stort tack till den som kan hjälpa mig med detta!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du pratar om heter banding och det får man när nyansskillnaden mellan olika partier är för små. då blir det som band med dom olika färgerna.

Detta sker pga du jobbar med 8bitar (dvs 256 färger per kanal) Skulle du köra 16 eller 32 så skulle det försvinna helt.

Men så enkelt är det iallafall inte. Materialet måste ändå tillbaks till 8bitar när man ska bränna det på DVD eller skicka till TV. Då kommer all banding tillbaks. Många använder sig av brus (Grain) för att dölja det. Det funkar faktiskt ganska bra. Googla lite efter banding+video så hittar du säkert massor om det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Genom att exportera ut i Compressor med kodeken "Animation" verkar det fungera, dock blir filen 21 GB (10 min) så det är ingen bra lösning tyvärr.

H264 och andra format vill inte se snyggt ut utan bandingen blir väldigt tydlig i de klippen.

Det finns en effekt i FCP som heter "Reduce Bandning Filter", den funkar inte alls bra tråkigt nog.

 

En tanke finns att nu göra om den 21 GB stora filen som ser snygg ut genom att ta in den i MPEG Streamclip eller något, frågan är om det vill funka utan att det tappar märkbar kvalité.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...