Gå till innehåll

Kostnad för musikrättigheter


Snyftaren

Recommended Posts

Jag ska producera en kortfilm nu i sommar. Till den vill jag och regissören väldigt gärna köpa rättigheter till en speciell låt av ett känt svenskt band.

 

Jag har mejlat lite med STIM och börjar få kontakt med skivbolaget, men problemet är att jag inte vet hur mycket man förväntas betala vid sådana här tillfällen. Jag vet att man ska betala både till masterägaren och bolaget, men vad är en rimlig summa? Någon som är erfaren på ämnet och råkar veta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är filmen vinstdrivande? Är det enbart internet-release? Kommer det vara dvd/blu-ray-release? Alla sådana frågor spelar roll för att få ett så exakt pris som möjligt.

Andra exempel på saker att ha i åtanke:

Har du klippt i låten?(Redigerat)

Hur många minuter använder du?

Finns det andra ljud som tillkommer under låten (dvs att folk pratar, ljudeffekter etc)

 

Edit: Det skulle nog inte bli mycket billigare med en cover men vågar inte uttala mig med 100% säkerhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen är tänkt att visas på diverse filmfestivaler och kanske släpps den på DVD eller liknande - i så fall avsedd för PR.

Vi skulle använda MAX 2 minuter av låten (dens fulla längd är 4:22 min), eventuellt klippa till den så att den passar in i sekvensen den skulle användas. Några fler konstigheter än så är det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är nog väldigt olika, men jag hade en vän som köpte loss musiken till en hyfsat stor engelsk artist och de fick betala drygt 10.000:- för festivalrättigheter. Det blir betydligt mer när den släpps på DVD eller till TV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska producera en kortfilm nu i sommar. Till den vill jag och regissören väldigt gärna köpa rättigheter till en speciell låt av ett känt svenskt band.

 

Jag har mejlat lite med STIM och börjar få kontakt med skivbolaget, men problemet är att jag inte vet hur mycket man förväntas betala vid sådana här tillfällen. Jag vet att man ska betala både till masterägaren och bolaget, men vad är en rimlig summa? Någon som är erfaren på ämnet och råkar veta?

 

 

Läste någonstans att det brukar ligga runt 100kr sekunden, vet inte om det stämmer eftersom det också beror på hur låten används. Lägger min gissning på "Utan dina andetag" - KENT? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är nog väldigt olika, men jag hade en vän som köpte loss musiken till en hyfsat stor engelsk artist och de fick betala drygt 10.000:- för festivalrättigheter. Det blir betydligt mer när den släpps på DVD eller till TV.

 

Betoning på betydligt mycket mer. Många svenska tv-serier byter ut nästan all icke-originalmusik när det är dags för DVD. Så DVD är också mycket dyrare än TV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...