Gå till innehåll

Digital Bolex D16


barnholdt

Recommended Posts

Filmar 12 - bit RAW 4:4:4 ca 32 GB / 8 - 10 minuter film

 

Specs

Resolution 2048 x 1152 (Super 16mm mode) + 1920 x 1080 pixels (16mm mode)

Format Adobe Cinema DNG, TIFF, JPEG Image sequences

Colour depth 12 bit – 4:4:4

File size 2 to 3 MB per frame in RAW

Sensor Kodak CCD: 12.85 mm (H) x 9.64 mm (V) – Similar to Super 16mm

Pixel Size 5.5 micron (compared to the 4.3 micron size of many DSLRs)

Framerate up to 32 fps at 2K, 60fps at 720p, 90 fps at 480p

Sound Balanced, 2 channel, 16 bit, 48 kHz via XLR

Viewfinder 320×240, 2.4” diagonal, with Focus Assist

Video out 640 x 480 B&W via ⅛” video jack (HD-SDI avail in separate unit)

Ports ⅛” video, headphone, USB 3.0, Audio XLR (2), 4-PIN XLR

Data Storage Dual CF card slots, SSD (buffer drive)

Power Internal battery, 12V External via 4 pin XLR port

Body Milled steel and hard plastic

Size (body) Approximately 5”H (without pistol grip) by 4”W by 8”D

Size (grip) 5”H by 2”W by 5”D

Lens mount C-mount comes standard; Optional PL, EF, B4

Weight 5lbs

ISO Options 100, 200, 400

Also in the box pistol grip, USB 3.0 cable, internal battery, 4 pin XLR Battery, cable, video cable, transcoder/raw conversion software

 

Antar att C gluggar kommer skjuta i höjden rent prismässigt om denna kameran blir av.

 

Introducing the New Camera | DigitalBolex.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är C gluggar? Jag har hört talas om kameran, men vart hamnar prislappen?

Om man donerade $2,500 eller mer till Kickstarter kampanjen (ca 17,500kr) så garanterades man en av de 100 första kamerorna som tillverkades. Prislappen kommer nog hamna någonstans i den prisnivån beroende på efterfrågan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror den kommer gå på nästan det dubbla. 2500$ var ju 800$ mindre än priset de tänkt sig. C gluggar = objektiv med C fattning. Fast det ska tydligen komma en model med PL fattning med.

 

http://www.attentionsoldier.com/bolex2/wp-content/uploads/2012/03/Bolex_D16_Simplified.png

 

Mvh

Mikael

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

http://www.digitalbolex.com/wp-content/uploads/2013/04/20130126-Finished-Body-8351a-1024x682.jpg

The D16′s Final Body | digitalbolex.com

Designen för kamerahuset verkar vara klar. Snyggt värre! De skriver också följande:

 

"We are still on track to deliver the first 100 cameras in August and have our next pre-sale in August too."

It’s Alive! First Cinema DNG Frames from the Digital Bolex | digitalbolex.com

 

Trots detta verkar de bara visat stillbilder och när någon sa följande i kommentarerna:

Impressive! and now make it move :-)

 

Svarade de:

That is the next step, these images are actually from image sequences, but the frame rate was not perfect so the motion looks funny. We will have this fixed soon and we will be posting image sequences as soon as we can!

 

Ändå tror de att kommer kunna skicka kameror i augusti. Intressant iaf eftersom Black Magic fått mycket uppmärksamhet sista tiden. Digital Bolex-kameran är ju lätt den vackraste digitala kamera jag sett.

 

Dessutom verkar det som att de ska sälja objektiv. Det var nytt för mig men kanske är en gammal nyhet.

http://www.digitalbolex.com/wp-content/uploads/2013/04/20130208-Prototype-lenses-8437-1024x682.jpg

The first set of Digital Bolex Lenses | digitalbolex.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag växte upp med VHS men får ett riktigt starkt ha-begär. Känns som en kamera man aldrig vill sälja. Kamerornas mini-cooper typ. Men den verkar ju dessutom vara en rätt kompetent kamera, om de nu får ut några rörliga bilder från den snart :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Lägg märke till att gluggarna de säljer är fix fokus och inte speciellt ljusstarka heller. Jo gamla fina 16mm-gluggar kommer nog att sälja slut. Det finns en hel del C-mount-gluggar till övervakningskameror, frågan är om de täcker hela sensorn?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Någon som beställt eller testat Bolex D16? Såg att den fanns med svartvit sensor nu med och tre egna gluggar med fast brännvidd F4. Och så är det en manuell EF-fattning på gång; MFT-fattning är också planerad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Sten, har du kolla denna:
?

 

Mvh /Pontus w

 

Hej, jodå jag följer herr Bloom. Undrar bara om alla tycker som i hans recension: skitbra bild men varför ska man välja den? Och som han tjatar om att den inte är en kamera man använder i svagt ljus. Nu kanske min kameravånda löser sig ändå eftersom man just nu bara kan beställa den om man har en amerikansk adress; verkar som om Bolex International (de som gör de analoga Bolex-kamerorna) inte tillåter att den säljs utanför landets gränser just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snackade med en kille i taxikön på NAB och han var helt såld (ägde både BMD-kameran, Digital Bolex och nån mer). Men han var helt såld på Bolex-kameran. Vacker bild, bra ljud direkt utan trassel och (and I quote, pardon my french) "A camera that's fuckin fun to shoot with. I just love it."

 

Också en orsak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snackade med en kille i taxikön på NAB och han var helt såld (ägde både BMD-kameran, Digital Bolex och nån mer). Men han var helt såld på Bolex-kameran. Vacker bild, bra ljud direkt utan trassel och (and I quote, pardon my french) "A camera that's fuckin fun to shoot with. I just love it."

 

Också en orsak.

 

Jag håller med, bilden är som en Wes Anderson-film i Super 16! Det sägs på forumet att europeisk distribution är på gång...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Har haft sinnesjukt mycket att göra på sistone så jag hinner aldrig filma med den. Sitter och redigerar en dokumentär filmad med Blackmagic och bara önskar att jag hade haft denna då.

Men jag tar varje tillfälle och igår han jag gå ett kvarter och filma träden en stund för att testa min nya EVF. Funkar bra och Bloom har rätt. Pistolgrepp plus EVF är så sjukt nice för handhållet. Att få Waveforms och grejer är också trevligt.

 

Mycket nöjd att jag hittat en bra kabel också.

Provade typ 4 olika hdmi kablar innan jag hitta en bra. Visade sig vara Atomos kablar som var bäst imo. Ska köpa en 90 graders vinkel dock så jag får den liggandes längst kameran när jag kör utan mic som annars kommer sitta intill.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

How come, varför är den bäst tycker du?

Håller själv på att trassla med HDMI kablar till min A7S + Shogun.

 

Mvh /Pontus w

 

Den är lagom lång, mjuk och följsam, är av spiralsort utan att "dra" I kontakterna samt att kontakterna är lagom små.

Hela kabeln plus kontakter är I ordentligt gummerat material och inte någon sunk plast.

 

Enda negativa just för min kamera var att den inte är 90 grader men det kan jag leva med. Får hem en mini till Micro variant från cvp idag eller imorn. Kan återkomma om den är lika bra eller ej men det gissar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den är inte onödigt tung och sladdrig då som många spiralsladdar är, jag vill ha allt så tight som det går?

Skulle vilja ha en supertunn sladd på kanske en halvmeter med en vinkel (utan adapter) som denna (adapter - Sandberg HDMI 1.4 Angled Adapter Plug) men allt jag hittar är grova enmeters sladdar, drygt.

 

Använder iofs främst A7San till min Ronin då jag är allergisk mot rullande slutare och sega rullande slutare framförallt men å andra sidan har jag börjat älska ljuskänsligheten, det är helt otroligt hur ljusstark den är och vad man kan göra med den. Nu när det är relativt ljus på nätterna kan man gå ut mitt på natten och filma som på dagen och får då ungefär lika mycket brus som med en äldre ENG kamera typ DVC-Pro HD när man filmade inomhus i normalt inomhusbelysning.

 

Ja återkom gärna ang det, tack.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej kabeln är lätt och fin. Svårt att förklara men den är varken sladdrig eller stel. Bra grejer helt enkelt.

 

Ja A7s är cool. För mina behov hade den behövt Raw.

Men Shogun kommer få en uppdatering för att recorda Raw. Först till prores och senare direkt till DNG.

Och den kom ju suspect lämpligt till släppet av A7s.

Kanske uppdateringen kommer när A7sii announcas med Raw.

Isåfall kommer det locka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...