Gå till innehåll

Audiovisuell produktion i Dalarna


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hej!

 

Jag tänkte vara lite djärv och göra en tråd om detta. Det är ett program med många frågetecken kring, det är nytt och ingen har gått ut. Men ni som går där, eller åtminstone har börjat på det (jag vet att ni lurar här), hur tycker ni att programmet är? Några intryck? Det är snart dags att söka, och det vore kul att veta om programmet förtjänar en andra plats i min ansökan för högskoleval.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag tänkte vara lite djärv och göra en tråd om detta. Det är ett program med många frågetecken kring, det är nytt och ingen har gått ut. Men ni som går där, eller åtminstone har börjat på det (jag vet att ni lurar här), hur tycker ni att programmet är? Några intryck? Det är snart dags att söka, och det vore kul att veta om programmet förtjänar en andra plats i min ansökan för högskoleval.

 

Tack på förhand!

Av de jag känner som går där så verkar de nöjda, och ingen har direkt klagat vad jag vet. Mer vet jag dock inte

Länk till kommentar
Share on other sites

Av de jag känner som går där så verkar de nöjda, och ingen har direkt klagat vad jag vet. Mer vet jag dock inte

 

Så de har inte sagt något om programmet i allmänhet? Du vet inte någon typisk uppgift de brukar få eller dylikt heller? Det känns som att det blir att söka det i andrahand för min del. Men jag är fortfarande rätt osäker. Vill ju satsa på redigering, och då känns ju det som ett ganska gediget program, men samtidigt är det ju en rätt "udda" utbildning, och jag har svårt att se vilka yrkesroller man kan bli utbildad till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Smörgåsman!

Jag arbetar på Film i Dalarna som ligger granne med Högskolan Dalarna och vi har ofta samarbeten med medieproduktionsutbildningarna. Jag kan länka till den här tråden på vår Twitter (@FilmiDalarna) och Facebook (lägg till /filmidalarna efter fb-adressen) om du vill? Kanske är det någon som nappar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som en utbildning som borde lära ut Max/Msp/Jitter. Gör den inte det blir jag lite konfunderad, med tanke på vilken typ av utbildning det verkar vara.

 

Annars gillar jag att de använt ordet Audiovisuell, det är en bättre beskrivning av vad film är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Smörgåsman!

Jag arbetar på Film i Dalarna som ligger granne med Högskolan Dalarna och vi har ofta samarbeten med medieproduktionsutbildningarna. Jag kan länka till den här tråden på vår Twitter (@FilmiDalarna) och Facebook (lägg till /filmidalarna efter fb-adressen) om du vill? Kanske är det någon som nappar.

 

Ja, absolut. Det vore kul att veta lite mer, kanske framförallt från någon som går där, då det är de som har bäst insyn i hur saker och ting fungerar.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, absolut. Det vore kul att veta lite mer, kanske framförallt från någon som går där, då det är de som har bäst insyn i hur saker och ting fungerar.

 

Tack på förhand!

 

Hej,

 

Har du varit in på Audiovisuella programmets hemsida? Audiovisuell produktion - Högskolan Dalarna

Inom de närmaste veckorna (vi hoppas på v.14) kommer en ny hemsida för mediehuset i Falun och dess utbildningar att publiceras. Där kommer både lärare, forskare och studenter lägga upp sina projekt så kan du se mer från utbildningarna och vad som händer. Sidan kommer att heta http://www.du.se/avm

 

Min uppfattning är att studenterna är mycket nöjda (och himla trevliga) men jag är ju lite partisk och går ju inte programmet.

Jag skickade en förfrågan till några studenter som går programmet nu. Hoppas på att de kan svara på dina funderingar.:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Har du varit in på Audiovisuella programmets hemsida? Audiovisuell produktion - Högskolan Dalarna

Inom de närmaste veckorna (vi hoppas på v.14) kommer en ny hemsida för mediehuset i Falun och dess utbildningar att publiceras. Där kommer både lärare, forskare och studenter lägga upp sina projekt så kan du se mer från utbildningarna och vad som händer. Sidan kommer att heta http://www.du.se/avm

 

Min uppfattning är att studenterna är mycket nöjda (och himla trevliga) men jag är ju lite partisk och går ju inte programmet.

Jag skickade en förfrågan till några studenter som går programmet nu. Hoppas på att de kan svara på dina funderingar.:D

 

Jag har kollat på programmet en hel del. Jag kommer hålla på min ansökan en stund till för att se om det kommer något vettigt här. Det känns som just Film/TV är det jag vill gå. Och om inte annat ta ett sabbatsår då, om jag inte skulle komma in. Försöka igen sen. Men det beror ju på många faktorer kring utbildningen, om det bara är en mer digital och musik-inriktad variant av samma program, eller om det är åt en helt annan riktning. Det som jag sett från programmet hittills är att ni arbetar mycket med redan färdigt material, åtminstone till en början, och kanske lär mindre om utrustningen än vad de gör på Film/TV. Stämmer det på något plan, eller är det helt fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag tänkte vara lite djärv och göra en tråd om detta. Det är ett program med många frågetecken kring, det är nytt och ingen har gått ut. Men ni som går där, eller åtminstone har börjat på det (jag vet att ni lurar här), hur tycker ni att programmet är? Några intryck? Det är snart dags att söka, och det vore kul att veta om programmet förtjänar en andra plats i min ansökan för högskoleval.

 

Tack på förhand!

 

Hej Smörgåsmannen!

 

Det är trevligt att du frågar om vår underbara utbildning och mycket riktigt så är informationen ganska dålig.

Jag går min fjärde termin på AVP nu och arbetar i en grupp med tre andra om att förbättra informationen för vårt program så ska försöka ge dig så många detaljer som möjligt.

 

Vi läser sex terminer. De två första är väldigt mycket blandat i att lära sig mjuk och hårdvara.

Vi använder oss av färdigt film och musik matrial och skapar nya verk av dem, detta kallar vi recut och remix.

Men vi lär oss också kamerahantering och ljudinspelning så vi får göra mycket eget.

En nackdel och fördel med vårt program är att vi lär oss väldigt mycket men det som är dåligt då är att vi fördjupar oss inte särskilt mycket i något.

Men är man intresserad så brukar man ju oftast fördjupa sig själv och skolan ger en hjälp med allt man vill ha.

Vi har skitfin utrustning och ett helt nytt "labb" som bara studenterna på vår utbildning har tillgång till.

Det är dessutom öppet dygnet runt så har du en dålig dygnsrytm eller föredrar att arbeta på helgerna så kan du göra det.

Mina intryck av det vi fått lära har till största del varit bra men ett par saker har vi undrat över varför vi lär oss dem, detta är dock saker som vi hjälper till att påverka hela tiden för att förbättra utbildningen.

Utav de som går här idag så har allas förväntningar överträffats, och personligen så skulle jag aldrig vilja gå någon annan utbildningen. Denna har allt!

För att gå in på lite kurser så läser vi; Bild, Manus, Ljudläggning, Creative VJ, Audiovisuell analys, Estetiska strategier i publika miljöer osv.

Program vi lär oss har varit; Final Cut (Som du kommer kunna redan efter första helgen här då det brukar vara en workshop med Johan Söderberg själv), Logic, Pro-Tools, After Effects, Premier Pro, Live, Photoshop, Modul8, MadMapper, samt en massa små tilläggs program och andra hjälpmedel.

Det är öppet hus nästan alltid så känner du får att göra ett besök så gör absolut det!

Behöver du mer info eller kontakt så ta gärna kontakt med mig via ett pm så kan vi ringas.

 

MVH Joakim Ekestorm

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...