Gå till innehåll

Bra, bred filmutbildning ? ( Kalix Folkhögskola m.m )


Guttan

Recommended Posts

Hej !

 

För nästan ett år sen sökte jag till Kalix Folkhögskola, och kom in.

Det var en väldigt fin och trevlig skola, men pga några anledningar tog jag ett ledigt år från studerande och nekade.

Men nu är ju tiden kommen igen att söka in igen !

Tyvärr känner jag fortfarande att Kalix är väldigt långt bort, och jag trivs mycket bättre i större städer, så det är ju ett hinder för mig.

 

Så då är min fråga till er är om ni har några andra förslag till bra filmutbildningar ?

Eller om kanske t.om någon nuvarande eller före detta Kalix student kan berätta om upplevelsen i skolan ?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Hej Guttan!

 

Jag går på Kalix Folkhögskola just nu, 1:a året. Jag måste säga att jag är väldigt positivt överasskad av hela skolan. Jag har helt plötsligt kommit så nära branschen och fått väldigt mycket kunskap om hur man gör film. Tempot här har varit högt, med många olika projekt pågåendes under hösten. Allting har varit väldigt lärorikt och skolan har ganska bra resurser. En hel del ljus- och ljud-utrustning, rätt så stor studio, redigeringsrum, egen liten biograf etc. Dock har man tyvärr inte tillgång till precis all teknik under 1:a året. De riktigt fina sakerna får man använda när man går 2:a året.

 

Praktikperioden under 1:a året är ett riktigt bra tillfälle att skaffa sig branschkontakter och få se hur saker går till på riktigt. Vi har just haft vår praktikperiod på 7 veckor och har precis påbörjat slutprojektet som är dokumentärfilm.

 

En av styrkorna med 1:a året är att man kan pröva på alla olika roller i en filmproduktion, testa massa olika saker inom film, experimentera, göra tv-reportage, tv-studio sändningar med mera. Det finns verkligen utrymme att göra mycket. Jag spenderade nästan alla dygnets timmar i något av alla projekt som pågick under hösten.

 

De nackdelar jag ser med 1:a året är att det är lite motsträvigt att kunna fördjupa sig med teknik/lampor etc, så man får vänta till 2:a året. För den fotointresserade lämnar basårets kameror en hel del att önska. Men det är ju en baskurs. Vad som saknas i baskursen är dock introduktion till regi, som inte existerar alls. Vill man utveckla sitt kreativa berättande på djupet så ska man nog söka Fridhems Folkhögskola istället. Kalix Folkhögskola är mycket mer praktiskt inriktad på hur man jobbar i filmbranschen. Men det ingår även manusutveckling i utbildningen. Regi kan jag tycka iof är personligt uttryck så det är ju egentligen inget man kan utbilda sig i.

 

Kalix är Kalix. Skolan är ganska liten. Man kan bli lite trött på att inte träffa några nya människor här. Men å andra sidan har det inte varit något stort problem, då man fått tid till att göra sidoprojekt. Men jag kan ändå tycka att det var väldigt skönt att åka ner till Stockholm på praktik och få tillfredställa sina kulturella behov. Kulturutbudet i Kalix består ungefär av musiklinjen som har några konserter då och då.

 

Men allt som allt är jag riktigt nöjd med det jag fått ut av 1:a året! En grymt bra start in i filmsverige! Alla gästföreläsare har varit riktigt riktigt bra och vi har haft många inom olika områden!

 

Hoppas den utvärderingen gav lite mer kött på benen. Sök till Kalix helt enkelt! :)

Var du på antagningen förra året?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej du Unadrien !

Tack så mycket, du är en fontän av information ! :) Väldigt intressant och det låter mycket bra, måste jag säga.

 

'Var du på antagingen förra året?'

Ja ! Det var jag ! Och kommer åka upp i år igen, om jag blir antagen.

Hade planerat att acceptera min inbjudan till skolan förra året, men under omständigheterna så var jag tvungen att tacka nej.

Jag hade tänkt att kolla runt och väga min möjligheter nu, så om jag förstått rätt så verkar Kalix vara en mer teknisk, praktisk skola medan Fridhem är tyngre med regi osv, såsom du nämner ovan.

Var du nere på antagningen i Fridhem förra året ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var på tre olika antagningar förra året, Kalix, Katrineberg och Fridhem. Kalix gjorde bäst intryck på mig och i slutändan valde jag egentligen mest på vilka andra människor som sökte och vad det var för folk som gick på skolan. Tyckte att de som gick på Kalix var riktigt sköna.

 

Här finns de flesta verktygen och förutsättningarna för att skapa film, inspiration och kreativitet med får man komma med själv. Det som saknas här är skådespelar-linje. Man skulle väl önska ibland att man kunde få göra en film där man bara enkelt kan få tag på någon som kan skådespela. Men eftersom det handlar om att lära sig göra film praktiskt så är det egentligen bara bra att man använder sina klasskamrater som skådespelare då de har större tolerans och förståelse för att det tar lite tid med saker och ting i början. Dessutom så hamnar man närmre verkligheten här när man gör sina filmprojekt då man faktiskt måste leta skådespelare på riktigt, vilket är väldigt lärorikt. Då får man samarbeta med folk utifrån också. På min höstfilm plockade vi in tre skådespelare av olika kvalité, men en av dem har faktiskt medverkat i flera långfilmer tidigare. 2:a året gjorde sina filmer med ännu mer etablerade skådespelare, bland annat Ulf Brunnberg.

 

Jag har lite panik själv just nu. Har extremt svårt att välja inriktning till 2:a året. Vill göra allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej !

Men det låter ju jättebra, eftersom det är den tekniska sidan av TV och Film jag är intresserad av.

Tack så mycket för all information, jag fick verkligen en bättre insikt.

Hoppas du lyckas bestämma dig med inriktningen och blir nöjd :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
vad för titel får man när man blir utexaminerad från Kalix, Katrineberg och Fridhem? Kandidat/Bachelor eller bara grundutbildning? Blir lite snurrig med skolsystemet i Sverige (är från Finland)

 

 

Folkhögskolor är inte högskolor så det man får ut är (mig veterligen) inte jämförbart med utländska examina.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...