Gå till innehåll

Memorex - Magnetiskt band


Max3er

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har ett "magnetiskt band" av typen Memorex (vet inte riktigt vad formatet kallas).

Bild på bandet: File:Magnetic tape hg.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Kan något tipsa mig om vad jag behöver för typ av utrustning för att spela upp filmen. Alternativt om det finns företag som kan tillhandahålla tjänsten att konvertera detta till ett digitalt format.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan något tipsa mig om vad jag behöver för typ av utrustning för att spela upp filmen.

 

En rullbandspelare, de finns ibland att köpa på Blocket och Tradera.

 

 

 

Alternativt om det finns företag som kan tillhandahålla tjänsten att konvertera detta till ett digitalt format.

 

Ptjaa, varning för lite egenreklam, men Uppsala Bildteknik kan digitalisera rullband (även om jag inte hunnit skriva något om det på hemsidan än...). :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar

 

En rullbandspelare, de finns ibland att köpa på Blocket och Tradera.:)

 

När jag söker på rullabandspelare verkar det mest handla om ljud och musik.

Men det skall finnas för film också? Och, projiceras bilden då på samma sätt som när man exempelvis skulle använda en smalfilmsprojektor?

 

Ptjaa, varning för lite egenreklam, men Uppsala Bildteknik kan digitalisera rullband (även om jag inte hunnit skriva något om det på hemsidan än...).

 

Hur gör ni då (med hänvisning till texten ovan)? Projicera ni bilden på en "duk" som sedan spelas av digitalt?

Länk till kommentar
Share on other sites

En rullbandspelare, de finns ibland att köpa på Blocket och Tradera.

 

Ptjaa, varning för lite egenreklam, men Uppsala Bildteknik kan digitalisera rullband (även om jag inte hunnit skriva något om det på hemsidan än...). :)

 

Är det video så är det extremt sällan sådana saker dyker upp på Blocket och Tradera. Jag har enbart sett en 1" C-spelare på Blocket, de senaste typ knappt 10 åren. Sen kan det ju lika gärna vara 1"B, eller 2" eller nått av de andra tidiga 1/2"- eller 1/4"-formaten utifrån den nästan obefintliga beskrivningen i första inläggen. Det finns (=fanns) ju en uppsjö rullbandsformat för video.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag söker på rullabandspelare verkar det mest handla om ljud och musik.

Men det skall finnas för film också?

 

Jaså, var det film på magnetbandet, och inte ljud? Det är i så fall, precis som föregående skribent sade, extremt ovanligt. Jag tror att jag har haft en eller två förfrågningar om det över snart tio år, och nej, vi har tyvärr ingenting för att kunna spela upp det om det är en videoinspelning.

 

Memorex och magnetband på rulle förknippar jag per automatik med ljudinspelningar och rullbandspelare, därav att jag inte ens skänkte en tanke åt att det skulle vara en videoinspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Memorex och magnetband på rulle förknippar jag per automatik med ljudinspelningar och rullbandspelare, därav att jag inte ens skänkte en tanke åt att det skulle vara en videoinspelning.

 

Så det är alltså så pass ovanligt. :(

Kan man säga att sannolikheten att jag sitter med ett magnetband för ljud istället för film är större.

Jag är rätt ny när det gäller gammal teknik. Jag har fått information om att det skall vara en film på magnetbandet, men har haft väldigt svårt att identifiera vad det egentligen är.

 

Jag får helt enkelt söka vidare.

Tack för era svar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Så det är alltså så pass ovanligt. :(

Kan man säga att sannolikheten att jag sitter med ett magnetband för ljud istället för film är större.

Jag är rätt ny när det gäller gammal teknik. Jag har fått information om att det skall vara en film på magnetbandet, men har haft väldigt svårt att identifiera vad det egentligen är.

 

Jag får helt enkelt söka vidare.

Tack för era svar :)

 

Vet du bandbredd, bandtyp så kan du komma mycket längre?

Ursprung, vad det troligen är på det, och då den sannolika inspelningsutrustningen är viktiga spår?

 

1/4" är ju mest vanligt för ljud

1/2" är mest vanligt i kassetter, så det kan vi hoppa över initialt.

1" är mest vanligt för video. I Sverige fanns mycket 1"B förr, internationellt är 1"C vanligast.

2" var vanligt till video inom SVT, och på öppna marknaden som 24kanals ljudinspelningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man säga att sannolikheten att jag sitter med ett magnetband för ljud istället för film är större.

 

Aha, jag insåg nog inte att det är var en fråga tidigare... Jag tog det som ett konstaterande, som i "Man kan säga att sannolikheten...", men byter man plats på "Man" och "Kan" så blir det ju såklart en fråga av det istället. :)

 

Ja, jag skulle definitivt säga att sannolikheten att du har ett magnetband för ljud är väldigt mycket större än sannolikheten att du har ett magnetband med en videoinspelning.

 

Det var alltså väldigt vanligt med rullbandspelare för ljud, och extremt ovanligt med rullbandspelare för videoinspelningar (för privatpersoner, om det är från en TV-station är det väl en annan femma).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Om det är samma band som på bilden så ser det ut att vara ett databand. Forntidens motsvarighet till diskett (som väl också är forntid iofs).

Användes till stor-datorer som hade bandenheter för att lagra data som spelades i stora bandenheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...