Gå till innehåll

Filmhögskolor i England?


aprikos

Recommended Posts

Tjena alla filmälskare,

Jo, jag undrar om det finns någon här som har(/känner någon som har) några erfarenheter med filmhögskolor i England? Vilken skola är bäst enligt er och vilken bör jag välja? Eller har ni något annat förslag på vart jag bör gå, förutom England, om jag vill lyckas bra inom filmbranschen i framtiden?

 

Har fallit lite för LFA (London Film Academy - film school in London). Finns det någon som vet om det är något att ha?

Den verkar väldigt seriös och det ser ut som att man får mycket erfarenheter om hur man arbetar med film. Grejen är dock att den är dyr, svår att komma in på och kräver väldigt mycket för att ens kunna söka. Jag har allt som behövs (eller kommer att ha när jag går ut gymnasiet). Det är ju ett tecken på att det är en seriös skola, men jag behöver en plan B om jag inte skulle bli antagen.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

I min skola finns det en utbytesstudent som är från England och studerat fotografi på Bradford College

Han säger att om skolan kostar så betyder det inte automatiskt att det är en bra skola. De betalar in sig. Eleverna behöver inte vara bra utan bara rika. Han gillar inte skolan alls utan gillar den skola som jag går i nu mycket bättre även om den inte är så snobbig men högklassig utbildning.

 

kollade på Bradford college hemsidor och såg att de har filmutbildning http://www.bradfordcollege.ac.uk/courses/course_view?id=w6e57

 

Vet inget mer om stället än att studiebostäderna är helt skitiga :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tack för länken, Bradford verkar sådär. Jag åkte över till England för någon månad sen och kollade på skolan jag hade tänkt på. Såg deras lokaler, utrustning och några filmer dom hade gjort (kvalitén på filmerna sträckte sig från väldigt imponerande till sisådär). Nog var det fint och mycket potential, Men för det priset så vet jag inte.. Kollar nog vidare på billigare alternativ, eller börjar/tar en certifikatkurs som håller på några veckor.

 

Studerar du film eller på en skola med filminriktning, Isabella? Isåfall vilken skolan går du på och tycker du den är bra? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att studiebostäderna är sådär är väl inget som direkt förvånar, bostadsstandarden i de lite "billigare" klasserna är ju allmänt lägre i Storbritannien, inte minst större städer, där du nästan får nöja dig med en kartong för Stockholmspriser (lätt överdrift). Vad anbelangar skolorna så har jag dock inte mycket att tillföra, men räkna med att England kan bli en i allmänhet ganska dyr upplevelse, utan rätt kontakter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...