Gå till innehåll

Separat ljudupptagning


Adamantis

Recommended Posts

Hej,

 

Har precis köpt min första DV-kamera, en Sony HDR-250E närmare bestämt. Kan nämnas att jag arbetat en del med ljud och video inspelning genom åren, men aldrig själv ägt en kamera. Nu har jag lite projekt på gång där det är viktigt med bra ljudupptagning. Systemet måste vara mobilt, annars hade hemmastudion varit perfekt. Därför behöver jag lite tips på lösningar till intervju, dialog, ambient osv. Sitter på en helt ok kondensator mikrofon (fantommatning), AKG C1000s, som jag tror skulle funka utmärkt till det mesta. Så vad som behövs är alltså en portabel inspelningsmaskin. Jag kan säkert hitta något själv, men det hade varit najs om någon där ute som har bättre koll ville peka mig lite i rätt riktning.

 

Tack på förhand!

William

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu kikat runt litte och hittat mojängn Zoom H4n:

 

Zoom H4n - Inspelning/Porta - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Billebro Eventure | h4n | Ljud Ljus DJ PA Karaoke Uthyrning

 

2 xlr ingångar och stereoparet på ovansidan som verkar helt ok. Man verkar kunna spela in alla kanalerna samtidigt, men jag har inte hittat om de blir separata spår. Jag tänker mig att detta ger en bra möjlighet att få in ljud från flera källor vilket kan vara bra. Kostar å andra sidan ganska mycket mer än jag tänkt lägga, men så brukar det vara.

 

Någon som testat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack!

 

2 stereo=4 mono, perfekt!

 

Min AKG C1000S drivs av ett 9V batteri, och ATR55 som jag hittade begagnad drivs också av batteri. Blir det inte tillräckligt?

 

Annars är det faktiskt en idé att tjuvkoppla ett bilbatteri med lite tranformatorer osv. Kan man ha batteriet i en ryggsäck kopplat till zoomen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Transformera spänningen från ett batteri om du kan! :-)

Nää, fixa ett batteripack med rätt spänning från början eller använd den medföljande nätadaptern (transformatorn) om du är i närhetn av ett vägguttag.

Det står på nätadaptern vilken spänning den levererar, tror det står på H4:an också vilken spänning den vill bli matad med från extern källa,

och efter grundkursen i likströmslära pluggar du in ditt externa ryggsäcksack. i portan och kör så länge du lever. ;-)

INNAN du plugar in ditt hemmaklåpade ack... tänk på att plus & minus existerar!

 

Batterihållare: batterihållare > Sök | Kjell.com

DC kontakter: DC-kontakter > Svagström | Kjell.com

 

Friskt kopplat, hälften brunnet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...