Gå till innehåll

Mixning av ADR-repliker


Smedius

Recommended Posts

Tjenare! Håller på att ljudlägga om en liten film jag och mitt team jobbar på. Provade på att göra ADR för första gången och inspelningen gick faktiskt rätt galant med läppsynk, ljud och allt som hör till.

 

Nu sitter jag dock i Premiere och håller på att synka alla repliker och inser att jag inte riktigt vet hur jag ska mixa ljudet för att få den där genuina inspelnings-feelingen. För tillfället hörs det oerhört tydligt att det är inspelat med annat mikrofon. Kort sagt, det syns inte men det hörs.

Undrade alltså bara vad jag borde lägga på för effekter och dylikt för att få ljudet att låta som inspelat från kameran (fast bättre förstås, annars finns det ingen poäng i ADR'en)? Har stor och lång erfarenhet av Premiere men detta är som sagt första gången jag provar mig på ADR.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det inspelat i för rum? Var det väl-dämpat? Vad är det för typ scener? Var utspelar dom sig? Är det blandat location-ljud & ADR, eller är allt eftersyncat?

Under förutsättningen att ADR-inspelningarna skedde i ett helt dött rum med schyssta mickar så är de enda verktyg man använder för att få det att låta mer genuint EQ & reverb. Helst ett impuls-reverb. Det är dock bara finlir, allt hänger på hur väl man spelat in det från början.

Är det däremot inspelat i ett dåligt dämpat rum så finns det inget man kan göra för att få det att låta som utomhus eller ett större rum. Att få en eftersyncning att funka är svårt, det krävs att alla delarna följer konstens alla regler, annars faller allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rummet kan vara lite knepigt att få till. Hitta rätt reverb med trovärdig klang. Innan detta så skruva på EQn men vad du ska sträva mot dör är svårt att säga, inte för olikt resten av ljudbilden typ :/

Men även om du får till både synken och ljudet så kan man inte ändra känslan i replikerna. De får man försöka få till när man spelar in, men det är mer upp till skådespelaren än dig som ljudtekniker. Hade varit kul att se och höra när det är klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack för snabba och bra svar!

 

Jo kom på när jag läste att miljön förstås spelar stor roll. ADR-inspelningen var i ett bra dämpat rum, med andra ord kan vi utgå ifrån att det låter studio-klass (har varit röstskådespelare i snart åtta år så vet hur det "ska" låta). Alla ADR-repliker är både inspelade i och kommer läggas på i samma rum som original-inspelningen. Så om det inte finns något mer att tillägga så får jag väl helt enkelt mixtra med EQ'n och reverb tills det låter rätt.

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...