Gå till innehåll

Varför är Mac bättre gällande filmproduktion?


gillarfilm

Recommended Posts

Apple har skött det helt OK. Deras telefonsupport är överlägsen HP, men HP kommer ut och lagar på plats inom 24 timmar (gäller workstations). Det har varit nice... (utom sist då den fortfarande trasslar). Men nu har jag en fri låneburk istället - också nice.

 

Men det är klart, den typen av support höjer priset. Finns ingen gratis lunch.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Debatten som ofta hamnar i klyva hårstrå-nivån.

Jag har OCKSÅ båda plattformarna (wohoo) ...och min erfarenhet påminns om det Max radar upp.

En sak har jag dock en mer bestämd uppfattning om, som ofta brukar bli en faktor i denna typ av diskussion - Jämför aldrig ett hemmabygge/ihopplock med en Mac, oavsett om enskilda komponenter är av samma typ/modell/prestanda - Det ÄR inte samma sak.

 

Jag har läst på nätet men vill givetvis testa själv i närtid; Min Mac Pro 12kärnors 16GB Nvidia Quadro4000 - PPro CS5 (och CS6 betan) renderingstest - Win7 Bootcamp vs MacOSX. Sätter min slant på Windows i detta fallet. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte min Mac för ett drygt år sedan för videoredigering. Visst betalade jag mer än vad en windows dator kostar med den prestandan, men jag har aldrig ångrat det. De nrullar fint oberoende av hur mycket hårddisk eller ram den har kvar, och programmen kraschar aldrig. Och då ska det sägas att detta är den minsta modellen av Macbook Pro. Mac kanske inte är bäst på allt, men när det gäller videoredigering finns det inga tvivel såvida du inte har femsiffriga belopp att spendera.

 

Ska nämnas också att Macen är betydligt tystare än alla windows datorer jag någonsin kommit i kontakt med.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
Jag har alltid hört att en Mac använder processorn och andra grejer som RAM på ett bättre sätt än vad Windows gör.

Många säger t.ex. att 2.2 ghz på en Mac är som 3.0 ghz på en Windows, för det är så mycket annat som tar energi i en PC medan Mac använder allt på ett bättre sätt.

Är det så?

 

Nej. Tvärtom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte min Mac för ett drygt år sedan för videoredigering. Visst betalade jag mer än vad en windows dator kostar med den prestandan, men jag har aldrig ångrat det. De nrullar fint oberoende av hur mycket hårddisk eller ram den har kvar, och programmen kraschar aldrig. Och då ska det sägas att detta är den minsta modellen av Macbook Pro. Mac kanske inte är bäst på allt, men när det gäller videoredigering finns det inga tvivel såvida du inte har femsiffriga belopp att spendera.

 

Ska nämnas också att Macen är betydligt tystare än alla windows datorer jag någonsin kommit i kontakt med.

 

Då har du inte lyssnat på en ThinkPad. Det är en helt annan nivå av ingejörsmässighet än Macbook Pro. En Macbook Pro skulle eldrig klara av ett riktigtgrafikkort. Unibody skule bli för varm. Unibody håller också effektivt Apple borta från alla "rugged"-klassificeringar eftersom det är en otroligt vek design att bygga en dator i formfräst aluminium. En smäll på fel ställe och det är kört.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte min Mac för ett drygt år sedan för videoredigering. Visst betalade jag mer än vad en windows dator kostar med den prestandan, men jag har aldrig ångrat det. De nrullar fint oberoende av hur mycket hårddisk eller ram den har kvar, och programmen kraschar aldrig. Och då ska det sägas att detta är den minsta modellen av Macbook Pro. Mac kanske inte är bäst på allt, men när det gäller videoredigering finns det inga tvivel såvida du inte har femsiffriga belopp att spendera.

 

Ska nämnas också att Macen är betydligt tystare än alla windows datorer jag någonsin kommit i kontakt med.

 

Jag jobbar en del med min mac som jag köpte några år sen. Programmen kraschar ibland. MEN sällan och det har aldrig hänt att hela datorn har låst sig. Även om jag sitter med redigering öppen i en vecka utan uppehåll..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte mycket erfarenhet av att jobba med PC, så prestanda och annat tekniskt vet jag inget om, men det som slår mig varje gång jag ser en påslagen PC är hur fult det är. Som att jämföra en rysk Lada från sjuttiotalet med nyaste Mercedesen.

 

Totalt irrelevant för mig. Jag skulle köra med en 60-talsdator om den kunde köra FCP7.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker detta är rätt intressat, vad som gör en dator bra och varför tycker man det...? (Iofs, en del tycker vissa filmer är bra...) Sitter själv i 70% av min kontorsdatortid på en Mac med Chrome, Firefox, Outlook, Word, Excel, Acrobat och div interna jobbsystem. Kontorsgrejer funkar sådär (mest pga av att Outlook / Exchange suger på Mac). En del tid i operativets "utforskare" - dvs Finder eller Explorer. Ingen är bra, men Explorer är minst dålig.

 

90% av min redigeringstid sker i Premiere Pro, After Effects, Photoshop, Illustrator, Mocha och Media Encoder. Dom är i stort sett visuellt identiska på Mac/PC. PC är snabbare för mindre pengar - alltså står det en PC under mitt bord... Däremot är Wacom mycket bättre på Mac, trackpaden helt överlägsen på Mac (laptop då) men musens "känsla" är mycket bättre på PC.

 

Så jaa... intressant helt enkelt... tillförde det nått till diskussionen? Nää...

 

Jag har inte mycket erfarenhet av att jobba med PC, så prestanda och annat tekniskt vet jag inget om, men det som slår mig varje gång jag ser en påslagen PC är hur fult det är. Som att jämföra en rysk Lada från sjuttiotalet med nyaste Mercedesen.
Länk till kommentar
Share on other sites

Det råkad bli en mac när jag köpte datorn, men just då för länge sedan, kunde det blivit vad som helst eftersom jag inte visste något om datorer.

 

Men nu har jag svårt att tänka mig en PC just på grund av användargränssnittets utseende. Jag betalar gärna lite extra för en snygg utsikt om jag köper hus, lite extra för en snygg bild som skall hängas på väggen, även om det rent tekniskt hade fungerat lika bra med billigare alternativ. Och jag betalar lite mer för att få sitta framför ett snyggt gränssnitt. Jag gillar det. Jag kanske till och med är lite mer kreativ än vad jag hade varit med en tråkig PC ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att både Windows och OSX har stora designbegränsningar. Apples vita, blanka lister och färgglada och barnsliga ikoner sticker mig i ögonen när jgg sitter med i övrigt sobra, gråa och snygga postproduktionsgränssnitt som t ex Adobes grejer. Där har Windows den lilla fördelen att jag kan knäppa av transparenser och själv dra alla litsre mot korrekt grått, minska och ändra ikonerna i listerna osv. Kunde jag skulle jag köra någon av alla sobra och extremt avskalade shells som finns i Linuxvärlden på alla plattformar. Apple förlorar helt klart för mig. Att jag inte kan dra listerna från kritvitt till postproduktionsgrått är ett jättestörande estetiskt minus för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...