Gå till innehåll

Teleskopskaft (mickbom)


iknor

Recommended Posts

Jag funderar på att bygga en egen mickbom med hjälp av ett teleskopskaft och har tittat lite på olika alternativ. Tyvärr har jag inte hittat något som är rätt längd.

Jag vill att den ska vara ca 2 meter utfälld och ca 60 cm ihopfälld (tredelad med andra ord).

 

Någon som har tips på något bra teleskopskaft, eller har några andra förslag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte köra riktigt lågbudget med 32 mm PVC rör, såna vita man har i badrum under vasken. Säljs i 2-3 m på t.ex. cheapy eller annan bygghandel. Kostar nästan ingenting. Vill man kunna få bygget kompakt vid transport och lagring kan man såga upp röret i 3-4 delar och sätta muffar mellan, vilka säljs på samma ställe. Röret trycker man in i muffen (!) och de sitter bra. Testade just flexen på ett 2-3 m rör och det bär lätt upp något kilo utan att svikta. Finns andra kopplingar som 90 och 45 graders böjar, T-kopplingar, förstorare/förminskare, "endcaps", etcetera.

 

Har man ett par muffar på stången kan man med en snabb och enkel rörelse göra röret kortare efter behag. För att undvika att se ut som en idiot kan man förslagsvis spraya bygget svart.

 

Som sagt, väldigt enkelt och billigt samt nästintill viktlöst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...