Gå till innehåll

Nationen


byllan

Recommended Posts

[ATTACH=CONFIG]5180[/ATTACH]

 

Den översta filen är den rätta.

 

Övrigt

När halva Sverige har blivit nerstängd tar polisen in hackers från hela Sverige till ett län och förhör de. En av dem orkar inte hålla inne saker och erkänner att han har hjälp AK gruppen, Markus får sedan ett samtal av AK att de har kidnappat hans fru och son för att Markus försöker stoppa detta. Samtidigt vid det tillfället spårar hackern från gruppen deras position och lyckas hitta de. Men såklart blir det hinder för Markus och Hackern när de ska komma fram till platsen AK befinner sig på. Gruppen tar sig in i det militära systemet och tar kontakt med en krigspilot ber honom åka till platsen och attackera Markus och Hackern. Han är väldigt hård när det attackeras men Markus lyckas att få planets uppmärksamhet genom att fly i en bil, och planet vänder framför Markus medan bilen kör upp på ett gupp och hoppar ut ur bilen samtidigt som den flyger in i planet och sprängs. Dem tar upp jakten lyckas befria Markus fru och sonen. Folk som har hand om systemet aktiverar lagar det och sätter in nytt skydd på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som halvpolack vill jag att du byter gruppens namn. AK var de polska motståndsmän som gjorde motstånd mot Hitler och ville återinföra demokrati.

 

Sen skulle ditt synopsis inte behöva vara så långt. Den skulle kunna kortas ner till följande:

 

En grupp hackare slår ut alla offentliga datorsystem för att tvinga regeringen till att tillåta fildelning. De har dödat alla som går emot dem. Senast i ledet är polisen Marcus, och konsekvensen blir att hans fru och barn kidnappas.

 

 

Det jag undrar över är: vad händer sedan? Jag har svårt att föreställa mig att detta avslöjar mer än en tredjedel av filmen. Vad är egentligen filmens budskap? Och varför heter den Nationen?

Om all kommunikation med omvärlden skulle upphöra, tror du inte att försvaret skulle sättas in? Försvaret, som har utrustning för elektronisk krigföring, extremt kompetenta hackers, Erieye-flygplan som kan spåra radio och telefonkommunikation och 50 000 soldater? Tror du inte att dessa ganska omgående skulle mobiliseras om antingen hela landet skulle slockna eller om de skulle få höra om AK's krav? Ska AK då kidnappa 50 000 familjer? Tror du inte att Nordic Battle Group (bestående av Svenska, Norska, Danska och Brittiska försvaren) skulle mobiliseras om ena medlemslandet skulle hamna i skiten av terrorister? Tror du inte att till och NATO skulle komma, enbart för att de tror att ryssen har anfallit? Och om alla elektroniska system är utslagna, vad skulle huvudpersonen egentligen göra för att sätta emot "AK", som är så himla effektivt att de kidnappar hans barn? Polisen har ju knappast tillgång till utrustning för att göra något, vilket däremot försvaret skulle ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gruppnamnet kommer inte att bytas jag kanske kommer använda namnet Swedish-Annonymos men det är lite vågat så jag får nog prata med de först.

 

Filmens Budskap är att nerladdning kan aldrig stoppas.

 

Varför den heter nationen är för att de attackerar en nations datorsystem som kontrollerar allting.

 

AK går inte att spåra det kommer i manuset att dem har jobbat på projektet i 10 år. Dem har varit överallt i Sverige mixat deras saker. Marcus får ju reda på sen vart AK håller till senare. När han ska förhöra en utav alla Sveriges hackare som då ångrar att han har hjälp AK.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gruppnamnet kommer inte att bytas jag kanske kommer använda namnet Swedish-Annonymos men det är lite vågat så jag får nog prata med de först.

 

Filmens Budskap är att nerladdning kan aldrig stoppas.

 

Varför den heter nationen är för att de attackerar en nations datorsystem som kontrollerar allting.

 

AK går inte att spåra det kommer i manuset att dem har jobbat på projektet i 10 år. Dem har varit överallt i Sverige mixat deras saker. Marcus får ju reda på sen vart AK håller till senare. När han ska förhöra en utav alla Sveriges hackare som då ångrar att han har hjälp AK.

 

Jag tänker inte gå in för djupt i vad jag tycker om budskapet eller varför. Men du framställer först AK som ädelt. Sedan börjar du tala om att de dödar folk som säger emot. Vilken sida ska man sympatisera med? Och varför ska de heta AK när deras namn inte förkortas så? Swedish-Anonymous skulle förkortas SA, inte AK. Att ge blanka fan i organisationen AK's faktiska historia och politiska ställning är okänsligt. Det är inte okej att döpa dina fildelarterrorister efter en organisation bestående av ofta högt utbildade idealister som ädelt kämpade för att stoppa ett folkmord och återfå sin egen självständighet.

 

Och på fullaste allvar? Denna organisation har planerat i tio år (alltså sedan ingen brydde sig om Napster och då man nästan inte ens hade CD-keys, än mindre DRM), de kidnappar, mördar, stänger av strömmen så att människor på sjukhus dör, så att fler trafikolyckor inträffar, människor dör för att de inte kan ringa 112, för att inte nämna att massvis med personer fryser ihjäl om det ska utspela sig under vintern. Enbart för att få fildela? Inte för att de vill ha makt, pengar eller något annat, utan för att de vill fildela? För rätten att se de allra senaste filmerna utan att betala för sig är värt att få många tusen personers blod på sina händer?

Och om de redan mördar, varför i helsicke kidnappar de hans familj? Varför inte bara mörda honom också? Eller mörda hans familj? Om de inte kan döda honom, varför inte bränna ner hans hus? Varför inte bränna ner hans polisstation? Och hur vet de att han är dom på spåren? Because the plot says so?

 

Som sagt: polisen har ingenting att sätta emot vid den situationen. Försvaret HAR EGNA HACKERS, avsedda att slå ut de datorsystem som behövs vid krig, samt för att motverka och hitta fientliga hackers. Använder de trådlöst internet, så har FÖRSVARET utrustning för att hitta och störa ut den fientliga signalen. Idag är allt digitalt, så hur ska polisen kunna hitta hackers? Deras register finns på en enda server i hela landet.

Personligen är jag emot allt vad polisfilm heter, så jag hoppas innerligt att du byter ut snuten.

 

 

Du får tänka om både en och två gånger. Det låter för mig som att du sett Die Hard 4 och sedan beslutat dig för att du ska göra om den så att allt handlar om fildelning istället för en väl genomtänkt plan för att stjäla massvis med pengar.

Ingenting är logiskt och fortfarande vet vi i princip ingenting om vad som ska hända. De hackar Sverige, försvaret som är utrustade för sånt här rullar tummarna medan polisen haffar hackare på måfå. En polis i mängden börjar få reda på saker och kidnappar hans familj. Varför just hans familj kidnappas förklaras inte, om en sån här situation skulle uppstå (och försvaret inte skulle göra något) så skulle detta vara polisens högsta prio. Han hittar en hacker som vet något, på något magiskt sätt och börjar tala. För alla i Anonymous känner såklart varandra och de arbetar självklart som på vilken arbetsplats som helst, så någon random snubbe vet ju med säkerhet vart folk bor och vart man för personer som kidnappas. Och vad gör huvudpersonen sedan? Åker han till sin familj och skjuter ihjäl kidnapparna? Har vi några spännande sekvenser?

 

Ditt synopsis har inte givit mig en uppfattning om vad som ska hända i filmen. Du har givit en beskrivning som i bästa fall skulle kunna stå bak på DVD-omslaget, där man inte ska ga några spoilers. Ett synopsis SKA spoila. Det ska vara en en sida lång sammanfattning av hela filmen!

 

 

Nu har jag dessutom översköljt dig med saker du behöver veta för att ditt synopsis och din filmidé ska bli bättre. Du har å andra sidan givit mig EN rad med BERÖM. Något som är totalt oanvändbart för att göra min story bättre. Trots att jag själv skrev ett par brister som jag behöver hjälp att lösa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du verkar rätt förbannad och jag kan hålla med att den är lik Die Hard 4 jag får göra om hela skiten då och planera igen. Men du vet inte vad Annonymos kan göra faktiskt så har de varit på FBI hemsida och stängt ner den ett antal gånger. Så det där militära är nog inga problem för dem att lösa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag bara läst Hogges synpunkter, men jag vill ändå kommentera lite grand, baserat på det.

 

Sjukhus har egen strömförsörjning i händelse av strömavbrott. Ingen dör pågrund av strömavbrott på ett sjukhus. Och givetvis är detta säkerhetssystem inte beroende av strömförsörjning :-)

 

Sedan verkar din historia gå ut på att alla datorsystem är uppkopplade mot Internet och på nått sätt accessbara. Så är inte fallet. Du kan t ex inte hacka dig in i en stads trafikljus och styra dem, som i Die Hard 4.

 

Det är viktigt att veta vad som är rätt och fel för den historia man skriver. Om du ska ha en organisation som mördar folk, så måste du motivera det på ett sätt som en vanlig människa kan acceptera någorlunda - eller åtminstone förstå och sympatisera med karaktären som gör det. Ett bra exempel enligt min mening på detta är Wanted (Wanted (2008) - IMDb) där huvudpersonen sällar sig till en grupp lönnmördare.

 

Man kan tycka att en film bara skulle kunna visa på ett skede utan att ta ställning, men så är det inte. Det handlar alltid i slutänden om att man vill visa på vad som är rätt och fel enligt de som gör filmen. Det är filmens tema, så att säga. Tillochmed de som gör en dokumentär har en agenda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du förstod alltså inte innebörden av seriestrippen som Fürni bifogade?

Det är verkligen inte svårt att hacka en hemsida. Till skillnad från att slå ut ett helt samhälle. Och att du avfärdar försvaret, med all sin utrustning och kunska och i samma veva försöker lyfta fram en enda polis som lösningen på alla problem.

 

Jag är smått less på dig av många orsaker. Du spammar ner forumet med massvis av generiska och odefinierade idéer och gräver ner andras trådar. Då man ber om att få det i .pdf-format så är du spydig och tycker att jag ska skaffa mig word bara för att läsa dina grejer. Då man kommer överens om att vi ska byta feedback så skickar du ett standardsvar på en rad som knåpat ihop utan att göra någon som helst form av reflektion. Och så tar du inte åt dig av kritiken.

 

Nej, nu tänker jag inte mata trollen mera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu känns det som stämningen i den här tråden har glidit iväg till det negativa.

 

Byllan, när folk tar sig tid att läsa och kommentera hör det till god ton att lyssna och begrunda istället för att ifrågasätta. Om du får kritik du inte kan förstå eller ta till dig, fråga vidare hur personen tänkt och menar. Du behöver inte hålla med, men läsaren har rätt till sin åsikt. Jag har själv gett kritik till två av dina alster, utan att du på minsta vis visat att du ens läst den. Det är inget som uppmuntar att läsa något annat du har skrivit.

 

Om du bara vill ha positiv feedback så kan du räkna med att du aldrig kommer att utvecklas som författare.

 

Hogge, jag tycker att händelser utanför det här forumet mellan er båda, ska hållas mellan er båda. Försök undvik att kasta pajer. Jag förstår din frustration, men försök om möjligt att rikta den direkt till Byllan och inte lämna ut den fullt så publikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...