Gå till innehåll

Kortfilmssynopsis - Bland Midgårds Indianer


edish

Recommended Posts

Hej alla på forumet.

 

För en tid sedan så jag att det var en filmtävling i Norge, då de ville ha kortfilmsmanus som skulle utspela sig i Vestfoldregionen i södra Norge. jag skrev ihop en snabb synopsis, men sedan kom jobbet emellan och jag började aldrig på manuset innan deadlinen för manusinlämningen gick ut. Men jag gillade idén på något sätt, vart lite charmig, så jag undrar om någon har lust att ge en second opinion - kanske det är tävling till nästa år :).

 

Det handlar helt enkelt om barns fantasier och hur de helt kan förändra perceptionen på världen.

 

EDIT: Försöker sälja in lite: Ett större katastrof drabbar ett litet kustsamhälle, vilket två barn har svårt att relatera till. Olyckans uttryck blir bara ytterliggare statister i deras lek. För om man inte vet vad det är som brinner i fjärran, kan det lika gärna vara Mordors öga eller indianernas röksignaler.

 

EDIT2: Det är ett treatment, inte ett synopsis... Så den är 2.5 sidor.

 

(Lade upp en PDF oxå.)

 

 

/E. D

Bland Midgårds Indianer.doc

bmi.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

En snabb reflektion: Ett synopsis ska vara en sida.

Du ska ha info som, format, speltid, budskap och målgrupp. Du ska under inga som helst omständigheter ha med fade to black och liknande. Redigeringskommentarer ska likaså varken finnas med i synopsis eller manus. Sedan vet jag inte om det är så bra att du bygger filmen runt antagandet att du ska få rätten att visa eller ens nämna Sagan om Ringen.

 

Jag vill gärna ha feedback på Röd Division, kommer inte ge vidare feedback föränn jag fått någon själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska ha info som, format, speltid, budskap och målgrupp.

 

Det finns inga sådana "ska". Ett synopsis ska bara ge en lust att läsa manus.

 

Budskap är författarens ensak och de andra får tolka in det som passar dem. Målgrupp är inte ens manusförfattarens sak.

 

Jag har sett så många synopsis som förstörts för att författaren har skrivit just den infon och skrivit mig på näsan hur jag ska tolka och tänka om historien jag läser. Jag skulle säga skriv aldrig, aldrig, aldrig något annat än en välformulerad text om vad manuset innehåller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar att du bygger historen kring barns fantasi. Men jag får ingen känsla för exakt vad det är du vill säga med historien. Jag får någon vag känsla av att de lever i sina fantasier, som barn gör, och möter verkligheten väldigt abrupt, men jag får inte grepp om syftet med detta.

 

Ditt synopsis är egentligen inget synopis för det är en noggran beskrivning av varje scen och vad som sägs. Det kan också vara bra att skriva, men en synopsis är en beskrivning av historien i kortare drag.

 

Jag skulle föreslå att du försöker formulera historien i en mening, för att du ska finna fokus.

 

Jag läser gärna manuset när du skrivit det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar att du bygger historen kring barns fantasi. Men jag får ingen känsla för exakt vad det är du vill säga med historien. Jag får någon vag känsla av att de lever i sina fantasier, som barn gör, och möter verkligheten väldigt abrupt, men jag får inte grepp om syftet med detta.

 

Ditt synopsis är egentligen inget synopis för det är en noggran beskrivning av varje scen och vad som sägs. Det kan också vara bra att skriva, men en synopsis är en beskrivning av historien i kortare drag.

 

Jag skulle föreslå att du försöker formulera historien i en mening, för att du ska finna fokus.

 

Jag läser gärna manuset när du skrivit det.

 

Désirée: Tack så mycket! Uppskattar att du tog dig tid. Det stämmer att det är en noggran beskrivning. Anledningen var att jag ville ha en helt klar ide som jag skrev bara snabbt under en timme. Alltså hela outlinen för filmen, som ett treatment, för att sedan skriva ett manus. Själva texten är allt annat än polerad, utan bara en grovhuggen outline på handlingen som jag direkt kan applicera ner på manuset.

 

Den mening du efterfrågar skulle vara: "I en situation ett barn inte kan hantera eller relatera till blir det mesta en lek - tills verklighetens uttryck gör leken till verklighet"... eller nåt sånt.

 

Får se om jag plitar ner ett kortfilmsmanus på det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...