Gå till innehåll

Tre bröder Synopsis


byllan

Recommended Posts

Okej, nu tycker jag generellt sätt att synopsis är ganska ointressant läsning. Jag vet att producenter vill ha synopsis för att snabbt kunna bilda sig en uppfattning om det är ett manus de vill läsa eller ej, men för egen del så finner jag dem ganska ointressanta.

 

* Lär dig skilja mellan "de" och "dem". Att inte kunna sin stavning och sin grammatik är alltid ett minus. Tänk på att detta är människor som läser massor.

 

* Ett synopsis på tre sidor, då skulle jag förvänta mig att manuset var för en långfilm.

 

* Det är väldigt svårt att följa historien. Det är väldigt många personer inblandade och texten är inte strukturerad på ett lättläst sätt. Jag förstår faktiskt inte vad historien handlar om. Inte ens vem som är huvudperson. Vad är det du vill ha sagt? Det känns mer som en strävan efter slagsmål än att det finns någon egentlig story eller syfte.

 

* Istället för att skriva kort och fokuserat så målar du ut språket och beskriver hur folk ser ut och vad de säger. Håll dig till det som är intressant för att vi ska förstå vad historien handlar om.

 

* Vems är historien? Vem är det historien handlar om? Varför skulle vi bry oss om denne?

 

* Sparkar i magen är livsfarligt. Du blir inte bara mörbultad. Du behöver ambulans till närmaste akutintag. Att filmer genom åren har visat annorlunda är olyckligt och lett till att många missbedömer den mängd våld de utövar mot andra männsikor. Det är alla manusförfattares ansvar att inte vidarebefodra så gravt felaktiga bilder av verkligheten.

 

* Polisen skulle aldrig låta någon gå iväg med pengarna. Det kan ibland vara storymässigt bättre om så hände, men då får man bygga upp det bättre och låta dem vara på tumanhand, inte tillsammans med mängder med andra poliser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...