Gå till innehåll

Röd Division: Nytt synopsis


Hogge

Recommended Posts

Här kommer ett nytt synopsis.

Två saker jag reagerar på nu när jag sammanställer filmen på det här viset är hur lite som händer på söndagen och hur lite jag använder karaktären Vasilij, som ska vara någon form av Jaws-karaktär. Någon som har tips på hur jag skulle kunna ändra på storyn?

 

Filmen inleds den 27:e December 1983, då en SÄPO-kapten, ”Kapten Svensson”, följer en misstänkt grupp GRU-agenter utanför Eskilstuna. De ska testa ett EMP-vapen på en transformatorstation. SÄPO-kaptenen försöker stoppa dom och en eldstrid bryter ut. EMP-vapnet detonerar, en majoritet av Sverige får elavbrott och GRU-agenterna kommer undan.

Filmen utspelar sig därefter under fyra dagar sommaren 1984. Filmen börjar på en fredag, med en öppningssekvens där en Saab kör igenom Halmstad och ut till Tylösand. Väl där framkommer det att bilen kördes av filmens huvudperson, SÄPO-agenten Gunnar, som jagar GRU-agenter. Han flirtar Akulina, en attraktiv kvinna som visar sig vara GRU-agent. En eldstrid bryter ut och Gunnar jagar GRU-agenter över stranden och sen genom Halmstad i bil. Biljakten slutar i att Akulina tas till fånga, medan resten av GRU-agenterna dör.

Därefter får man bekanta sig med filmens andra huvudkaraktär, Anders. Anders är en värnpliktig attackdykare som åker hem på sista permissionen innan slutövningen. Han är en jordnära person som inte har några planer på vad han vill göra efter lumpen, något som skapar en allt bredare spricka mellan honom och hans flickvän som har planer på att studera vid högskolan och åka utomlands.

Samma kväll, ute över östersjön hamnar två svenska jaktplan i strid med sovjetiska diton. Ingen vet varför och SÄPO får i uppgift att utreda varför. Gunnar gör allt han kan, men hålls tillbaka av Sture, en äldre officer som anser att Gunnar är vårdslös och beter sig oprofessionellt.

På lördagen åker Anders och hans flickvän in till stan för att umgås. Istället börjar de hamna i konflikt med varandra.SÄPO får order om att ta reda på vad som hände och får en ledtråd: planen beskjöts på grund av något som kallas ”Trojan”. Gunnar börjar förhöra Akulina, med förhoppningen att få information. Han får reda på att en stor mängd information finns i hennes lägenhet. GRU får nys om att Gunnar gräver runt och lejer Vasilij, GRU's bästa och mest erfarna prickskytt. Gunnar besöker Akulinas lägenhet och börjar leta efter ledtrådar. Han avbryts av GRU-agenter som kommit för att rensa alla spår. En eldstrid bryter ut och till sist kastar ryssarna in brandgranater och Gunnar tvingas hoppa från balkong till balkong för att överleva. Samtidigt stöter Gunnar för första gången på Vasilij.

På söndagen är Anders och hans vänner vid sjön och grillar. Anders beter sig på ett vis så får bägaren att rinna över för hans flickvän och hon ger honom nu ett ultimatum: om han inte kan gå med på att flytta ifrån hemorten och skaffar sig ett mål i livet innan han kommer tillbaka från slutövningen, så är det slut. Anders förhör återigen Akulina, som nu berättar om en svensk förrädare som ska sälja hemlig information och kan leda SÄPO till GRU's svenska chef.

På måndagen får Anders och hans pluton besked om att de ska ut på skarpt uppdrag istället för slutövning. De ska ta sig till oljetankern och rekognosera. Om de kan skaffa obestridligt bevis på att det är något konstigt med den, så ska två rotar svenska flygplan skickas in för att sänka fartyget. Samtidigt följer Gunnar och en grupp andra SÄPO-agenter den påstådda förrädaren. Gunnar försöker göra en arrestering, men en eldstrid bryter ut. Gunnar lyckas av Graztjev få reda på att Trojan är ett program för okonventionella invasionsvapen. Graztjev lyckas sedan fly under en större eldstrid. Gunnar hamnar i ett sista möte med Vasilij, i vilken Vasilij dödas av Kapten Svensson. Anders och attackdykarna får bevis på att tankern i själva verket är ett hangarfartyg. De tar sig ombord och undersöker vidare. En eldstrid bryter ut och de värnpliktiga försöker fly. Samtidigt får de svenska flygplanen order att anfalla och en dogfight bryter ut. Anders tar sig sårad av hangarfartyget innan de svenska planen sänker fartyget.

Filmen slutar med att Graztjev ska träffas med en överordnad bak i en TIR-lastbil. Graztjev, som förlorat nästan hela sin organisation och vars ansikte och identitet nu är kända av SÄPO, försöker köpa sitt liv i utbyte mot dokument han fått om JAS 39 Gripen. Graztjevs överordnade tar dokumenten och avrättar sedan Graztjev.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur menar du att det inte är färdigt? Att det ska putsas lite mer eller att delar fortfarande saknas? Jag läser gärna när du har ett färdigställt första utkast. Ögnade igenom lite hastigt och det verkar vara en helskön hyllning till den gamla skolans actionfilmer :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan nog kallas för ett första utkast. Det skulle gå att göra en film av det.

Den är inte korrekturläst allt i sin helhet, så stavfel och liknande kan förekomma. Sen vill jag ha tips om hur jag kan fördjupa storyn om Anders och hans flickvän. Det känns som att det tar en något för liten plats i berättelsen, men jag kan inte komma på några fler scener med dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt så har jag ett par problem med manuset just nu.

Det första är att Vasilij har för lite att göra i filmen, trots att han ska vara någon form av Jaws-typ. Det vill säga en form av återkommande miniboss eller vad det nu kan kallas.

Anders får för lite screentime och jag tror att man inte bry sig om hans dilemma.

Slutligen händer det lite för lite på söndagen.

 

Någon som har några kommentarer på detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

När detta händer kan du alltid testa att göra någonting väldigt oväntat, manuset nu är ju ändå på 63 sidor så du har en hel del spelrum att göra stora förändringar i storyn om du ska upp till runt 120 eller vad du har för mål. T.ex. gå tillbaks ett par sidor och vält en byggnad, skjut en huvudkaraktär, ha Vasilij kasta granater vilt omkring sig för att tvinga fram protagonisten på nåt vis, krascha en bil in i en barnfamilj som sen måste räddas, bränn upp en park, ha protagonisten bli av med ena armen i något olycka, ta in en helt ny men färgstark karaktär, vad som helst som får hela berättelsen att ta en ny vändning, tvinga dig själv att få berättelsen att ta en ny vändning, skapa kaos och försök sen komma tillbaks mot det slut du hade tänkt dig.

 

Som sagt så har jag ett par problem med manuset just nu.

Det första är att Vasilij har för lite att göra i filmen, trots att han ska vara någon form av Jaws-typ. Det vill säga en form av återkommande miniboss eller vad det nu kan kallas.

Anders får för lite screentime och jag tror att man inte bry sig om hans dilemma.

Slutligen händer det lite för lite på söndagen.

 

Någon som har några kommentarer på detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Slängde ett getöga på manuset och vill bara tipsa om att dela upp den beskrivande texten i mindre stycken. Dels blir det mycket mer lättläst, men sedan handlar det även om tempo på filmen.

 

En sida manus motsvarar ungefär en minut film. När man skriver kompakt blir alltså tempot i filmen mycket snabbt och man dröjer sig inte kvar utan rusar vidare. Skriver man glesare, så saktar tempot ner.

 

Att skriva sådana stora block med beskrivande text är bara avskräckande för en van manusläsare och än mer för en tänkbar köpare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör ett försök till ett mycket kortare synopsis:

Året är 1984 och Kalla Kriget pågår för fullt.

Gunnar är en SÄPO-agent som har i uppgift att stoppa främmande spioner på svensk mark. När ett svenskt jaktplan skjuts ner av Sovjet måste Gunnar kämpa mot klockan för att ta reda på varför. Hans kamp mot Sovjetiska underrätelsetjänsten når nya höjder när de aktivt skickar egna agenter för att döda honom.

Anders gör värnplikten som attackdykare och kommer att mucka om bara några veckor. Han har inga planer för framtiden, något som hans flickvän finner frustrerande. Han har ingen aning om att han inom bara ett par dagar kommer att utföra ett uppdrag som kommer att ändra på kalla krigets utgång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...