Gå till innehåll

Ungdomsfilm.


nian

Recommended Posts

Pandan, det där har du missuppfattat grovt.

Det existerar inga regler, men en hel del riktlinjer som kan vara bra att följa.

Den enda fasta regeln jag kan tänka mig för ett manus är att det ska vara lätt att följa & ha en bra röd tråd. Att ha tydliga scennummer med är starkt att rekomendera åsså.

Sen vägen dit & hur man ska uppnå det är upp till var & en, det FINNS INGEN "den rätta vägen", har aldrig funnits, & kommer aldrig finnas.

 

VARFÖR skulle man beskriva skitsaker som kläder, åldrar & sånt direkt i manus om det inte är fett relevant för handlingen?

Mycket sånt ändras en hel del under arbetets gång, & är inget man med säkerhet kan veta innan man testat.

Att formgjuta konst är något jag motsätter mig våldsamt. Om inget utvecklas så blir det bara tråkigt.

 

Jag har bett en etablerad regissör om mycket råd själv inför mitt eget manus, & han sa kort & gott att bara skicka in ett inte lär ge ett skit i vilket fall.

Det är så nerlusat med riktigt ärkeusla manus att ingen orkar läsa dom alls längre.

Förmodligen sanning med modifikation, men ger endå en bild av attityden till rena manus.

 

Bästa sättet att pitcha sitt manus var att skriva en psynopsis & presentera den personligen för producenten. Sen om man lyckades fånga intresset så var det dax för manuset i helhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nian, jag attackerar inte pa nagot satt ditt innehall eller din struktur, bara FORMATET. Och aven om det inte stor mig personligen sa kommer det att stora folk som arbetar med film. Sandor & Ida verkar forresten grym, vantar pa den... :)

 

 

Ohhh...nej. Det finns valdigt tydliga FORMAT regler for manusskrivande, och ifall du laser vilken respekterad manusbok som helst sa kommer du att se att samtliga sager att du maste folja vissa regler for att overhuvudtaget fa ditt manus last av det "ratta folket". Har pa forumet spelar det kanske ingen roll, men i den riktiga varlden gor det det, och det var det som jag kommenterade pa. Det du tar upp ar smasaker, men om du ignorerar grundlaggande regler som att inte skriva tex:

 

INT. SKOLKORRIDOR - DAG

 

utan istallet centrerat skriver "i en skolkorridor" sa kommer det inte att lasas punkt slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...