Gå till innehåll

Ungdomsfilm.


nian

Recommended Posts

Jag håller på och skriver ett långfilmsmanus som är riktat åt åldersgruppen 13-20 år.

 

Det handlar om hur förvirrad och osäker man kan känna sig som ung när det kommer till ens sexuella identitet och när det kommer till kärlek också för den delen. Det handlar om Jonathan som är hetero och som är kompis med Nayan (indisk kille) och Peder (bögen). Både Jonathan och Nayan är kär i samma tjej. Peder är kär i Jonathan. Jonathan vågar inte erkänna sin kärlek för tjejen han är kär i, Samira, som Nayan också är kär i. Peder, som är kär i Jonathan, försöker också dölja sin kärlek för honom, eftersom han samtidigt inte vill förlora en av sina närmaste kompisar, vilket är mycket svårt. Samira tror att Nayan är bög, för att han bär ovanligt snygga kläder jämt och är som en av hennes närmaste väninnor enligt hon själv. Hennes kompis Katrin som är den mer osynliga tjejen i filmen, är otroligt kär i Nayan, vilket hon senare talar om för Samira i filmen. Hur kommer det att sluta? Kommer allt att ordna upp sig?

 

Verkar det bra? Om det gör det så kan jag lite senare sätta upp en snutt ur mitt manus här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kärlek är väl det vanligast ämnet i alla filmer så det är ett klassiskt tema som alltid fungerar under förutsättning att det är intressant gjort. Men lite fundersam är jag över den tilltänkta målgruppen... 13-20 är väl inte en grupp som har mycket gemensamt?

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

känns lite som så att..........vi slänger in alla sorters människor.....tjejer, killar, hetero och bögar....sen gör vi allt så krångligt som möjligt, alla ska va kära i alla.

 

Den här berättelsen kan ju bara bedömas om man läser manuset, för detta kan ju va hursomhelst :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonvision]Kärlek är väl det vanligast ämnet i alla filmer så det är ett klassiskt tema som alltid fungerar under förutsättning att det är intressant gjort. Men lite fundersam är jag över den tilltänkta målgruppen... 13-20 är väl inte en grupp som har mycket gemensamt?

 

/j[/citat]

 

Nej det är sant, men det handlar om gymnasiet en liten del, och folk på 13 bast brukar nog vara lite nyfikna på vad man gör där osv

 

Och folk på 20 har ju bara för typ 2 år sen gått ut gymnasiet, så jag tyckte det verkade ganska lagom.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]känns lite som så att..........vi slänger in alla sorters människor.....tjejer, killar, hetero och bögar....sen gör vi allt så krångligt som möjligt, alla ska va kära i alla.

 

Den här berättelsen kan ju bara bedömas om man läser manuset, för detta kan ju va hursomhelst :)[/citat]

 

 

Det är ju sant iofs. Jo det var meningen att alla sorters kärlekar skulle bli inblandade, vilket skulle underlätta det hela med att göra filmen intressant.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DVedran]Hej nian.

 

Jag vill bara meddela dig om namnet Peder, vilket på det bosniska språket betyder just bög. Visste du om det, och valde det med mening, för det kanske kan skapa viss irritation..!?

:-)

Mvh

Vedran[/citat]

 

Det hade jag inte den blekaste aning om, tyckte Peder var ett udda och fint namn och att det passade på en bög just, hade väl det hela på känn. Häftigt!

 

Ska snart slänga upp en del av manuset så ni får avgöra lite om det verkar lovande eller om något bör ändras..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stupider...lika a fox]Jag har inte läst manus, men ett tips är att hålla historien så enkel som möjligt. Du verkar vilja så mycket att allt riskerar att bli en enda sörja av allting.

 

Ha en enkel och ren historia som du sedan kan utveckla till något annorlunda och speciellt.[/citat]

 

Okej, det är det jag försöker på sätt och vis...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, det här är andra gången mitt namn dyker upp på ett liknande manus. Varför ska "Jonathan" alltid vara den patetiska, ständigt självtillfredsställande ungen som alltid har kärleksproblem?

 

Kan du inte välja ett namn som typ Erik eller i alla fall stava Jonathan utan h. ;)

 

Ska läsa ditt fördömda manus nu :P.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jonathan]Ok, det här är andra gången mitt namn dyker upp på ett liknande manus. Varför ska "Jonathan" alltid vara den patetiska, ständigt självtillfredsställande ungen som alltid har kärleksproblem?

 

Kan du inte välja ett namn som typ Erik eller i alla fall stava Jonathan utan h. ;)

 

Ska läsa ditt fördömda manus nu :P.[/citat]

 

 

Hm, alltså grejen är den att jag alltid älskat namnet Jonathan, tänkt döpa min son om jag nånsin får en, så därför tyckte jag det var passande. För det andra så passade namnet in på hans personlighet... hehe....

 

Nej nej, vill ha th för att jag själv stavas ju Nathalie så...hehe

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Har inte läst hela utdraget så jag kan egentligen inte uttala mig om själva historien, däremot formen du valt. Varför långfilm? Nu vet jag ju inte din bakgrund, men att skriva en story som håller för en hel långfilm och är dramaturgiskt väl uppbyggd är skitsvårt. Själv tycker jag att det är klurigt med kortfilm. Ska troligtvis själv ge mig på att skriva ett långfilmsmanus under sommaren/hösten och det är något som jag fasar för.

 

Kanske vore kortfilm lättare att börja med om du inte skrivit så mycket för film tidigare. Men om du fortsätter med långfilm så försök hitta en utbildad dramturg som kan stötta dig. Bara en tanke, lycka till i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv haft planer på att skriva ungdomsfilm ett bra tag. Din historia om att bästa kompisen är homosexuell och vise versa är kär i en flicka är en väldigt komplicerad historia.

 

Hursomhelst, eftersom jag inte läst personbeskrivningarna på dina karaktärer så undrar jag vem tusan Ingela är? Och vem är Jenna?

 

Om Ingela är mamman, så kanske "Mamma Ingela" eller något sådant skulle passa bättre i manuset (?)

 

Nåja, jag kan inte ge någon utförlig kommentar utav det jag läst mer än att du får kämpa på. Du gav mig också en idé om hur jag skall utforma mitt manus, men jag börjar skriva en bok först. Det är alltid lättare att utgå från en bok och sedan retuschera boken så den blir ett filmmanus.

 

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=estling]Jag har själv haft planer på att skriva ungdomsfilm ett bra tag. Din historia om att bästa kompisen är homosexuell och vise versa är kär i en flicka är en väldigt komplicerad historia.

 

Hursomhelst, eftersom jag inte läst personbeskrivningarna på dina karaktärer så undrar jag vem tusan Ingela är? Och vem är Jenna?

 

Om Ingela är mamman, så kanske "Mamma Ingela" eller något sådant skulle passa bättre i manuset (?)

 

Nåja, jag kan inte ge någon utförlig kommentar utav det jag läst mer än att du får kämpa på. Du gav mig också en idé om hur jag skall utforma mitt manus, men jag börjar skriva en bok först. Det är alltid lättare att utgå från en bok och sedan retuschera boken så den blir ett filmmanus.

 

 

Lycka till! :)[/citat]

 

Tack, du har en poäng där, jo jag ville prova på komplicerat, har alltid gillat och skriva böcker osv. Ingela är Jonathans mamma, vilket jag kanske bör ändra om till mamma Ingela som du sa, tack för rådet. Jenna är Ingelas "tjej", eller hur man nu bör uttrycka det i det här sammanhanget, kanske sambo vore bättre (?). Lycka till med ditt egna manus *ler*

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan!

 

Jag har läst alla inlägg plus utdraget som bifogades; jag vill bara säga en sak: ett mycket bra ämne att ta upp i detta samhälle vi lever i!

 

Själv berarbetar jag manuset till ett annat samhässämne som jag helst vill ligga långt med tills vidare, men jag fastnade för din historia. Personligen tycker jag mycket om filmer som kan "röra om" i vår samhälles "gryta", därför gillar jag regisörer som exempelvis Lukas Modysson, med filmer som "Lilja 4-ever".

 

Hur är det med planeringen? Du verkar ha mycket kvar på manuset, eller har du planerat när å var inspelning skulle kunna ske?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag säger bara. Scenanvisning. Scenanvisning med nummer saknas, och sen är det svårt att se när du byter scen eftersom att du har lagt all text i mitten.

Jag själv brukar bara lägga tal i mitten.

 

Annars så tycker jag ditt ämne är bra. Lite finslipning på det så kommer det säkert bli kanon.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=simblom]Hejsan!

 

Jag har läst alla inlägg plus utdraget som bifogades; jag vill bara säga en sak: ett mycket bra ämne att ta upp i detta samhälle vi lever i!

 

Själv berarbetar jag manuset till ett annat samhässämne som jag helst vill ligga långt med tills vidare, men jag fastnade för din historia. Personligen tycker jag mycket om filmer som kan "röra om" i vår samhälles "gryta", därför gillar jag regisörer som exempelvis Lukas Modysson, med filmer som "Lilja 4-ever".

 

Hur är det med planeringen? Du verkar ha mycket kvar på manuset, eller har du planerat när å var inspelning skulle kunna ske?[/citat]

 

 

Tack så mycket, nej det har jag ju inte tyvärr. Men hoppas att jag löser det så småningom.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sir_flint]Jag säger bara. Scenanvisning. Scenanvisning med nummer saknas, och sen är det svårt att se när du byter scen eftersom att du har lagt all text i mitten.

Jag själv brukar bara lägga tal i mitten.

 

Annars så tycker jag ditt ämne är bra. Lite finslipning på det så kommer det säkert bli kanon.[/citat]

 

Tack så mkt för allt och för tipset! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var så lite så. Fråga gärna igen om du behöver tips. jag svarar på allt jag kan svara på, och hjälper till så mycket jag hinner med.

Håller själv på och skriver en psykologisk thriller och vet att det är mycket bra att låta andra läsa sitt manus för att få nya ideér och synpunkter till det som man håller på med.

Min kollega ändrade ganska mycket efter ha hört min ide, men man ska heller aldrig lämna den grund man byggt upp. Allt kan finslipas och bli bättre med sina vänners hjälp.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena läst den bifogade filen å alla kommentarer. Ett tips fråm en långfilms manusförfattare till en annan, KÖR HÅRT. ja tycker din idé är väldigt bra. Du ska sattsa på den skit i vad folk säger. Ja har skrivit en vampyrfilm å folk säger till mig att ja ska lägga ner för de funkar inte, då säger ja bara har någon sätt en sv vampyrfilm. Samma sak gäller din film idén är ny enligt mig för de SVENSKA samhället för enligt mig är alla instänga i ett litet hollywood. De är som man säger "think outside the box" Lycka till ser fram emot att se din film

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Neo]Tjena läst den bifogade filen å alla kommentarer. Ett tips fråm en långfilms manusförfattare till en annan, KÖR HÅRT. ja tycker din idé är väldigt bra. Du ska sattsa på den skit i vad folk säger. Ja har skrivit en vampyrfilm å folk säger till mig att ja ska lägga ner för de funkar inte, då säger ja bara har någon sätt en sv vampyrfilm. Samma sak gäller din film idén är ny enligt mig för de SVENSKA samhället för enligt mig är alla instänga i ett litet hollywood. De är som man säger "think outside the box" Lycka till ser fram emot att se din film[/citat]

 

Vill man skriva ett långfilmsmanus och har man en historia som håller för den längden, kör på. Jag säger bara att det är väldigt svårt. Det är inte bara att skriva på, man måste ta hänsyn till dramaturgin och filmens uppbyggnad. En bra historia garanterar inte ett bra manus och en bra film. Många utbildade dramaturger går bet på att skriva långfilm, det är svårt.

 

Därför menar jag att det är bra att träna sig på kortfilm. Sen är det alltid kul med amatörlångfilmer. Men de har ofta snyggt foto, bra ljud och ett förfärligt manus. Även om historien i grund och botten är cool.

 

Ja, ja...bara så jag tänker

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...