Gå till innehåll

Experimentet 20 sidor


J_Hammond

Recommended Posts

Har jobbat på det här manuset till och från för länge och behöver lite fräscha ögon. Det är redan saker jag vet att jag vill ändra men kolla in i alla fall.

 

"Julia är trött på sitt jobb, hon har nattpasset som skötare på ett ålderdomshem. Men när hennes pojkvän kastar ut henne och hon tvingas flytta in hos sin mamma bestämmer hon sig för att göra något drastiskt"

experimentet draft2.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Spännande! Jag saknar dock någon form av insikt eller förklaring på slutet, vad handlade experimentet om egentligen, vad ville de ha reda på? Var kriget eller vad det nu var en ren slump eller fanns det någonting ytterligare i det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker du lyckas förmedla en tydlig nerv i manuset, mycket bra! Jag vill i alla fall ha någon liten vink om vad experimentet

egentligen handlade om, jag ser inte riktigt anledningen till att utelämna det även om det såklart inte behövs göras övertydligt.

 

Slutet tycker jag kommer för abrupt, det känns som filmen slutar när den verkligen börjar komma igång. Hade du tänkt att göra

det längre eller vad är det för ändringar du har i åtanke?

Länk till kommentar
Share on other sites

När det kommer till insikt så vill jag väl säga att hon stöter bort människor och isolerar sig för att hon inte vill leva ett tråkigt svenssonliv och söker sig då till sin fantasivärld bland serietidningar, film och barnprogram där livet är enkelt och spännande. På vägen märker hon att hon måste bryta sig ut från sitt "mental fängelse" och göra en förändring själv för ingen kommer göra det åt henne. Jag vet, det låter pretto som fan och insikten går inte riktigt fram men det är min tanke i alla fall.

 

Med slutet tänkte jag helt enkelt att när hon äntligen gör en riktig förändring och tar saken i egna händer så är det redan för sent, hon väntade för länge helt enkelt.

 

Jag har funderat på att bryta upp historien och berätta den okronologiskt. Låta den börja i experimentet och berätta det som hände innan mellan experimentscenerna och på så vis låta scenerna utanför experimentet relatera mer till det som händer när hon är inne i rummet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...